Aktualności
Teatr staropolski. Re: Konstrukcje | Teatr zawodowy | WYKŁAD ONLINE
Dzieje polskich zespołów zawodowych rozpoczynają się dopiero wraz z utworzeniem sceny narodowej. Wcześniej jedynymi profesjonalnymi aktorami działającymi w Rzeczypospolitej byli artyści przybywający z innych krajów. 15 października o godz. 18:00 zapraszamy na ósmy wykład Patryka Kenckiego w ramach cyklu "Teatr Staropolski. Re: Konstrukcje". Tym razem przyjrzymy się teatrowi zawodowemu.
Z powodu pandemii wirusa SARS-CoV-2 najbliższy wykład przenosimy do internetu. O godz. 18:00 na kanale YouTube oraz na fanpage'u Instytutu Teatralnego opublikujemy zapis wideo wydarzenia.
TEATR ZAWODOWY
Dzieje polskich zespołów zawodowych rozpoczynają się dopiero wraz z utworzeniem sceny narodowej. Wcześniej jedynymi profesjonalnymi aktorami działającymi w Rzeczypospolitej byli artyści przybywający z innych krajów.
Za panowania Zygmunta III przyjeżdżali do Polski komedianci angielscy, a w muzycznym teatrze Władysława IV występowali wokaliści włoscy. Liczne zespoły cudzoziemskie działały nad Wisłą pod patronatem Wettinów. Szczęścia w Warszawie próbowali wówczas i prywatni antreprenerzy, tacy jak wystawiający Molière’a ekwilibrysta Adré Bergé czy Jean François Albani, twórca warszawskiej „Comédie-Française”.
Zespoły włoski oraz francuski polecił skompletować także Stanisław August. To właśnie w odróżnieniu od nich pierwszą zawodową trupę polską zaczęto z czasem określać jako „aktorów narodowych”.
PATRYK KENCKI
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, przewodniczący Komisji Artystycznej Konkursu "Klasyka Żywa" i wiceprezes Polskiej Kompanii Teatralnej. Założyciel portalu "Teatrologia.info". W przeszłości związany z warszawskim Muzeum Teatralnym, pracował również jako adiunkt na Wydziale Aktorskim i Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz jako sekretarz redakcji "Pamiętnika Teatralnego". Autor stu kilkudziesięciu publikacji, w tym monografii "Inspiracje starotestamentowe w dramacie polskiego renesansu (1545-1625)", Warszawa 2012. W tym roku ukaże się jego rozprawa "Staropolski Molière".
HARMONOGRAM WYKŁADÓW
23.01 | Widowiska liturgiczne
20.02 | Widowiska misteryjne
22.04 | Przedstawienia akademickie
21.05 | Przedstawienia szkół wyznaniowych
24.06 | Sceny plebejskie
24.09 | Teatr królewski
26. 11 | Teatr zawodowy
17.12 | Teatr narodowy