Aktualności

Teatr staropolski. Re: Konstrukcje. TEATR KRÓLEWSKI

08.09.2020

24 września o godz. 18:00 zapraszamy na szósty wykład Patryka Kenckiego w ramach cyklu "Teatr Staropolski. Re: Konstrukcje". Tym razem przyjrzymy się najważniejszym ośrodkom życia teatralnego w okresie staropolskim królewskim dworom.

Na najbliższy wykład obowiązują bezpłatne zaproszenia, które można pobrać za pośrednictwem naszej strony internetowej. Szczegółowe informacje o tym, co mogą Państwo zrobić przed przyjściem do IT dla zwiększenia własnego bezpieczeństwa oraz o tym, co my robimy w tym zakresie dla Państwa, znajdą Państwo w mailach z potwierdzeniem rezerwacji miejsca.

Spotkanie odbędzie się w sali teatralnej Instytutu zgodnie z zachowaniem wszystkich wymogów nowej dyscypliny sanitarnej i wytycznych w zakresie minimalizowania zagrożenia dla odwiedzających. Państwa bezpieczeństwo i zaufanie są dla nas najważniejsze, dlatego wprowadzamy nowe zasady sanitarne - te od jakiegoś czasu obowiązują już w przypadku korzystania ze zbiorów Instytutu Teatralnego oraz odwiedzania księgarni i kawiarni.

Teatr Królewski

Do najważniejszych ośrodków życia teatralnego należały w okresie staropolskim królewskie dwory. Monarchowie chętnie wspierali teatralne przedsięwzięcia z potrzeby zapewnienia sobie i swemu otoczeniu atrakcyjnej rozrywki, ale w jeszcze większym stopniu z chęci umocnienia prestiżu swej władzy. Spektakle oszałamiały gości wyszukanym pięknem, nadawały uroczystościom świąteczny charakter, a nade wszystko teatralizowały dworskie życie. W dziejach naszego teatru zapisało się kilku władców szczególnie ceniących sceniczne widowiska. Ważnym rozdziałem tej historii jest stworzenie przez Władysława IV teatru muzycznego na Zamku Królewskim w Warszawie. Francuskie tradycje teatralne przenosili na nasz grunt Jan III i królowa Marysieńka. Wettinowie ściągali nad Wisłę aktorów francuskich, włoskich i niemieckich. Prawdziwym teatromanem, a przez to i mecenasem teatru, okazał się również Stanisław August. Na monarszych dworach, inspirujących również ośrodki magnackie, występowali zarówno aktorzy zawodowi, jak i amatorzy. Inicjatywy teatralne dwóch ostatnich władców Rzeczypospolitej przyczyniły się do powstania teatrów o charakterze publicznym.

PATRYK KENCKI

Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Sztuki  Polskiej Akademii Nauk, przewodniczący Komisji Artystycznej Konkursu  "Klasyka Żywa" i wiceprezes Polskiej Kompanii Teatralnej. Założyciel portalu "Teatrologia.info".  W przeszłości związany z warszawskim Muzeum Teatralnym, pracował  również jako adiunkt na Wydziale Aktorskim i Wydziale Wiedzy o Teatrze  Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz jako  sekretarz redakcji "Pamiętnika Teatralnego". Autor stu kilkudziesięciu  publikacji, w tym monografii "Inspiracje starotestamentowe w dramacie  polskiego renesansu (1545-1625)", Warszawa 2012. W tym roku ukaże się  jego rozprawa "Staropolski Molière".

HARMONOGRAM WYKŁADÓW

23.01 | Widowiska liturgiczne

20.02 | Widowiska misteryjne

22.04 | Przedstawienia akademickie

21.05 | Przedstawienia szkół wyznaniowych

24.06 | Sceny plebejskie

24.09 | Teatr królewski

15.10 | Teatr magnacki

26.11 | Teatr zawodowy

17.12 | Teatr Narodowy