Kalendarium

ODDECH, ZAMKNIĘTE OCZY, EKSPLOZJA: ĆWICZENIA CHOREOGRAFICZNE

09:00 20.03.2017

6, 13, 20, 27 marca, godz. 9:00–11:00/ Magdalena Ptasznik

Regularne zajęcia z ruchu i świadomości ciała, mające na celu rozwijanie umiejętności oraz zwiększanie wiedzy o choreografii i tańcu. Zajęcia kierujemy do profesjonalnych aktorów scen tradycyjnych, performerów oraz ludzi teatru, chcących rozwijać swoje umiejętności pracy z ciałem i ruchem. Nie wymagamy wcześniejszego przygotowania tanecznego. Oferowany model pracy przewiduje czteromiesięczny cykl warsztatów prowadzonych przez choreografów zrzeszonych w warszawskim Centrum w Ruchu. W ramach programu, co miesiąc inny twórca podzieli się swoimi metodami pracy. Spotkania mają charakter lekcji otwartych.

wstęp na pojedyncze zajęcia 25 pln, karnet miesięczny 80 pln, zapisy: bilety@instytut-teatralny.pl, sprzedaż biletów od 25 lutego

ODDECH, ZAMKNIĘTE OCZY, EKSPLOZJA: ĆWICZENIA CHOREOGRAFICZNE

Prowadząca: Magdalena Ptasznik

1. Czym jest dla Ciebie choreografia?
Choreografia to zbiór metod tworzenia tańca, lub ruchu. To dziedzina, która bada możliwości wytwarzania znaczeń/ reprezentacji, wychodząc od ruchu – jego kierunków w przestrzeni, dynamiki, jakości, zachodzących w czasie zmian oraz tego, co on aktywuje w widzach. Choreografia to kumulująca się i rozwijająca, nieograniczona skarbnica metod pracy z ciałami i bytami nieożywionymi, traktująca ruch, jako element współtworzący dzieło – komunikujący, budujący silną obecność performera. To nie tylko ozdobnik, element poboczny, 'divertissement'. W konkretnym utworze choreografię rozumiem jako zespół warunków (zasad przestrzennych i fizycznych, specyficznej uważności, nabytych w próbach umiejętności), pozwalających na realizację specyficznej, performatywnej sytuacji, której elementem jest ruch, cielesność.

2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?
W pracy w teatrze dramatycznym najważniejsza jest dla mnie praca nad ruchem, cielesnością, jako elementem dramaturgicznym spektaklu, tzn. jednym z elementów, które są znaczące komunikacyjnie. W szerszym ujęciu istotna jest dla mnie praca, która rozwija u aktora wachlarz narzędzi, pozwalających na świadome używanie swojego ciała jako elementu współistniejącego z tekstem, emocją. Ważne jest dla mnie pokazywanie możliwości zmiany podejścia w budowaniu sceny/ postaci – zwrócenie uwagi, że ruch może być początkiem tego procesu, że ruch w swojej materialności, w określonym kontekście jest nośnikiem znaczeń.

3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?
Zajęcia skupiać się będą na rozwijaniu świadomości doświadczania i myślenia o ruchu, jako elemencie performatywnym, tzn. wytwarzającym znaczenia. Nie będziemy zajmować się jego psychologią czy symboliką, ale fizycznością, jego kierunkami, jakościami, relacjami w przestrzeni i między ciałami. Będziemy doświadczać, obserwować i nazywać to, co pojawia się w ruchu, co wydarza się w przestrzeni. Korzystać będziemy z metod pracy z ciałem, bazujących na technikach somatycznych (Skinner Realising, Body Weather, Body Mind Centering) i narzędzi choreograficznych, proponujących sposoby rozwijania i komponowania ruchu. Nie będziemy odtwarzać ruchu, ale będziemy pracować z zadaniami, których uczestnik samodzielnie go wytwarza. Będziemy doświadczać ruchu, ale i obserwować się nawzajem, wspólnie pogłębiając rozumienie ruchu, jako elementu scenicznego.

Magdalena Ptasznik

Choreografka, performerka, absolwentka School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie i socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka programów DanceWEB 2011 (ImPulsTanz, Wiedeń), NRW Tanzrecherche 2013 (Niemcy), Stypendium MKiDN 2014. Jest autorką prac solowych (m.in. „surfing”, ,,surface.territory”, „exercises for a Hero”) prezentowanych w Holandii, Niemczech, Portugalii, Rumunii i Polsce oraz angażuje się w projekty oparte na współpracy artystycznej („Surplus” z hiszpańską choreografką i artystką wizualną Mariną Colominą, „Złote Demony”, z Marią Stokłosą, Martą Ziółek). Od kilku lat współpracuje z reżyserami, realizującymi swoje projekty w teatrze dramatycznym (pracowała m.in. z Łukaszem Kosem, Gosią Wdowik, Anną Karasińską). Razem z Marią Stokłosą i Renatą Piotrowską stworzyła roczny Kurs Choreografii Eksperymentalnej „Choreografia w Centrum”, który w 2017 roku będzie miał swoją trzecią edycję.

Projekty

zobacz wszystkie

RUCH W INSTYTUCIE

02.08

Zajęcia z ruchu i świadomości ciała.

czytaj dalej