Aktualności

Piękni czterdziestoletni: Aleksandra Popławska

13.10.2020

Cykl "Piękni czterdziestoletni" to comiesięczne spotkania z twórcami, których sceniczny debiut przypadł na przełom XX i XXI wieku. To rozmowy z pokoleniem artystów, wchodzących do zawodu już po transformacji ustrojowej, z przedstawicielami generacji, której dokonania zmieniły i zmieniają oblicze polskiego teatru. Kolejną rozmówczynią Michała Smolisa będzie aktorka teatralna i filmowa – Aleksandra Popławska. Na spotkanie zapraszamy 13 października, o godz. 19.00.

Spotkanie odbędzie się w sali teatralnej Instytutu zgodnie z zachowaniem wszystkich wymogów nowej dyscypliny sanitarnej i wytycznych w zakresie minimalizowania zagrożenia dla odwiedzających. Państwa bezpieczeństwo i zaufanie są dla nas najważniejsze, dlatego wprowadziliśmy nowe zasady sanitarne Instytutu Teatralnego.

Na spotkanie obowiązują bezpłatne zaproszenia, które można pobrać za pośrednictwem naszej strony internetowej oraz strony GoOut.net. Szczegółowe informacje o tym, co mogą Państwo zrobić przed przyjściem do IT dla zwiększenia własnego bezpieczeństwa oraz o tym, co my robimy w tym zakresie dla Państwa, znajdą Państwo w mailach z potwierdzeniem rezerwacji miejsca.

Aleksandra Popławska

Absolwentka krakowskiej PWST na Wydziale Aktorskim we Wrocławiu (2000). Od 2018 aktorka TR Warszawa (wcześniej także w latach 2000-2007; do 2003 Teatr Rozmaitości). Reżyserka.

Występowała i reżyserowała w teatrach stołecznych: Powszechnym, Nowym, Nowym Praga, Wytwórnia, Dramatycznym, Konsekwentnym, IMKA, Syrenie, 6. Piętro w Warszawie; krakowskich: Ludowym, Łaźnia Nowa i PWST oraz Polskim we Wrocławiu, Im. Bogusławskiego w Kaliszu, Zagłębia w Sosnowcu, im. Norwida w Jeleniej Górze, Teatrze Starym w Lublinie. Debiutowała rolami Halinki i Cypojry w „Sztukmistrzu z Lublina” wg Singera w Teatrze Muzycznym – Operetce Wrocławskiej we Wrocławiu (1998).Wystąpiła w przedstawieniach, m.in.: Jana Szurmieja, Grzegorza Jarzyny, Agnieszki Glińskiej, Pawła Miśkiewicza, Mikołaja Grabowskiego, Artura Urbańskiego, Redbada Klynstry, Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej, Adama Sajnuka, Marka Kality, Jacka Papisa, Michała Siegoczyńskiego, Artura Tyszkiewicza, Waldemara Krzystka, Eugeniusza Korina. Zagrała, m.in. Ines Rodde w „Doktorze Faustusie” wg Manna (1999), Tanię w „Czwartej siostrze” Głowackiego (1999), Agłaję Iwanowną Jepanczyn w „Księciu Myszkinie” wg Dostojewskiego (2000), Warię w „Wiśniowym sadzie” Czechowa (2001), Michelle w „Uroczystości” Rukova i Vinterberga (2001), Rachel w „Weselu” Wyspiańskiego (2002), Anne w „Obróbce” Crimpa (2002), role w „Electronic City” Richtera (2003), Madame de Tourvel w „Niebezpiecznych związkach” Hamptona (2004), Patrycję Pitz w „Pawiu królowej. Operze praskiej” wg Masłowskiej, Reidun w „Ellingu” Hellsteniusa (2007), role w „Widzialnej ciemności” wg Goldinga (2007), Wandę w „Requiem” Wyspiańskiego (2008), Julię w „Fernando Krapp napisał do mnie ten list” Dorsta (2008), Małą Metalową Dziewczynkę w „Między nami dobrze jest” Masłowskiej (2009), Kate w „Zbombardowanych” Kane (2009), Belę w „Sprzedawcach gumek” Levina (2010), Margarete w „Kopenhadze” Frayna (2012), role w „Ichś Fiszerze” Levina (2012), Grace w „Dogville” von Triera (2016, również reżyseria wspólnie z Markiem Kalitą), Dawn w „Niezwyciężonym” Bettsa (2017), role w „Innych ludziach” wg Masłowskiej (2019). Wyreżyserowała, m. in.: „Kompleks Portnoya” wg Rotha (wspólnie z Adamem Sajnukiem, 2010), „Generała” Jakubowskiego – wspólnie z Markiem Kalitą – (2011), „Klarę” wg Izy Kuny (2013), „Noc żywych Żydów” wg Ostachowicza (2014), „Czerwone Zagłębie” Jakubowskiego (2014), „Zimową opowieść” Shakespeare’a (wspólnie z Markiem Kalitą, 2015), „Coming out” Góreckiego (2016), „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku” Masłowskiej (2017), „Kimberly Akimbo” Lindsaya-Abaire’a (2020). Wystąpiła w filmach, m.in.: „W dół kolorowym wzgórzem”, „Testosteron” „Ederly”, „Kochaj”, „Niewidzialne”, „Miłość w mieście ogrodów”, „Kobiety mafii”, „Underdog”, „1800 gramów”, „Wyzwanie”; przedstawieniach Teatru Telewizji, m.in.: „Lato w Nohant”, „Szczęście Frania”, „Stygmatyczka”, „Beauty” oraz w serialach telewizyjnych, m.in.: „Na dobre i na złe”, „Trzeci oficer”, „Hotel 52”, „Przyjaciółki”, „Lekarze”, „Barwy szczęścia”, „Wataha”, „Belfer”, „Miasto skarbów”, „Druga szansa. Piąty sezon”, „Szadź”. Laureatka, m. in.: nagrody aktorskiej za rolę Warii w „Wiśniowym sadzie” na 41. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2001), nagrody za rolę Tani w „Czwartej siostrze” na II Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu (2002), wyróżnienia za rolę Patrycji Pitz w przedstawieniu „Paw królowej. Opera praska” na XIII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2007); za rolę Małej Metalowej Dziewczynki w przedstawieniu „Między nami dobrze jest” otrzymała nagrodę na IX Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu (2009) oraz wyróżnienia – na 50. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2010) i na Przeglądzie Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie (2011); za reżyserię (wspólnie z Adamem Sajnukiem) „Kompleksu Portnoya” otrzymała Feliksa Warszawskiego w kategorii najlepsza reżyseria (2010), Nagrodę Promocyjną im. Kazimierza Krzanowskiego na Przeglądzie Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie (2011); za reżyserię przedstawienia „Generał” (razem z Markiem Kalitą) otrzymała wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2012) oraz nagrodę za twórczą realizację spektaklu teatralnego na Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” (2019).