fbpx
„Nikt mnie nie zna, czyli Fredro niekanoniczny”

„Nikt mnie nie zna, czyli Fredro niekanoniczny”

Książka jest efektem programu, na który złożyły się konferencja naukowa i osiem scenicznych czytań Fredrowskich komedii.

Książka jest efektem programu realizowanego w Instytucie Teatralnym w latach 2013–2015. Złożyły się na niego konferencja naukowa i osiem scenicznych czytań Fredrowskich komedii przygotowanych przez reżyserów młodego i średniego pokolenia.

Powstał zbiór interpretacji wykorzystujących różnorodne narzędzia współczesnej humanistyki i odkrywających nieuruchamiany na scenie potencjał Fredrowskich tekstów. Wiele z nich stało się inspiracją dla twórców czytań. Efekty eksperymentów scenicznych były rozmaite – zgodnie z założeniem szło wszak o sprawdzenie zarówno tego, czy Fredro może dziś stanowić interesującego partnera do głębokiej i krytycznej rozmowy o istotnych dla nas kwestiach, jak i tego, jakie są warunki skuteczności scenicznej tych tekstów.

SPIS TREŚCI

Agata Adamiecka-Sitek Wstęp

Dobrochna Ratajczakowa Rozczarowanie jako kategoria egzystencjalna i filozoficzna oraz jej konsekwencje artystyczne w komediach Aleksandra Fredry
Edward Kasperski Komizm Fredry. Dekonstrukcja w świetle nowszych koncepcji śmiechu
Halina Waszkiel Tragedia w komediowym gorsecie, czyli „sztuka” Wychowanka
Łucja Iwanczewska Jestem za… stary. Aleksander Fredro za… kanonem
Małgorzata Sugiera Fredro współczesny? Dożywocie dziś czytane
Patryk Kencki Pustakówka – przestrzeń performatywna
Dariusz Kosiński Podróż to nie przelewki – prequel
Piotr Olkusz „Fredrage”, czyli Fredro w pasażu Marivaux i Musseta
Grzegorz Stępniak Aleksander Fredro w podróży: Z Przemyśla do Przeszowya problematyka queerowego czasu i przestrzeni
Agata Chałupnik Gwałtu, co się dzieje!, czyli Fredro feministycznie
Dobrochna Ratajczakowa Rozważania o Fredrowskim obscenum dramatycznym z trzema dygresjami według Bataille’a
Dorota Siwicka O narodzinach komedii z nieprzyzwoitości

ROZMOWY

Fredrowskie pejzaże Z Michałem Zadarą po czytaniu Wychowanki rozmawiają Agata Adamiecka-Sitek i Dariusz Kosiński
Piczomira, czyli co chcecie (a raczej co możecie) Z Michałem Kmiecikiem po czytaniu Piczomiry rozmawiają Agata Adamiecka-Sitek i Dariusz Kosiński
Dożywocie, czyli wampiryczna fantazja Z Eweliną Marciniak po czytaniu Dożywocia rozmawiają Agata Adamiecka-Sitek i Dariusz Kosiński
Spory o Fredrę Po czytaniu Nowego Don Kiszota rozmawiają Agata Adamiecka-Sitek, Adam Bauman, Katarzyna Czeczot, Jarosław Gajewski, Dariusz Kosiński i Katarzyna Raduszyńska
Nie wiemy, z czego jesteśmy zrobieni Po czytaniu Pana Jowialskiego rozmawiają Agata Adamiecka-Sitek, Michał Pabian, Wojtek Klemm, Dariusz Kosiński, Łucja Iwanczewska
How far can you go w instytucji? O zwrocie feministycznym, którego nie było, rozmawiają Agata Adamiecka-Sitek, Milena Gauer i Weronika Szczawińska


 

Nikt mnie nie zna, czyli Fredro niekanoniczny

red.: Agata Adamiecka-Sitek
Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
ISBN/ISSN: 978-83-63276-48-5
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 336

Książka dostępna jest w księgarni PROSPERO Instytutu Teatralnego w cenie 30 zł.

–> PRZEJDŹ NA STRONĘ KSIĘGARNI

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

Powiązane

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności