Nabytki

ŚLADY TEATRU. KSIĘGA OFIAROWANA PROFESOR JOANNIE WALASZEK

pod redakcją Doroty Jarząbek-Wasyl, Tadeusza Kornasia


Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2020
sygnatura IT 35579
hasła przedmiotowe: Joanna Walaszek; księgi pamiątkowe; teatr polski; teatr obcy.


Jest taki piękny obyczaj w świecie nauki, który skutkuje tym, że na specjalne okazje związane z życiem naukowym zasłużonych Profesorów ich przyjaciele, studenci, współpracownicy ofiarowują swoje prace, a te składają się na oryginalny tom, na księgę właśnie, prezent dla Profesor, dla Profesora.
Są to w większości wydawnictwa nadzwyczajne, a znaleźć w nich można teksty zupełnie wyjątkowej wagi i urody, bo najczęściej pisane  z myślą o Osobie, której księga jest dedykowana.
Wśród takich wielu jest księga ofiarowana Profesor Joannie Walaszek,  znanej  profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego zajmującej się teatrem przez badanie go i pisanie o nim. Teatr Konrada Swinarskiego, teatr Andrzeja Wajdy, liczne opisy ważnych przedstawień współczesnego polskiego teatru  ( wszystkie prace teatrologiczne Profesor Joanny Walaszek są spisane w rozdziale księgi  „bibliografia podmiotowo-przedmiotowa”), te prace zostały z czytelnikami na zawsze, a prac tych mądrość, dbałość o szczegół i drobiazg stały się wzorem i drogowskazem dla innych.

Na księgę złożyły się teksty:

wstęp

Jacek Popiel, Szkic do portretu Joanny Walaszek
Wojciech Szulczyński, Joasia

rozdział 1  Grotowski i Swinarski

Maryla Zielińska, Marian, ojciec Jerzego
Beata Guczalska, Znane i nieznane listy Konrada Swinarskiego
Maria Napiontkowa, Swinarski i Łomnicki, nagle przerwana artystyczna przyjaźń
Tadeusz Kornaś, Konrad Swinarski w STS-ie
Ewa Dąbek-Derda, Ślady przedstawienia, którego nie było
Anna R. Burzyńska, Serce Woyzecka
Małgorzata Dziewulska, „Obecność tego ludu nam przeszkadza”

rozdział 2 Przedstawienia

Katarzyna Osińska, Konstantin Stanisławski i Michaił Czechow w pracy nad Balladyną
Ewa Miodońska-Brookes, O Wyzwoleniu w reżyserii Bronisława Dąbrowskiego w 1957 roku.  Notatki z pamięci
Maria Prussak, Ślady przedstawienia
Zbigniew Majchrowski, Dzieci w Dziadach. Krótka historia sceniczna
Olga Śmiechowicz, Nazistowska, staroattycka komedia utopijna – Julian Tuwim i Ptaki  Arystofanesa
Dariusz Kosiński, Cywilizować i karać, czyli jak wynajdywano klasykę
Marek Dębowski, Krakowiaki i Górale na imieniny cesarzowej Józefiny. Francuska recenzja z 1807  roku

rozdział 3 Aktorzy

Jan Michalik, Przygoda z Lilith
Diana Poskuta-Włodek, Portret Róży
Emil Orzechowski, Modrzejewska i jej czescy przyjaciele
Alicja Kędziora, „Nie zapomnim nawet w grobie, śliczną Modrzejesię!"
Agnieszka Marszałek, Kolory Otella

rozdział 4 Nowe przestrzenie

Ewa Guderian-Czaplińska, Nie obrazy – lecz relacje. Nowe przestrzenie w awangardowych  projektach teatralnych
Katarzyna Fazan, Inne widzenie. Siła i słabość abstrakcji w polskim teatrze między XX i XXI  wiekiem
Monika Kwaśniewska, Między upodmiotowieniem a produkcją podmiotowości
Małgorzata Sugiera, Sztuki performatywne jako strefy kontaktu w epoce globalnych migracji

rozdział 5 Obyczaje

Dorota Jarząbek-Wasyl, Teatr i papierosy
Joanna Targoń, Jak cię widzą, tak cię widzą. Wstępne badania stylu reżyserów teatralnych

aneks

Marian Zaczyński, Joanna Walaszek – bibliografia podmiotowo-przedmiotowa