Aktualności

Warsztaty fotograficzne online z Krzysztofem Bielińskim

14.04.2020

W maju w programie Instytutu Teatralnego pojawią się pierwsze z naszego nowego cyklu mistrzowskie warsztaty fotografii teatralnej. Poprowadzi je Krzysztof Bieliński - fotograf i juror V edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Bezpłatne zajęcia, w formie cotygodniowych spotkań online, potrwają 10 tygodni. Między zajęciami uczestnicy pracować będą bez konieczności wychodzenia z domów. Na Wasze zgłoszenia i zdjęcia czekamy do 24 kwietnia. Czas start!

ZGŁASZAM SIĘ - ALE JAK?

Zgłoszenia (i ewentualne pytania) prosimy przesyłać na adres jbiernacka@instytut-teatralny. pl. Co powinny zawierać? Maksymalnie siedem różnorodnych zdjęć w dowolnej estetyce, pokazujących Wasze zainteresowania fotograficzne oraz odsłaniających choć trochę Wasz warsztat. To najważniejszy punkt, bo o przyjęciu do jednej z czterech pięcioosobowych grup będzie decydowało portfolio kandydata bądź kandydatki – pomysłowość, wyrazistość języka fotograficznego, aspekty warsztatowe.

Fotografie powinny być w plikach jpg o natywnej rozdzielczości (mogą być skompresowane) z zawartymi danymi exif (możecie zostać poproszeni o przesłanie plików RAW). Będzie nam bardzo miło jeśli napiszecie też kilka słów o sobie, o tym dlaczego chcecie wziąć udział w warsztatach. Skontaktujemy się ze wszystkimi osobami, które nadeślą zgłoszenia, ale na warsztaty przyjmiemy maksymalnie 20 osób (być może stworzymy też „listę rezerwową”).

MASTER-CLASS, CZYLI CO?

Sprowokowani niecodzienną sytuacją, w jakiej się znaleźliśmy, nawiązując do warsztatów, które z wielkim sukcesem odbyły się w trakcie poprzednich edycjach Konkursu Fotografii Teatralnej, postanowiliśmy stworzyć „miejsce”’ dla tych, którzy mają doświadczenie w fotografowaniu, być może interesują się teatrem, ale nie mieli jeszcze wielu możliwości dokumentowania spektaklu. Zajęcia adresujemy także do tych, którzy chcieliby po prostu poszerzyć swoją wiedzę, popracować nad warsztatem i spotkać się zawodowo z kimś, kto wypracował autorski sposób i wyrazisty język dokumentowania życia teatralnego. Na razie online, ale mamy nadzieję, że kolejne odsłony MasterClass z wybitnymi fotografami odbywać się będą już twarzą w twarz, zdjęciem w zdjęcie.

A jak będziemy pracować teraz? Uczestnicy i uczestniczki zostaną podzieleni na grupy o zróżnicowanym poziomie doświadczenia. Zajęcia będą odbywały się w formie konwersatorium, interaktywnych wykładów oraz ćwiczeń online przy użyciu komunikatora ZOOM. Co ważne, zostały zaplanowane tak, abyście nie musieli wychodzić z domów – wszystkie ćwiczenia, omawiane później podczas spotkań online, będziecie mogli wykonać w Waszych czterech ścianach (prowadzący pozostaje cały czas do Waszej dyspozycji mailowej).

KIEDY I JAK DŁUGO?

Spotykać się na ZOOMie będziemy raz w tygodniu przez 10 kolejnych tygodni, a każde zajęcia potrwają 1,5 godziny. Konkretny dzień i godzina zostaną wybrane później – podejmiemy próbę dostosowania ich do Waszych planów i możliwości. Warsztaty rozpoczną się po długim weekendzie majowym.

Pamiętajcie, że udział w zajęciach będzie wiązał się z koniecznością wykonywania ćwiczeń pomiędzy spotkaniami. Udział w warsztatach jest bezpłatny, ale bardzo liczymy na to, że decyzję o rozpoczęciu wspólnej pracy dokładnie przemyślicie i że nie zabraknie Wam później na nią czasu, ani nie zmienicie  zdania.

SZCZEGÓŁOWY PLAN ZAJĘĆ:

1. Historia fotografii teatralnej | początki fotografii teatralnej, fotografia teatralna w atelier (fotografie Heleny Modrzejewskiej – Walery Rzewuski). Edward Hartwig (omawianie wybranych fotografii). Wojciech Plewiński (omawianie wybranych fotografii). Teatr Jerzego Grotowskiego i Tadeusza Kantora a fotografia teatralna.

2. Współczesna fotografia teatralna | omówienie pracy fotografa: próby generalne, próby medialne, backstage, portrety aktorskie, praca z aktorem, sesje fotograficzne, plakat. Fotografia jako element spektaklu teatralnego. Współpraca fotografa z teatrem i twórcami spektaklu. Wykorzystanie fotografii teatralnej. Dyskusja w oparciu o przykłady.

