fbpx
Opera kolejowa na słuchawki, projekcje i pociągi

Opera kolejowa na słuchawki, projekcje i pociągi

OPERA KOLEJOWApolska premiera projektu Komuny// Warszawa i Instytutu TeatralnegoMuzyka komponowana w oparciu o rozkład kolejowy, widzowie słuchający operowego libretta nie w...
opublikowano 20 grudnia 2015

OPERA KOLEJOWA

polska premiera projektu Komuny// Warszawa i Instytutu Teatralnego

Muzyka komponowana w oparciu o rozkład kolejowy, widzowie słuchający operowego libretta nie w wygodnych fotelach, ale w słuchawkach i podążający za artystami po hali warszawskiego dworca – 20 grudnia 2015 o godzinie 19.00 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Komuna// Warszawa zapraszają na polską premierę Opery kolejowej – połączenia działania z wykorzystaniem elementów flash moba oraz konwencji „silent music”. Projekt powstał w ramach obchodów 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE. Wstęp wolny.

Opera kolejowa to specjalny, muzyczny projekt Komuny// Warszawa, realizowany wspólnie z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego na Dworcu Wschodnim w Warszawie. W tej operze muzyka komponowana jest w oparciu o rozkład kolejowy, a widzowie nie siedzą w jednym miejscu, ale – wyposażeni w słuchawki – słuchają „cichego” libretta, podążając za artystami. 

Komuna// Warszawa szuka enklaw wolności w zdarzeniach, które są następstwem „zacięcia”, „pomyłki” lub „awarii” systemu. Kolej żelazna to symboliczny przykład cywilizacji wydajności i regulacji – wszystko tu odbywa się zgodnie z wyliczonym co do minuty rozkładem jazdy. I właśnie dlatego proste zakłócenie w tym systemie może być szansą na bycie poza nim: opóźniony pociąg, czekanie na dworcu, przerwana podróż mogą tworzyć moment szczególnego doświadczenia – zawieszenia w czasie i przestrzeni. Już nie tu / jeszcze nie tam. Pomiędzy.

Artyści biorący udział w projekcie opisują w operowej formule proste zdarzenia: Pasażer wsiada do niewłaściwego pociągu, Pasażerka spóźnia się… Plan podróży zostaje zakłócony, rzeczywistość ulega zawieszeniu, dzieje się coś niespodziewanego – każdy Pasażer lub Pasażerka radzi sobie na swój sposób: można chcieć jak najszybciej „nadrobić” spóźnienie albo wykorzystać ten „darowany” czas na pobycie z samym sobą.

Opera kolejowa po raz pierwszy została zaprezentowana w 2011 roku na moskiewskim, monumentalnym Dworcu Kijowskim podczas festiwalu Złota Maska. Warszawski projekt powstał w koprodukcji z Instytutem Teatralnym z okazji jubileuszu 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE. Grudniowy pokaz na Dworcu Wschodnim kończy artystyczną część obchodów i wpisuje się w jedną z kluczowych dla nich idei – wychodzenia teatru w przestrzeń miejską oraz włączania w święto polskiego teatru twórców innych dziedzin.

WSTĘP WOLNY

ADRES:

Dworzec Warszawa Wschodnia (hala główna, wejście od ul. Kijowskiej)

PARTNERZY PROJEKTU:

Patronat medialny:

Współpraca redakcyjna: RMF Classic

Opera kolejowa

Instytut Teatralny im. Zbigniewa RaszewskiegoKomuna//Warszawa

Opera kolejowautwór na sopran, 14 tancerzy, zespół muzyczny, projekcje, słuchawki i pociągi

Dworzec Warszawa Wschodnia (hala główna, wejście od ul. Kijowskiej)20 grudnia 2015, g. 19.00Wstęp wolny

UWAGA: Opera prezentowana jest w formule „silent music”, dlatego prosimy widzów o przybycie 30 minut przed spektaklem. Liczba słuchawek, które będzie można wypożyczyć, jest ograniczona – aby je otrzymać, należy mieć przy sobie ważny dokument potwierdzający tożsamość (ze zdjęciem).

WYKONAWCY

Komuna// Warszawa

orazOlga Mysłowska – sopranKompozytorka, autorka tekstów, wokalistka specjalizująca się w wykonywaniu muzyki barokowej. Umiejętności wokalne doskonaliła m.in. u Olgi Pasiecznik, Paula Esswooda, Jamesa Oxleya oraz Alison Pearce. Związana ze sceną muzyki alternatywnej. Jest współzałożycielką zespołów Polpo Motel i Frozen Bird. Występowała na festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą, m.in. Open’er, OFF Festival, Yach Film, Transvizualia, a także festiwalach teatralnych takich jak Złota Maska, Boska Komedia, Opolskie Konfrontacje Teatralne, Kontrapunkt.

Irad Mazliah – choreografiaIzraelski choreograf i performer. Swoje profesjonalne życie związał z tańcem w wieku 25 lat. Od tego czasu pracował z wieloma choreografami i grupami takimi jak: Emanuel Gat, Yossi and Oded, Niv Scheinfeld & Oren Laor, Anat Danieli. Jego autorskie prace prezentowane były na wielu festiwalach i podczas innych wydarzeń artystycznych – od scen teatralnych, przez muzea, po zakątki miast i przestrzeni publicznej. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Tel Awiwie. Założył i prowadził szkołę tańca w Hajfie oraz był dyrektorem artystycznym Intimadance Festival Tel Aviv Israel. Stypendysta Amerykańsko-Izraelskiej Fundacji Kultury jako choreograf i tancerz. Jako aktor i performer współpracował również z Komuną// Warszawa i Teatrem Cinema. Współzałożyciel szkoły tańca Warsaw Dance Department.

Studenci Warsaw Dance Department

Ewelina Ciuchta – kostiumy

Julia Kubica – skrzypce

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności