fbpx
Konferencja Pedagogika teatru. Kierunki, refleksje, perspektywy

Konferencja Pedagogika teatru. Kierunki, refleksje, perspektywy

Ostatnia dekada to okres dynamicznych zmian w obszarze edukacji kulturalnej w Polsce. Jakie miejsce zajmuje w tym pejzażu pedagogika teatru, która promowana jest między innymi...
opublikowano 1 września 2016

Ostatnia dekada to okres dynamicznych zmian w obszarze edukacji kulturalnej w Polsce. Jakie miejsce zajmuje w tym pejzażu pedagogika teatru, która promowana jest między innymi poprzez działania Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego? Poszukamy odpowiedzi na to pytanie, poddając krytycznej refleksji pedagogikę teatru jako filozofię pracy. Zapraszamy pedagogów, teatrologów i teatromanów oraz wszystkie osoby zainteresowane rozwojem edukacji teatralnej na dwudniowe spotkanie, na które złożą się prezentacje referatów oraz panele dyskusyjne.

BLOK I , 5 listopada 2016 r. w godz. 10.00-13.00

Działania z zakresu pedagogiki teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego są realizowane od dziesięciu lat. Programy Działu Pedagogiki Teatru – Lato w teatrze, Teatroteka szkolna czy Konkurs im. Jana Dormana – przyczyniają się do promocji i rozwoju tej idei. Podczas spotkania, odwołując się do wniosków z badań socjologicznych, przyjrzymy się relacji pomiędzy ideą i misją pedagogiki teatru a praktycznym jej przełożeniem. Porozmawiamy również o wartościach, jakie przyświecają pracy pedagoga teatru. 

Otwarcie konferencjiDorota Buchwald, Dariusz Kosiński (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa)

WYSTĄPIENIA:

Rozwój pedagogiki teatru w Instytucie TeatralnymJustyna Sobczyk, Magdalena Szpak, Justyna Czarnota (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa)

Edukacja teatralna w badaniach – perspektywa socjoantropologicznaKatarzyna Kalinowska (Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, Warszawa), Katarzyna Piwońska, Maria Babicka (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa)

BLOK II, 5 listopada 2016 r. w godz. 15.00-18.00

Pedagogikę teatru w szkole warto rozpatrywać w związku z innymi formami edukacji kulturalnej obecnej w szkole, pamiętając o tym, że wpisują się one w szerszy kontekst obowiązujących programów nauczania. Mówiąc o szkole, natychmiast powołujemy się na jej szczególne uwarunkowania, nierzadko przywołując bariery, które wpływają na rozwój i oddziaływanie edukacji kulturalnej na nauczycieli i uczniów. Zastanowimy się, jaki skutek może mieć korzystanie z metod pedagogiczno-teatralnych w nauczaniu przedmiotowym oraz w pracy wychowawczej. Przyjrzymy się również zmianom w edukacji kulturalnej, którym towarzyszy rozwój pedagogiki teatru i zastanowimy się, w jaki sposób szkoła odpowiada na te zmiany. W jaki sposób edukacja może zmieniać rzeczywistość i czy teatr może być narzędziem tej zmiany?

WYSTĄPIENIA:

Badania edukacyjne: edukacja kulturowa w szkole a potrzeby nauczycielidr Marta Kosińska (Centrum Praktyk Edukacyjnych, Poznań)

Zmienianie rzeczywistości na lepsze zaczyna się w szkoleMartyna Rubinowska (Fundacja Ashoka, Warszawa), Oktawia Gorzeńska (Gimnazjum nr 1, Gdynia)

Słuchanie młodzieży czy tylko realizacja wizji edukatora? – wspieranie poczucia sprawstwa dzięki doświadczaniu teatruAleksandra Drzazga (Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi, Bytom)

PANEL DYSKUSYJNY: Zdobywanie twierdzy. Jak znaleźć w szkole przestrzeń do działania poprzez teatr i jaki skutek ma takie działanie?

