Kalendarium

CIAŁO KRYTYCZNE – TWORZYWA RUCHU I STRUKTURY IMPROWIZACJI. Katarzyna Pastuszak

10:00 08.03.2021

8 marca, godz. 10.00-12.00

Warsztaty stanowią pogłębioną praktykę ukierunkowaną na świadome i krytyczne posługiwanie się ciałem, ośrodkiem sensoryczno-estetycznej świadomości, przedmiotem i podmiotem pracy aktora(-ki)/performera(-ki). To także próba wygenerowania wspólnej przestrzeni praktyki, wymiany i zmiany.

Warsztat zakłada wielopoziomową praktykę ciała, uzupełnioną krytyczną refleksją nad ciałem. Wspólny proces ukierunkowany będzie na poszerzenie percepcji, mapowanie przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej, pogłębianie świadomości ciała-umysłu i ruchu poprzez pracę z instrukcjami i wykorzystanie kolażowej techniki kolekcjonowania „tworzyw” ruchu i edytowania oraz komponowania ich w partyturę ruchową, mogącą stanowić niezależny performens lub fragment większej całości. W miarę możliwości i otwartości uczestników, w procesie warsztatu powstaną intymne zapisy improwizacji, nagrania wideo, mapy ciała, mapy przestrzeni, instrukcje, notesy z tworzywami ruchu. Przestrzeń warsztatu będzie także pretekstem do rozmowy o granicach, ograniczeniach, wspólnotowości, uważności, czułości, buncie.

dr Katarzyna Pastuszak

Tancerka/performerka, reżyserka i dyrektor artystyczna Amareya Theatre&Guests (Gdańsk), prezeska Stowarzyszenia Amareya Art i wice-prezeska Fundacji Polka dot. Tłumaczka, badaczka teatru i tańca (adiunkt międzynarodowego centrum badawczego Centre for Environmental Research and Minorities Studies), wykładowczyni akademicka, autorka artykułów naukowych o tańcu i teatrze, członkini redakcji rocznika „Studia Choreologica” i Latającej Akademii Języków Tańca. W 2015 otrzymała stypendium MKIDN „Młoda Polska” na realizację projektu spektaklu „Kantor_Tropy”; w 2015 była także nominowana do nagrody „Splendor Gedanensis” za reżyserię spektaklu „Nomadka”, który prezentowany był m.in. na Grenlandii, w Japonii i Turcji. W 2014 opublikowała pracę doktorską pt. „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego - teatr ciała-w-kryzysie”. Od 2017 kontynuuje współpracę ze Stowarzyszeniem Kobiet Ajnu (Sapporo) i CEMiPoS prowadzonym przez prof. Hiroshiego Maruyamę (Sapporo), tworząc spektakle z udziałem kobiet Ajnu i działając na rzecz wspierania mniejszości etnicznych. W 2019 zainicjowała projekt „Niepodległa bez granic: Pol(s)ka w Japonii”, wraz z Natalią Chylińską reżyserując polsko-japońską produkcję teatralną „Dom-Bieg-Dom” (『家-逃亡-家』) inspirowaną powieściami Olgi Tokarczuk. Regularnie prowadzi warsztaty teatralne pod hasłem „Amareya_LAB”, jest również autorką i realizatorką edukacyjnych projektów teatralnych.