3. Różnice w fotografowaniu form teatralnych | teatr dramatyczny (z wyszczególnieniem spektakli Krystiana Lupy i Krzysztofa Warlikowskiego), opera (z wyszczególnieniem spektakli Mariusza Trelińskiego), teatr lalkowy (Białostocki Teatr Lalek), taniec, balet (na przykładach spektakli m.in. Piny Bausch), teatr osobny (Gardzienice, Pieśń Kozła, Wierszalin). Omówienie na przykładzie fotografii własnych i albumów prowadzącego.

4. Omówienie specyfiki pracy fotografa teatralnego | praca ze sprzętem fotograficznym, odkrywanie możliwości technicznych, omówienie sprzętu fotograficznego wykorzystywanego w pracy w teatrze i odpowiedniego do różnych form teatralnych.

5. Kadrowanie i perspektywa | narzędzie pracy twórczej w fotografii teatralnej. Malarstwo a kadrowanie. Kadr klasyczny a łamanie schematu na przykładzie wybranych dzieł malarskich i fotograficznych.

6. Ruch w fotografii teatralnej | czas, naświetlenie, wielokrotna ekspozycja jako narzędzia pracy twórczej fotografa teatralnego.

7. Kolor | jego znaczenie, twórcza praca z kolorem w fotografii teatralnej.

8. Praca w programach graficznych | Adobe Lightroom, Bridge oraz FastStone Image Viewer. Katalogowanie, segregowanie i opisywanie fotografii. Ciemnia cyfrowa czyli praca na cyfrowym negatywie (pliki RAW, NEF)

9. Plakat | omówienie funkcjonowania fotografii w plakacie. Praca w programie graficznym Adobe Photoshop – praca na warstwach, maskach, szparowanie, praca piórkiem, praca z filtrami, tilt-shift, przestrzeń kolorystyczna, przygotowanie do druku.

10. Przedstawienie i omówienie plakatów | dyskusja na temat form prezentacji pracy fotografa teatralnego, w tym albumu i wystaw. Zamknięcie warsztatów.

10 + 1. Bonus | Próba medialna w teatrze razem z prowadzącym (w zależności od zewnętrznych warunków).

KRZYSZTOF BIELIŃSKI

Fotograf teatralny, twórca plakatów. Sfotografował ponad 500 spektakli. Z wykształcenia muzyk i wokalista. Współpracował m. in. z Krystianem Lupą, Włodzimierzem Staniewskim, Mariuszem Trelińskim i Krzysztofem Warlikowskim, fotografując na scenach dramatycznych, operowych i lalkowych w kraju i za granicą. Współpracuje stale z kilkunastoma teatrami w Polsce, a od 2008 roku jest stałym fotografem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Autor albumów fotograficznych: „Lupa/Teatr”, „Treliński”, „Staniewski. Gardzienice. Antyk”, „BTL-Lalki”, „Warlikowski-Teatr” (współautor), „Kudlička. Volume I” (współautor). Nominowany do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury za najlepszy plakat 2017 roku. Od 2015 roku wykłada fotografię teatralną i plakat w Warszawskiej Szkole Filmowej.

www.bielinski.art.pl/

Projekty

zobacz wszystkie

KONKURS FOTOGRAFII TEATRALNEJ - V EDYCJA

10.04

Konkurs dla artystów-fotografików, absolwentów wyższych szkół artystycznych oraz amatorów.

czytaj dalej

Aktualności

zobacz wszystkie

DZIŚ POZNAMY NAJLEPSZE TEATRALNE ZDJĘCIA SEZONU

05.12

Zapraszamy na wernisaż i finał V edycji Konkursu Fotografii Teatralnej

czytaj dalej

Najlepsze teatralne zdjęcia sezonu. Stolorz, Wawrzoła i Zakrzewski

05.12

Poznaliśmy najlepsze teatralne zdjęcia sezonu 2018/2019. Za najlepsze fotografie uznano prace Kacpra Stolorza, Anety Wawrzoły i Macieja Zakrzewskiego.

czytaj dalej

FINALIŚCI KFT V EDYCJA / KAT. A

FINALIŚCI KFT V EDYCJA / KAT. B - Marta Ankiersztejn, „Gra w karty/Święto wiosny”

FINALIŚCI KFT V EDYCJA / KAT. B - JOANNA GAŁUSZKA, „Così fan tutte”

FINALIŚCI KFT V EDYCJA / KAT. B - Katarzyna Kruk, "Kain"

FINALIŚCI KFT V EDYCJA / KAT. B - Szymon Łaszewski „Opowiedz i zobacz - teatr w trzech obrazach ludzi z miasta Łodzi”

FINALIŚCI KFT V EDYCJA / KAT. B - Tobiasz Papuczys "Halo?"

FINALIŚCI KFT V EDYCJA / KAT. B - MICHAŁ RAMUS "IMIĘ RÓŻY"

FINALIŚCI KFT V EDYCJA / KAT. B - Maurycy Stankiewicz „Kino moralnego niepokoju”

FINALIŚCI KFT V EDYCJA / KAT. B - Dawid Stube „Tiegenhof”

FINALIŚCI KFT V EDYCJA / KAT. B - Aneta Wawrzoła „Tkanka łączna”

FINALIŚCI KFT V EDYCJA / KAT. B - Maciej Zakrzewski „Dziady polsko-japońskie/Soreisai”