Zapraszamy do udziału w warsztacie i przedstawieniu pt. „Na odwrocie fotografii, w lewym dolnym rogu, widnieje to wszystko, czego nie mogę zapomnieć o mojej matce” w reżyserii Alina Uberti. Oba wydarzenia odbędą się 5 listopada w Instytucie Teatralnym. Wstęp na warsztat jest bezpłatny – na zapisy czekamy do 22 października. Bilety na spektakl w cenie 25 i 35 zł dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie Goout.net.
Warsztat towarzyszy prezentacji spektaklu pt. „Na odwrocie fotografii, w lewym dolnym rogu, widnieje to wszystko, czego nie mogę zapomnieć o mojej matce” (reż. Alin Uberti), którego premiera odbyła się w La Mama Experimental Theatre Club w Nowym Jorku. Jest to wspólnotowe doświadczenie, w którym narracja na temat emigracji przeplata się z tęsknotą. Warsztat odbędzie się w godzinach 11:00-13:00, a spektakl o 19:00 w Instytucie Teatralnym.
Podczas dwugodzinnego warsztatu, który poprowadzi reżyser i dramaturg Alin Uberti, stworzymy przyjazną przestrzeń, w której historie posłużą jako spoiwo zbliżające do siebie uczestników. Rozpoczniemy od pracy stricte teatralnej, by bliżej się poznać, a następnie przeprowadzimy ćwiczenia pisarskie. Skupimy się na sztuce „dramaturgii list” – unikalnej metodzie teatralnej, w której proste wyliczenia przeobrażają się w rozbudowane opowieści o wspólnych doświadczeniach i przeżyciach. W ostatniej części spotkania skoncentrujemy się na stworzeniu monologu z wykorzystaniem słów, fraz i obrazów zaczerpniętych z przygotowanych wcześniej list oraz fotografii przyniesionych przez uczestników (osoby zapisane na warsztat zostaną poproszone o zabranie ze sobą starej fotografii, o której chcieliby opowiedzieć grupie).
Praca z listami pomaga uwolnić szczere i osobiste pisanie, które będzie tematem ostatniej części warsztatu. Jeden z monologów stworzonych podczas warsztatu zostanie zaprezentowany przez jego autora podczas spektaklu.
Alin Uberti jest reżyserem teatralnym i filmowym oraz dramaturgiem pochodzącym z Bukaresztu. Doświadczenie zawodowe zdobywał w kraju i poza granicami Rumunii, reżyserując utwory dramatyczne i postdramatyczne. Jego preferowaną metodą pracy teatralnej jest proces, który angażuje, obejmując konkretne przestrzenie i tematy. W swojej praktyce dokonuje współczesnej adaptacji klasycznych tekstów, pracuje metodą postmodernistycznego kolażu i jest zwolennikiem teatru demokratycznego, równościowego i kolektywnego oraz pełnego humoru. Jego język sceniczny jest często klasyfikowany jako cyberpunkowy, multimedialny, absurdalny, lokalny i skierowany do młodych odbiorców. On sam woli myśleć o swojej twórczości jako wywodzącej się z napięcia, które powstaje, gdy pada stwierdzenie, że poezja ma charakter polityczny.
Zgłoszenia
Rekomendowany wiek uczestników: powyżej 18 roku życia. Liczba miejsc jest ograniczona.
Aby wziąć udział w warsztacie należy wypełnić formularz online dostępny tutaj (w języku rumuńskim lub angielskim) do 22 października 2024 r. Uczestnicy otrzymają potwierdzenie zapisu na warsztat e-mailem.
Wszelkie pytania można kierować do koordynatora warsztatów, Alexandru Ivănoiu pod adresem: ivanoiu.alex@yahoo.com. Prosimy o wpisanie w tytule wiadomości: „Workshop in Warsaw”.
Warsztat prowadzony będzie w językach rumuńskim i angielskim.
Udział w warsztacie jest bezpłatny. Nie wymagamy wcześniejszego doświadczenia teatralnego ani pisarskiego.
„Na odwrocie fotografii, w lewym dolnym rogu, widnieje to wszystko, czego nie mogę zapomnieć o mojej matce” – spektakl
5 listopada, godz. 19:00, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Bezpośrednio po rewolucji 1989 roku wielu Rumunów postanowiło nie czekać, aby przekonać się, co stanie się z ich krajem. Potrzebowali dystansu. Opuścili ojczyznę i osiedlili się w innych krajach, szukając czegoś więcej niż tylko niedostatków ostatniej dekady komunizmu – braku jedzenia, ciepła i wolności. Dzisiaj, 35 lat później, podczas gdy warunki życia w Rumunii poprawiły się, odczuwalny jest inny brak. Brak tych, którzy jeszcze nie powrócili. Te osoby wysyłają pieniądze do domu, głosują i dzwonią, ale są nieobecne w rumuńskiej codzienności. Nasz spektakl jest doświadczeniem wspólnotowym, które opowiada historię nieobecnych – ich poszukiwań, radości, bólu i dystansu. Jest to historia, którą da się opowiedzieć w pełni tylko dzięki obecności tych ludzi na scenie. To także historia nieprzetłumaczalnego słowa “dor”, które jest bliskie sercu każdej osoby narodowości rumuńskiej – opowiada o tym wszystkim, czego nie jesteśmy w stanie zapomnieć.
tekst: Alexandru Ivănoiu
reżyseria: Alin Uberti
scenografia i video: Cosmin Stancu
obsada: Maria Moroșan, Vlad Pânzaru, Bogdan Iancu
producent: IOTA (Bucharest)
czas trwania: ok. 90 min
język: rumuński z napisami angielskimi i polskimi (w tłumaczeniu Liuby Ilnytskiej)
Spektakl powstał w ramach projektu Poduri (Mosty) łączącego rumuńską diasporę mieszkającą w Nowym Jorku, Berlinie, Madrycie, Rzymie, Mediolanie, Warszawie, Lizbonie i Paryżu. Premiera odbyła się 7 września 2024 roku, a następnie spektakl był pokazywany w berlińskim Volksbühne, w Atelier Montez w Rzymie, w Casa Cardinale Ildefonso Schuster w Mediolanie, w Teatro de los Aguas w Madrydzie i w Théâtre de l’Opprimé w Paryżu.
Projekt powstał przy wsparciu finansowym z Biura Administracji Narodowego Funduszu na rzecz Kultury (ANCF). ANCF nie odpowiada za wyniki projektu, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi beneficjent.