fbpx
Trzecia edycja Konkursu Wydawniczego

Trzecia edycja Konkursu Wydawniczego

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ogłasza trzecią edycję Konkursu Wydawniczego. Jego celem jest wyłonienie oryginalnych, niepublikowanych wcześniej rozpraw i...
opublikowano 6 października 2017

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ogłasza trzecią edycję Konkursu Wydawniczego. Jego celem jest wyłonienie oryginalnych, niepublikowanych wcześniej rozpraw i monografii poświęconych polskiemu teatrowi, a także przedstawieniom i performansom kulturowym. Książki będą się ukazywać w serii Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego, którą otworzyła publikacja autorstwa zwyciężczyni pierwszej edycji Konkursu, Doroty Sajewskiej „Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru Wielkiej Wojny” – książka nominowana w tym roku do nagrody im. Jerzego Giedroycia oraz finalistka konkursu o Nagrodę im. Prof. Tadeusza Kotarbińskiego (rozstrzygnięcie 26 listopada). W przygotowaniu książka Łucji Iwanczewskiej „Teatr intelektualnej wspólnoty”.

Zgodnie z regulaminem Konkursu Wydawniczego Instytut wspiera w szczególności te projekty, które podejmują problematykę teatru polskiego w szerszym kontekście badania kultury, rozpoznając rozmaite funkcje, jakie spełnia on wobec wspólnoty kulturowej.  Ze szczególnym zainteresowaniem spotykają się propozycje, w których teatr traktowany jest jako medium spraw publicznych, mechanizmów wyłaniania i przepracowywania tożsamości i świadomości zbiorowej, ujawniania afektów decydujących o dynamice kultury i życia zbiorowego. Istotna jest otwarta formuła konkursu, która umożliwia wszystkim autorkom i autorom zainteresowanym współpracą z Instytutem – niezależnie od ich instytucjonalnych afiliacji czy dorobku naukowego – przedstawienie swoich propozycji.

Na zgłoszenia czekamy do 30 listopada 2017, rozstrzygnięcie trzeciej edycji Konkursu nastąpi 11 grudnia 2017 roku.

W październiku rozpocznie się cykl wykładów Marcina Kościelniaka, zwycięzcy drugiej edycji Konkursu, który zapowie kolejną książkę przygotowywaną w serii Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego: Egoiści. Kultura Zrzuty i trzecia droga w kulturze polskiej lat 80. Za Piotrem Piotrowskim autor przyjmuję definicję trzeciej drogi jako „miejsca spoza binarnego podziału komunistyczny reżim – związana z Kościołem katolickim «solidarnościowa» opozycja”. Symboliczna dla tak rozumianej trzeciej drogi jest dla mnie praca Matka Boska z domalowanymi wąsami (1983) Adama Rzepeckiego. Umieszczenie jej na okładce pierwszego zeszytu „Tanga” uznaje za fundamentalny gest tożsamościowotwórczy, „odnawiany” w szeregu innych prac, wystąpień i gestów kontestacyjnych wobec paradygmatu narodowo-katolickiego. Projekt badawczy ma dwa wymiary. Pierwszy można, za Michelem Foucaultem, nazwać archeologicznym: chodzi o zbadanie przestrzeni historycznego konsensusu, który jest miejscem ciągle odnawianego fundamentu polskiej kultury. Drugi wymiar jest krytyczny: celem jest ukazanie marginesu, zdarzenia, które ustanawia krytyczny punkt widzenia na tę kulturę – i z którego można próbować wyprowadzać narracje kontr-kulturową, kierując się kryterium pluralizacji i demokratyzacji przestrzeni publicznej.

REGULAMIN KONKURSU (2017)

FORMULARZ APLIKACYJNY

Projekty

zobacz wszystkie

Kalendarium

zobacz wszystkie

Zimna wojna religijna

Trzecia edycja Konkursu Wydawniczego

26.10

Wykład Marcina Kościelniaka.

czytaj dalej

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności