Kalendarium

Teatr staropolski. Re: Konstrukcje | Teatr zawodowy | WYKŁAD ONLINE

18:00 26.11.2020

Dzieje polskich zespołów zawodowych rozpoczynają się dopiero wraz z utworzeniem sceny narodowej. Wcześniej jedynymi profesjonalnymi aktorami działającymi w Rzeczypospolitej byli artyści przybywający z innych krajów. 15 października o godz. 18:00 zapraszamy na ósmy wykład Patryka Kenckiego w ramach cyklu "Teatr Staropolski. Re: Konstrukcje". Tym razem przyjrzymy się teatrowi zawodowemu.

Z powodu pandemii wirusa SARS-CoV-2 najbliższy wykład przenosimy do internetu. O godz. 18:00 na kanale YouTube oraz na fanpage'u Instytutu Teatralnego opublikujemy zapis wideo wydarzenia.

TEATR ZAWODOWY

Dzieje polskich zespołów zawodowych rozpoczynają się dopiero wraz z utworzeniem sceny narodowej. Wcześniej jedynymi profesjonalnymi aktorami działającymi w Rzeczypospolitej byli artyści przybywający z innych krajów.
Za panowania Zygmunta III przyjeżdżali do Polski komedianci angielscy, a w muzycznym teatrze Władysława IV występowali wokaliści włoscy. Liczne zespoły cudzoziemskie działały nad Wisłą pod patronatem Wettinów.  Szczęścia w Warszawie próbowali wówczas i prywatni antreprenerzy, tacy jak wystawiający Molière’a ekwilibrysta Adré Bergé czy Jean François Albani, twórca warszawskiej „Comédie-Française”.

Zespoły włoski oraz francuski polecił skompletować także Stanisław August. To właśnie w odróżnieniu od nich pierwszą zawodową trupę polską zaczęto z czasem określać jako „aktorów narodowych”.

PATRYK KENCKI

Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Sztuki  Polskiej Akademii Nauk, przewodniczący Komisji Artystycznej Konkursu  "Klasyka Żywa" i wiceprezes Polskiej Kompanii Teatralnej. Założyciel portalu "Teatrologia.info".  W przeszłości związany z warszawskim Muzeum Teatralnym, pracował  również jako adiunkt na Wydziale Aktorskim i Wydziale Wiedzy o Teatrze  Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz jako  sekretarz redakcji "Pamiętnika Teatralnego". Autor stu kilkudziesięciu  publikacji, w tym monografii "Inspiracje starotestamentowe w dramacie  polskiego renesansu (1545-1625)", Warszawa 2012. W tym roku ukaże się  jego rozprawa "Staropolski Molière".

HARMONOGRAM WYKŁADÓW

23.01 | Widowiska liturgiczne

20.02 | Widowiska misteryjne

22.04 | Przedstawienia akademickie

21.05 | Przedstawienia szkół wyznaniowych

24.06 | Sceny plebejskie

24.09 | Teatr królewski

26. 11 | Teatr zawodowy

17.12 | Teatr narodowy