Aktualności

Zwycięzcy 21. KONKURSU NA WYSTAWIENIE POLSKIEJ SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ

06.07.2015

Spektakle nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU! Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki oraz Ony Marty Guśniowskiej w reżyserii Daniela Adamczyka zdobyły główne nagrody 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Indywidualnie nagrodzeni przez Jury zostali między innymi Małgorzata Bogajewska za reżyserię oraz Kinga Preis i Daniel Dobosz za kreacje aktorskie.

Uroczyste ogłoszenie werdyktu Jury odbyło się w poniedziałek o godzinie 19:00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, który jest koordynatorem Konkursu. Nagrody laureatom wręczyli Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzata Omilanowska, dyrektor Instytutu Teatralnego Dorota Buchwald, przewodniczący Jury Jacek Kopciński oraz przewodniczący Komisji Artystycznej Jacek Sieradzki.

Po obejrzeniu 11 z 12 spektakli zakwalifikowanych do finału Konkursu (przedstawienie Apokalipsa w reż. Michała Borczucha nie spełniło warunków Regulaminu) Jury w składzie: Jacek Kopciński – przewodniczący, Ewa Guderian-Czaplińska, Ewa Partyga, Ewa Pilawska i Jacek Timingeriu, zdecydowało w tym roku o przyznaniu dwóch głównych nagród za najlepszy spektakl (w wysokości 35 tys. zł każda).

Trafiły one do Narodowego Starego Teatru w Krakowie za nie-boską komedię. WSZYSTKO POWIEM BOGU! Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki oraz Czytelni Dramatu za zrealizowany w Centrum Kultury w Lublinie spektakl Ony Marty Guśniowskiej w reżyserii Daniela Adamczyka.

Twórcy spektaklu Ony, fot. Maciej Czerski

Aktorzy występujący w nie-boskiej komedii. WSZYSTKO POWIEM BOGU! otrzymali także nagrodę zespołową w wysokości 25 tys. zł. Za reżyserię nagrodzona została natomiast Małgorzata Bogajewska (spektakl Tato Artura Pałygi, Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie).

Jury uznało, że autorami najlepszej muzyki do spektaklu byli członkowie zespołu „Chłopcy kontra Basia” – Barbara Derlak, Marcin Nenko, Tomasz Waldowski/ Michał Heller (Morfina Szczepana Twardocha w reżyserii Eweliny Marciniak, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach).

Nagrody indywidualne trafiły do Kingi Preis za rolę Wiedźmy w spektaklu Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej w reżyserii Agnieszki Glińskiej (Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie) oraz Daniela Dobosza za role w spektaklu Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian Ziemowita Szczerka w reżyserii Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie).

Jury Konkursu przyznało też dwa wyróżnienia – zespołowe dla twórców i zespołu aktorskiego spektaklu A niech to Gęś kopnie! Marty Guśniowskiej (Teatr Animacji w Poznaniu) oraz indywidualne dla Eweliny Starejki za rolę Mamusi w spektaklu Tato.

W tym roku po raz pierwszy swoje nagrody – dla autorów najlepszych tekstów w Konkursie – wręczyła też Komisja Artystyczna, która wcześniej wskazała finałowe spektakle. Trafiły one do Marty Guśniowskiej za tekst Ony i do Pawła Demirskiego za nie-boską komedię. WSZYSTKO POWIEM BOGU!

Twórcy spektaklu nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!, fot. Maciej Czerski

Nagrodę im. Jana Świderskiego, przyznawaną przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich, w wysokości 3 tys. zł otrzymała zaś Karolina Kamińska za rolę Heleny Demuth w spektaklu Narodziny Fryderyka Demuth Macieja Wojtyszki (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).

– Najważniejszym kryterium w wyborze najlepszego spektaklu w Konkursie był dla nas pomysł na oryginalne uruchomienie tekstu dramatycznego. W tym roku sztuka ta udała się sławnym zawodowcom pracującym na narodowej scenie i skromnym twórcom z teatralnego offu, którzy zrealizowali swój spektakl za pieniądze z grantu. Potencjał, który tkwi w dramacie, można wyzwolić na wiele sposobów i jest to podstawowe przesłanie Konkursu. W teatrze liczy się wyobraźnia – tłumaczy Jacek Kopciński, przewodniczący Jury oraz redaktor naczelny miesięcznika „Teatr”.

Do tegorocznego, 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej zostało zgłoszonych aż 91 inscenizacji. Finałową dwunastkę wyłoniła na początku maja Komisja Artystyczna, którą w tym roku współtworzyli Jacek Sieradzki (przewodniczący), Andrzej Lis, Piotr Morawski, Łukasz Rudziński, Joanna Targoń, Mike Urbaniak oraz Kalina Zalewska.

W gronie finalistów znalazły się: A niech to Gęś kopnie! Marty Guśniowskiej (reż. Marta Guśniowska, Teatr Animacji w Poznaniu), Apokalipsa Tomasza Śpiewaka (reż. Michał Borczuch, Nowy Teatr w Warszawie), Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej (reż. Agnieszka Glińska, Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie), Karskiego historia nieprawdziwa Szymona Bogacza (reż. Julia Mark, Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze), Koń, kobieta i kanarek Tomasza Śpiewaka (reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Zagłębia w Sosnowcu), Morfina Szczepana Twardocha (reż. Ewelina Marciniak, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach), Narodziny Fryderyka Demuth Macieja Wojtyszki (reż. Maciej Wojtyszko, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU! Pawła Demirskiego (reż. Monika Strzępka, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie), Obwód głowy Wojtka Zrałka-Kossakowskiego i Zbigniewa Brzozy (reż. Zbigniew Brzoza, Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu), Ony Marty Guśniowskiej (reż. Daniel Adamczyk, Centrum Kultury w Lublinie - Czytelnia Dramatu), Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian Ziemowita Szczerka (reż. Remigiusz Brzyk, Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie), i Tato Artura Pałygi (reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie).

Małgorzata Bogajewska, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzata Omilanowska

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej prowadzony jest od 1994 z inicjatywy ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki Kazimierza Dejmka. Konkurs ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego.

Konkurs finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zwycięzcy 21. KONKURSU NA WYSTAWIENIE POLSKIEJ SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