Projekty

REQUIEMASZYNA

Trzeci spektakl Marty Górnickiej to kontynuacja prowadzonej przez reżyserkę pracy nad stworzeniem nowoczesnego CHÓRU tragicznego, w której centrum leży krytyczna refleksja nad człowiekiem ustanawianym przez kulturowe, społeczne, ekonomiczne i religijne normy. Tym razem głos CHÓRU wymierzony jest w rzeczywistość powszechnego urynkowienia. To ciało/głos społeczeństwa zakleszczonego między terrorem bezrobocia a wymogiem pracy ponad siły. Na scenie staje chór performerów, by wykonać ekstatyczne requiem dla systemu, w którym wolność zmieniła się w technologię władzy. Libretto wykorzystuje wiersze Władysława Broniewskiego, fragmenty przemówień, listów, dziecięcych wyliczanek, które CHÓR zderza z dyskursem filozoficznym, hasłami reklamowymi, socrealistyczna pieśnią i heavy metalem.

„Jestem całopalną ofiarą każdego systemu” – pisał o sobie Broniewski, ujawniając dramatyczne napięcie między miażdżącą presją ideologii, a wiarą w siłę poetyckiego słowa, które miało zarazem rewolucjonizować świat i ratować podmiotowość. Dziś te teksty, przepisane na chórową maszynerię zbiorowego ciała i głosu, uderzają z nieprawdopodobną siłą. Rewolucyjne wiersze z lat 30-tych brzmią jak korporacyjna pieśń performansu efektywności.

"REQUIEMASZYNA" to esej o relacji języka i władzy. Punktem wyjścia dla tej pracy stał się rytmiczno-robotyczny język wierszy Broniewskiego i jego wstrząsający poetycki życiorys, który zmiksował się w mojej głowie z kampanią reklamową Benettona Zostań bezrobotnym roku, Marszem Imperialnym z "Gwiezdnych Wojen", dźwiękiem przeżartej rakiem krtani poety. Zależało mi na tym, by obnażyć totalitaryzm współczesnych strategii nadzoru i dyscypliny; mechanizmy, które zmieniają mieszkańców neoliberalnego raju w armię robotników/robotów.
(Marta Górnicka, reżyserka)

Producenci dziękują Marii Pijanowskiej-Broniewskiej i Ewie Zawistowskiej za wyrażenie zgody na wykorzystanie w spektaklu tekstów Władysława Broniewskiego.

premiera: 24 marca 2013 r.
czas trwania: 50 minut (bez przerwy)

Prapremiera: 24.03.2013 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa
Premiera francuska: 22.05.2013 La Filature - Scène Nationale, Mulhouse
Premiera niemiecka: 14.06.2013 Ringlokschuppen, Mülheim an der Ruh

TWÓRCY:

Libretto na podstawie tekstów Władysława Broniewskiego
Koncept, libretto, reżyseria: Marta Górnicka
Partytura: IEN
Konsultacja literacka: Agata Adamiecka
Choreografia: Anna Godowska
Scenografia: Robert Rumas
Kostiumy: Arek Ślesiński
Kierowniczka produkcji: Monika Sadkowska

Wykonawcy:
Antoni Beksiak, Justyna Chaberek, Maciej Dużyński, Wojciech Galeński, Michał Głowacki, Bartosz Grędysa, Anna Jagłowska, Mateusz Jaworski, Borys Jaźnicki, Ewa Konstanciak, Adam Konowalski, Wiesław Kowalski, Zbigniew Kowalski, Grzegorz Kuraszkiewicz, Piotr Antoni Kurjata, Janusz Leśniewski, Maciej Łagodziński, Kamila Michalska, Grzegorz Milczarczyk, Jakub Mróz, Kamil Pecka, Magdalena Roma Przybylska, Anna Rączkowska, Dominika Stefańska, Dawid Wawryka, Anna Wodzyńska, Łukasz Wójcicki, Marcin Zarzeczny

Producent:
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Koproducenci:
La Filature - Scène Nationale |  www.lafilature.org
Théâtre National de Strasbourg | www.tns.fr
Le Maillon - Théâtre de Strasbourg | www.maillon.eu
Ringlokschuppen - Mülheim an der Ruhr | www.ringlokschuppen.de

REQUIEMASZYNA | reż. Marta Górnicka