Demokracja. Przedstawienia – po roku 1989

Demokracja. Przedstawienia – po roku 1989

Dziewięć wykładów w ramach kilkuletniego cyklu Teatr Publiczny. Przedstawienia będących próbą opowiedzenia historii III RP w dziewięciu przedstawieniach.

Wykłady Joanny Krakowskiej w kolejnych miesiącach 2015 roku w ramach ostatniej odsłony multimedialnego projektu Teatr Publiczny. Przedstawienia obejmującego historię polskiego teatru od oświecenia przez wiek XIX, dwudziestolecie międzywojenne i PRL po współczesność. Demokracja. Przedstawienia to historia teatru po roku 1989. Spotykały się w nim wątki podejmowane w poprzednich cyklach, aby na koniec postawić kluczowe pytanie o misję teatru publicznego i jego odpowiedzialność za kształt demokracji.

Próba opowiedzenia historii teatru publicznego po roku 1989, przyjmując, że jest to zarazem historia polskiej demokracji – od transformacji ustrojowej przez doświadczenia przemian obyczajowych i mentalnych po włączenie w system globalnych zależności i konfliktów.
Teatr w Polsce nie tylko towarzyszył tym procesom, ale w wielu z nich był aktywnym udziałowcem, niektóre zaś wręcz inspirował. Teatr – mimo swej chwilami mocno niepewnej sytuacji, mimo nacisków i ataków, jakim podlegał, mimo konfliktów pokoleniowych, światopoglądowych i kulturowych, a może właśnie dzięki temu, że nie chciał trzymać się od nich z dala – stał się zwierciadłem napięć społecznych, niepokojów i problemów, które ryzykownie i śmiało wyciągał na jaw.

Zmiany, jakim podlegał w ostatnich dekadach dyskurs publiczny, są w dużej mierze winą i zasługą teatru. Rozpoznań, które stają się dziś podstawą politycznych dyskusji, pierwotnie dokonywano na scenie. Diagnozowanie chorób demokracji, wrzodów historii i dolegliwości kultury stało się po roku 1989 domeną teatru.

Dziewięć przedstawień teatralnych to zarazem dziewięć kluczowych spraw w polskim życiu publicznym, dziewięć potencjalnych konfliktów światopoglądowych i dziewięć propozycji organizowania wiedzy o kulturze. W cyklu Demokracja. Przedstawienia spotkają się wątki podejmowane w poprzednich cyklach, aby na koniec postawić kluczowe pytanie:
o misję teatru publicznego i jego odpowiedzialność za kształt demokracji.

Wykładom towarzyszyły projekcje filmów found footage autorstwa Ewy Hevelke, Michała Januszańca i Joanny Krakowskiej oraz strona www.teatrpubliczny.pl.

PROGRAM:
17.02.2015
TAMARA, czyli Pierwszy milion
Teatr to zwierciadło transformacji, a zwłaszcza teatr w Pałacu Kultury i Nauki zamienionym na czas przedstawienia w luksusową rezydencję. „Tamara” w Teatrze Studio kreuje aspiracje społeczne, zdradza ciągoty władzy i upodobania nowych elit. W tym czasie, w drugim skrzydle Pałacu, w Teatrze Dramatycznym młodzież otrzymuje swoją porcję tęsknot w musicalu „Metro”. Między jednym skrzydłem Pałacu a drugim rozciąga się morze szczęk.
link do zapisu wykładu

3.03.2015
MŁODA ŚMIERĆ, czyli Beznadzieja
Kiedy do świadomości mediów zaczyna docierać, że nie wszystko się udało jest już trochę za późno. Bohaterowie „Młodej śmierci” rozpoczynają w polskiej sztuce paradę patologii społecznych, których źródłem jest bieda, brak perspektyw i toksyczna rodzina. W teatrze szeregi tej parady zasilą już niebawem postacie z „Shopping and Fucking” i niemieckich dramatów nazywanych brutalistycznymi
link do rejestracji wykładu

24.03.2015
OCZYSZCZENI, czyli Niech nas zobaczą
link do rejestracji wykładu

14.04.2015
TRANSFER!, czyli Archiwum
link do rejestracji wykładu

5.05.2015
BYŁ SOBIE POLAK POLAK POLAK I DIABEŁ, czyli Prowincja rewolucje
link do rejestracji wykładu

19.05.2015
JACKIE. ŚMIERĆ I KSIĘŻNICZKA, czyli Gender
Monodram według Elfriede Jelinek „Jackie” i film „Solidarność według kobiet” łączy niebezpieczna ideologia – przekonanie, że płeć to kwestia polityczna. Opowiadanie świata przez kobiece doświadczenie może mieć różne skutki. We współczesnej polskiej polityce chyba najdrastyczniejszym byłoby ratyfikowanie Konwencji o przeciwdziałaniu przemocy wobec kobiet, a w życiu publicznym – stosowanie żeńskich końcówek gramatycznych. Tymczasem tak naprawdę chodzi o władzę i seks.
link do rejestracji wykładu

2.06.2015
PERSONA. TRYPTYK MARILYN / BIAŁA BLUZKA, czyli Władza

23.06.2015
DETROIT, czyli Rozczarowanie
„Detroit. Historia ręki” to opowieść o kapitalistycznej utopii, która się rozsypała. W trzeciej dekadzie praktykowania demokracji najważniejszą kategorią opisującą indywidualną i społeczną kondycję okazało się – rozczarowanie.
link do rejestracji wykładu

19.09.2015
BURMISTRZ, czyli Żydzi (finał podczas Festiwalu Nauki).
link do rejestracji wykładu

Joanna Krakowska
Absolwentka filologii angielskiej Uniwersytetu Warszawskiego, pracuje w Instytucie Sztuki PAN. Wice-naczelna miesięcznika „Dialog”, historyczka teatru współczesnego, eseistka, tłumaczka, redaktorka. Pod jej redakcją ukazały się między innymi: „Teatr drugiego obiegu” (2000), „Aktor teoretyczny” (2002), „Teatr. Rekonstrukcje” (2004). Współredagowała antologię „(A)pollonia. Twenty First Century Polish Drama and Texts For the Stage” (2014). Wspólnie z Krystyną Duniec wydała dwie książki: „Soc i sex. Diagnozy teatralne i nieteatralne” (2009), nagrodzoną w konkursie Fundacji Kultury oraz „Soc, sex i historia” (2014). Jest autorką monografii „Mikołajska. Teatr i PRL” (2011), nominowanej do nagród Gryfia i Nike oraz Nagrody Historycznej im. Kazimierza Moczarskiego.

Powiązane