Goście: Grzegorz Grecas (Teatr Układ Formalny, Wrocław), Maja Dobiasz (Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa), Marzena Kęsy (Internetowy Teatr TVP)Prowadzenie: Magdalena Szpak (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa)

BLOK III, 6 listopada 2016 r. w godz. 10.00-13.00

Pedagog teatru w teatrze jako instytucji pracuje przede wszystkim z widownią: głównie prowadzi warsztaty, ale często zajmuje się również projektowaniem działań edukacyjnych, które realizują artyści. Coraz częściej pedagodzy teatru towarzyszą reżyserom podczas przygotowywania premier, zdarza się, że samodzielnie reżyserują spektakle. Podczas spotkania zastanowimy się, w jaki sposób taka działalność wpływa na zmianę języka współczesnego teatru.

WYSTĄPIENIA:

Mapa i terytorium, czyli widz widzi więcej. Strategie pedagogiczno-teatralnej współpracyz widowniąDorota Kowalkowska (Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego, Wałbrzych)

Najważniejsze aspekty pracy pedagogiczno-teatralnej z amatoramiJoanna Krukowska (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa)

Role pedagoga teatru w procesie powstawania spektakluAgnieszka Szymańska (Stowarzyszenie Pedagogów Teatru, Warszawa)

PANEL DYSKUSYJNY: Czy pedagogika teatr wpływa na język współczesnego teatru?

Goście: Justyna Lipko-Konieczna (Teatr 21, Warszawa), Dorota Kowalkowska (Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego, Wałbrzych), Maciej Podstawny (Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego, Wałbrzych), Robert Jarosz (Teatr Lalek Guliwer, Warszawa), Sebastian Świąder (Stowarzyszenie Pedagogów Teatru, Warszawa)Prowadzenie: Justyna Sobczyk (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa)

BLOK IV, 6 listopada 2016 r. w godz. 15.00-18.00

Sztuka współczesna jest często wyzwaniem dla odbiorcy. W obszarze sztuki, muzyki, literatury, teatru już od kilku dekad obserwujemy tendencje do rozwijania działań, które próbują zbudować wspólną przestrzeń między sztuką a odbiorcą, pozwalającą na realny kontakt odbiorcy z dziełem. Jak reagują na to odbiorcy sztuki? Jakim zmianom podlegają zasady uczestnictwa w kulturze?

WYSTĄPIENIA:

Między widzem wyobrażonym a realnym. Badania kultury jako źródło wiedzy, rozczarowań i nadzieiSławomir Czarnecki (Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk)

Tu i tam – dwie perspektywyMaria Parczewska (Laboratorium Edukacji Twórczej w Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa)

Przekroczyć uczestnictwo. Odbiorca jako suwerenIgor Stokfiszewski (Krytyka Polityczna, Instytut Studiów Zaawansowanych, Warszawa)

PANEL DYSKUSYJNY: Sztuka przestrzenią kształtowania relacji społecznych. Prawda czy fałsz?                        Goście: Viola Łabanow-Jastrząb (Fundacja Muzyka jest dla wszystkich, Warszawa), Ewa Chomicka (Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Warszawa), Dorota Ogrodzka (Stowarzyszenie Pedagogów Teatru, Warszawa), Zofia Dworakowska (Instytut Kultury Polskiej, UW, Warszawa)Prowadzenie panelu: Piotr Morawski (Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa)

Konferencja odbędzie się w Centrum Dydaktycznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, ul. Księcia Trojdena 2A, Aula A.

Udział w konferencji jest bezpłatny i obejmuje uczestnictwo w panelach oraz catering (przerwy kawowe + obiad). Instytut nie pokrywa kosztów noclegu uczestników konferencji. Termin zgłoszeń: 20 października 2016.

Więcej informacji pod numerem telefonu: 22 501 70 20, e-mail: pedagogikateatru@instytut-teatralny.pl

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE | 5 listopada 2016 | 19:00 – 24:00 | Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 120:00 | Maraton inspiracji | prowadzenie: Jakub Drzastwa (Stowarzyszenie Pedagogów Teatru)Poznajmy się nawzajem! Opowiedz o swoich pedagogiczno-teatralnych doświadczeniach i inspiracjach do pracy. Każdy ochotnik będzie miał na to 4 minuty i 20 sekund.

22:00 | PIANO IMPRO SZAŁ. Impro muzyczno-teatralne | wystąpią: Paulina Drzastwa, Katarzyna Lalik, Karol NepelskiWieczór improwizowany na dwie aktorki i akompaniatora. Inspiracją oraz wątkiem przewodnim wieczoru wypełnionego śmiechem i muzyką będzie pedagogika teatru.

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności