Kalendarium

Poza słowami. Inna obecność na scenie

10:00 05.06.2017

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery kolejne poniedziałki na warsztaty Marii Stokłosy pt. Poza słowami. Inna obecność na scenie w ramach cyklu Ruch w Instytucie. Ruch w Instytucie to regularne zajęcia z ruchu i świadomości ciała, mające na celu rozwijanie umiejętności oraz zwiększanie wiedzy o choreografii i tańcu.

terminy spotkań: 5, 12, 19, 26 czerwca, godz. 10.00-12:00/ Maria Stokłosa

ZAPISY:

bilety@instytut-teatralny.pl (tel. +48 791 877 377), liczba miejsc ograniczona

BILETY:

bilet na pojedyncze zajęcia 25 zł (dostępne bezpośrednio przed zajęciami)

Karnet miesięczny 80 zł

Kup karnet online

Poza słowami. Inna obecność na scenie

1. Czym jest dla Ciebie choreografia?
Choreografia jest pracą nad wrażliwością na ciało. To podmiotowe podejście do obecności i ruchu, jako środków ekspresji. W konsekwencji choreografia jest aktywnym ćwiczeniem percepcji, ćwiczeniem zmysłów. Choreografia pozwala otworzyć się na doświadczenie fizyczne i emocjonalne. To zbiór metod i strategii performatywnych, umożliwiających wejście w kontakt (z samym sobą, z sytuacja, z innymi) i jego rozwój w wybranym kierunku. Choreografia to studium relacji między ciałem, ciałami, przestrzenią, przedmiotem; miedzy ciałem, a jego reprezentacją. Choreografia jest wreszcie i przede wszystkim wypowiedzią - estetyczną, autorefleksyjną i polityczną.

2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?
Proponuję pracę nad podstawowymi elementami, z których zbudowany jest taniec (i teatr!): czas, przestrzeń i ruch. Będziemy praktycznie oraz koncepcyjnie rozpoznawać te zagadnienia i separować je od siebie, by móc nimi sprawnie manipulować. Ćwiczenia, które wymagają dużego skupienia, uzupełniam pracą z dotykiem i intuicyjnym tańcem i ruchem. Ważnym polem działania jest również nauka czerpania przyjemności płynącej z ciała i tańca.

3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?
Kiedy spotykam się z performerem, na co dzień pracującym w teatrze (albo w operze), pierwszym zadaniem jest ustalenie wspólnego języka, czyli ustalenie wspólnego zaznaczenia słów. Kolejnym celem jest pokazanie innej logiki działania od tej praktykowanej (u aktorów jest to często logika psychologiczna, w operze - logika muzyki). Wskazując na ciało i inne elementy choreografii, pozwalam performerowi odkrywać nowe źródła działania. Moim celem jest także stworzenie przestrzeni bezpieczeństwa tak, aby performer mógł iść jak najdalej w swoich poszukiwaniach, nie bojąc się oceny i pozwalając sobie na pełną realizację swoich fantazji.

Maria Stokłosa

Ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Jej ostatnie prace to Złote Demony, Wylinka, Intercontinental oraz MaMa Perform. Jest autorką ruchu scenicznego do opery Pawła Mykietyna pt. Czarodziejska Góra. Przez kilka lat występowała w spektaklach choreografa Jeremy Wade’a w Berlinie, Brukseli, Nowym Jorku czy Buenos Aires. Tańczyła w m.in. Moving the Mirror Petera Pleyera, Tuning Scores Lisy Nelson, Project Zero Point Sary Shelton Mann. Współtworzyła kolektyw improwizacji muzyki i tańca Melba. Brała także udział w projekcie Action is Primary Meg Foley w Filadelfii.

Maria Stokłosa była inicjatorką i opiekunką artystyczną projektów edukacyjnych dla tancerzy i choreografów. Obecnie prowadzi regularne zajęcia z choreografii w Centrum w Ruchu w Warszawie, a także liczne warsztaty w Polsce i zagranicą. Jest prezeską Fundacji Burdąg. przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca oraz kuratorką cyklu prezentacji choreografii eksperymentalnej Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografii w Nowym Teatrze w Warszawie.