fbpx
Nikt mnie nie zna, czyli Fredro niekanoniczny

Nikt mnie nie zna, czyli Fredro niekanoniczny

Trudno byłoby sobie wyobrazić bardziej kanonicznego polskiego dramatopisarza niż Aleksander Fredro. W przeciwieństwie do „rozwichrzonych” dramatopisarzy romantycznych autor...
opublikowano 6 grudnia 2013

Trudno byłoby sobie wyobrazić bardziej kanonicznego polskiego dramatopisarza niż Aleksander Fredro. W przeciwieństwie do „rozwichrzonych” dramatopisarzy romantycznych autor Ślubów panieńskich spełnia stereotypowe wyobrażenia o teatrze i dramacie, w których postacie o wyrazistych i spójnych charakterach podejmują zrozumiałe działania, wypowiadają się sensownie i przekazują życiowe nauki, pozwalając widzom pozostawać w bezpiecznym oddzieleniu i czerpać estetyczną przyjemność z literackiej wirtuozerii. Ten zgrabny obrazek rozpada się jednak w drobny mak przy pierwszej uważniejszej lekturze tych dramatów Aleksandra Fredry, które do kanonu zaliczane nie są. Okazuje się, że zdecydowana większość jego komedii prowadzi ku rozpoznaniom dalekim od rozpowszechnionego przekonania o „pogodnym klasyku”, przekonania, które znawcy jego twórczości rozbijali już dawno, ale jak się okazuje – nieskutecznie. Co więcej, po lekturze sztuk mało znanych te najbardziej popularne mogą zostać zobaczone i przeczytane w zupełnie inny sposób, ukazując bardzo niepokojące oblicze.

Przekonani, że szacunek dla wielkiego pisarza wymaga wyrwania go z letniej atmosfery rocznicowych akademii, chcielibyśmy zaprosić do ponownego odkrywania twórczości teatralnej Fredry, zgodnie z założeniem, że punktem wyjścia będzie lektura komedii mało lub w ogóle nieznanych, najchętniej podejmowana w sposób dotychczas niepraktykowany, nawet zaskakujący. Do udziału w konferencji zapraszamy nie tylko znawców i badaczy komedii i dramatu XIX wieku. Wprost przeciwnie – zachęcamy do podjęcia Fredrowskiego wyzwania osoby, dla których ta tematyka jest mało lub w ogóle nieznana, licząc, że właśnie one wniosą prawdziwie świeże, niekanoniczne spojrzenie. Tematem wystąpień mogą być także utwory należące do teatralnego kanonu, pod warunkiem jednak, że odczytane zostaną w sposób całkowicie odmienny od dotychczasowych.

PROGRAM:

9.00-10.00Dobrochna RatajczakowaRozczarowanie jako kategoria egzystencjalna i filozoficzna oraz jej konsekwencje artystyczne w komediach Fredry

10.15–12.15Edward KasperskiKomizm Fredry. Dekonstrukcja w świetle romantycznych i nowszych teorii śmiechuŁucja IwanczewskaFredro z krainy, którą starcy widzieliAgata ChałupnikFredro feministycznieKatarzyna CzeczotUrzeczenia Fredry

12.45 – 14.15Anna TomzikRomantyczna moralność dnia codziennego, czyli kreacja kobiety frywolnej w Mężu i żonie Aleksandra FredryPiotr OlkuszFredrage, czyli Fredro + marivaudageDorota SiwickaO narodzinach komedii z nieprzyzwoitości

15.30–17.00Grzegorz Stępniak Aleksander Fredro w podróży: Z Przemyśla do Przeszowy a problematyka queerowego czasu i przestrzeniDariusz KosińskiPodróż to nie przelewkiPatryk KenckiPustakówka – przestrzeń performatywna

+ Otwarcie wystawy Wiercińscy – życie… i teatr w Galerii Instytutu Teatralnego

17.30-19.00

Joanna WarońskaMonofoniczność zagrożona. O sztukach Aleksandra Fredry

Anna KuligowskaTeraz. Obrazek w jednym akcie

Halina WaszkielTragedia w komediowym gorsecie, czyli „sztuka” Wychowanka

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
piątek 06.12.2013
09:00
09:00

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności