Kalendarium

Jedność

19:00 18.02.2016

W lutym, w ramach projektu-cyklu „Japońscy mistrzowie butoh – prezentacje” organizowanego przez fundację Pompka i objętego patronatem przez Ambasadę Japonii, przyjeżdża do Polski kolejny artysta butoh – Atsushi Takenouchi. Tym razem jego wizyta wiąże się z premierą i międzynarodowymi warsztatami. Towarzyszy mu Hiroko Komiya, tworząca muzykę do spektaklu.

Mistrzowskie spektakle butoh są zawsze niezwykłym doświadczeniem. Jedność ducha, ciała i umysłu tancerza daje widzom możliwość uczestnictwa w bezgranicznej i ponadczasowej podróży do uniwersalnego źródła bytu. W przypadku przedstawień Takenouchiego, jego szczupłe ciało emanuje energią udzielającą się widowni, a światło i niezwykła, przypominająca dźwięki zasłyszane w naturze muzyka, dopełniają wrażenie pełnego uczestnictwa w żywym obrazie. Umiejętność przełożenia pełnego spektrum ludzkich uczuć  na minimalistyczny a jednocześnie niezwykle silny w odbiorze język butoh dana jest tylko mistrzom po latach ich osobistych i głębokich poszukiwań. Atsushi Takenouchi jest jednym z nich.

„Japońscy mistrzowie butoh - prezentacje”

Cykl „Japońscy mistrzowie butoh - prezentacje” to prawdziwa gratka dla poszukiwaczy interesujących zjawisk w kulturze i sztuce. W tym przypadku jest to BUTOH - kontrkulturowa forma tańca powstała w Japonii w końcu lat 50-tych. Jej twórcami byli Tatsumi Hijikata (1928-1986) i Kazuo Ohno (1906-2010). Jak pisze prof. Kosiński, butoh to nie tylko i nie tyle specyficzny styl tańca, współczesny gatunek performatywny czy określony typ treningu, ale całościowa postawa, łącząca specyficzny sposób pracy, estetykę, dramaturgię, filozofię. Powstałe przez połączenie tradycji i inspiracji z Wschodu i Zachodu, zarazem wciąż otwarte na inwencje twórców, stanowi swoiste odbicie złożoności współczesnej kultury globalnej, a jednocześnie pozwala na wyjście poza jej ograniczenia.

BILETY

50 zł normalne
20 zł ulgowe

Kup on-line na EVENTIM.PL

Bilety dostępne w:
- księgarni PROSPERO

REZERWACJA

bilety@instytut-teatralny.pl

tel. 791 877 377

ADRES:

Instytut Teatralny
im. Zbigniewa Raszewskiego
ul. Jazdów 1
00-467 Warszawa

Atsushi Takenouchi

Atsushi Takenouchi dołączył do grupy „Hoppo-Butoh-ha“ na Hokkaido w 1980. Jego ostatnie wspólne przedstawienie z grupą – „Takazashiki"(1984) było opracowane przez twórcę butoh Tatsumi Hijikata. Atsushi rozpoczął swą własną drogę „Jinen Butoh“ w 1986; stworzył m.in. spektakle solo „Itteki“, „Ginkan“ łączące uniwersalny obraz natury, ziemi, czasów odległych i impresji chwili, spotkania z ludźmi i otoczeniem. Z projektem JINEN odbył w Japonii 3-letnią podróż wykonując w tym czasie 600 improwizacji (1996-1999). Wówczas też uczył się u twórcy butoh Kazuo Ohno i jego syna - Yoshito. Od 2002 przebywał głównie w Europie współpracując z tancerzami i aktorami z Francji, Polski, USA i innych krajów. Występował na festiwalu w Avignon, na Paris Butoh Festival i New York Butoh Festival, na których prezentował swe spektakle solo. W tym samym czasie pracował też w filmie. Ostatnia praca na Alasce i Hawajach „Wypełniony naturą” - film artystyczny o środowisku naturalnym zdobył nagrodę "Best of the Fest" na Martinique International Film Festival.

Hiroko Komiya

Hiroko Komiya - obrazy pochodzące z powietrza, otaczającej nas przestrzeni czy tworzone przez ciało przekształca w dźwięki - bez stałej linii melodycznej czy rytmu. Są one całkiem proste, pojedyncze, towarzyszą nam podobnie jak pogoda czy najbliższe otoczenie. Używa zarówno wody i materiałów naturalnych takich jak kamień, bambus, piach, liście, muszle, jak i instrumentów (dzwonki, bębenki czy perkusja). Od 1996, pod okiem grającego na Tabla - Masahiro Besso, uczyła się grania na „instrumentach perkusyjnych” używanych w tradycyjnej muzyce hinduskiej. W 1999 rozpoczęła współpracę z tancerzem butoh Atsushi Takenouchi. W czasie warsztatów JINEN Butoh podejmuje interakcję z oddechem i ruchem uczestników. Komponuje muzykę dla tancerzy, aktorów a także na potrzeby zajęć z dziećmi i dorosłymi osobami upośledzonymi w Japonii, Francji, USA czy Polsce. Używa też głosu w jego podstawowej, naturalnej formie. Od 2002 roku pracowała nad głosem z pieśniarzem plemiennym, poetą i perkusistą Jean C. Dussin (pieśni inuickie, afrykańskie, celtyckie, z kręgu).