Kalendarium

Nikt mnie nie zna, czyli Fredro niekanoniczny

09:00 06.12.2013

Trudno byłoby sobie wyobrazić bardziej kanonicznego polskiego dramatopisarza niż Aleksander Fredro. W przeciwieństwie do „rozwichrzonych” dramatopisarzy romantycznych autor Ślubów panieńskich spełnia stereotypowe wyobrażenia o teatrze i dramacie, w których postacie o wyrazistych i spójnych charakterach podejmują zrozumiałe działania, wypowiadają się sensownie i przekazują życiowe nauki, pozwalając widzom pozostawać w bezpiecznym oddzieleniu i czerpać estetyczną przyjemność z literackiej wirtuozerii. Ten zgrabny obrazek rozpada się jednak w drobny mak przy pierwszej uważniejszej lekturze tych dramatów Aleksandra Fredry, które do kanonu zaliczane nie są. Okazuje się, że zdecydowana większość jego komedii prowadzi ku rozpoznaniom dalekim od rozpowszechnionego przekonania o „pogodnym klasyku”, przekonania, które znawcy jego twórczości rozbijali już dawno, ale jak się okazuje – nieskutecznie. Co więcej, po lekturze sztuk mało znanych te najbardziej popularne mogą zostać zobaczone i przeczytane w zupełnie inny sposób, ukazując bardzo niepokojące oblicze.

Przekonani, że szacunek dla wielkiego pisarza wymaga wyrwania go z letniej atmosfery rocznicowych akademii, chcielibyśmy zaprosić do ponownego odkrywania twórczości teatralnej Fredry, zgodnie z założeniem, że punktem wyjścia będzie lektura komedii mało lub w ogóle nieznanych, najchętniej podejmowana w sposób dotychczas niepraktykowany, nawet zaskakujący. Do udziału w konferencji zapraszamy nie tylko znawców i badaczy komedii i dramatu XIX wieku. Wprost przeciwnie – zachęcamy do podjęcia Fredrowskiego wyzwania osoby, dla których ta tematyka jest mało lub w ogóle nieznana, licząc, że właśnie one wniosą prawdziwie świeże, niekanoniczne spojrzenie. Tematem wystąpień mogą być także utwory należące do teatralnego kanonu, pod warunkiem jednak, że odczytane zostaną w sposób całkowicie odmienny od dotychczasowych.

PROGRAM:

9.00-10.00

Dobrochna Ratajczakowa
Rozczarowanie jako kategoria egzystencjalna i filozoficzna oraz jej konsekwencje artystyczne w komediach Fredry


10.15–12.15

Edward Kasperski
Komizm Fredry. Dekonstrukcja w świetle romantycznych i nowszych teorii śmiechu

Łucja Iwanczewska
Fredro z krainy, którą starcy widzieli

Agata Chałupnik
Fredro feministycznie

Katarzyna Czeczot
Urzeczenia Fredry

 

12.45 – 14.15

Anna Tomzik
Romantyczna moralność dnia codziennego, czyli kreacja kobiety frywolnej w Mężu i żonie Aleksandra Fredry

Piotr Olkusz
Fredrage, czyli Fredro + marivaudage

Dorota Siwicka
O narodzinach komedii z nieprzyzwoitości

 

15.30–17.00

Grzegorz Stępniak 
Aleksander Fredro w podróży: Z Przemyśla do Przeszowy a problematyka queerowego czasu i przestrzeni

Dariusz Kosiński
Podróż to nie przelewki

Patryk Kencki
Pustakówka – przestrzeń performatywna


+ Otwarcie wystawy Wiercińscy – życie… i teatr w Galerii Instytutu Teatralnego


17.30-19.00

Joanna Warońska
Monofoniczność zagrożona. O sztukach Aleksandra Fredry

Anna Kuligowska
Teraz. Obrazek w jednym akcie

Halina Waszkiel
Tragedia w komediowym gorsecie, czyli „sztuka” Wychowanka