Projekty i Programy Działalność Dokumentowanie teatru Patronka Pracowni Dokumentacji Teatru Bazy danych Projekty badawcze Galeria IT Projekty i Programy NOWY CYRK | 2023 Rok Aleksandra Fredry „Sofokles na nowo odczytany” | cykl czytań Dramaty polskie. Wybrał Zbigniew Raszewski Cykl „My z niego wszyscy” Teatr polski poza Polską Lato w teatrze | 16. edycja programu Praskie Quadriennale Rezydencje Artystyczne Instytutu Teatralnego | edycja III Rezydencje Artystyczne Instytutu Teatralnego dla twórczyń i twórców z Białorusi i Ukrainy АРТ-РЕЗИДЕНЦІЇ ТЕАТРАЛЬНОГО ІНСТИТУТУ | ТВОРЧЫЯ РЭЗІДЭНЦЫІ ТЭАТРАЛЬНАГА ІНСТЫТУТА Rezydencje Artystyczne | Rejestracja dla polskich instytucji kultury i organizacji pozarządowych Słowem o musicalu | cykl wykładów Wirtualne Archiwum Janusza Warmińskiego Nowa Siła Krytyczna „MONITOR” Encyklopedii Teatru Polskiego Wirtualne Archiwum Józefa Szajny Для України АРТ-РЕЗИДЕНЦІЇ ТЕАТРАЛЬНОГО ІНСТИТУТУ | ТВОРЧЫЯ РЭЗІДЭНЦЫІ ТЭАТРАЛЬНАГА ІНСТЫТУТА InfoPoint UA | Інформаційний пункт для людей театру з України Awangarda teatralna Europy Środkowo-Wschodniej i jej obecność w teatrze współczesnym Mono w Instytucie DRAMATOPISANIE DRAMATOPISANIE | IV edycja DRAMATOPISANIE | III edycja DRAMATOPISANIE | II edycja DRAMATOPISANIE | I edycja Romantyzm. Od-czytywanie PRL: teatr studencki i inny TEATR POLSKA OFF Polska Piękni Czterdziestoletni Książka w teatrze Nie-Boskie komedie | Cykl czytań scenicznych NOWY CYRK Przestrzenie Sztuki NOWE FORMY ISTNIENIA. Jak zmieniał się teatr w pandemii? Klasyka w powieści graficznej I znów prolog? Program „Placówka” Placówka – finaliści i laureaci 33. Kongres SIBMAS Odzyskana awangarda Publikacje z serii Odzyskana awangarda Platforma badawcza Odzyskana awangarda Nówka Sztuka Spacerownik Teatralny Dotknij teatru Wystawy w Google Art&Culture Konkursy Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej Konkurs Fotografii Teatralnej Konkurs Fotografii Teatralnej – IX edycja Konkurs Fotografii Teatralnej – VIII edycja Konkurs Fotografii Teatralnej – VII edycja Konkurs Fotografii Teatralnej – VI edycja Konkurs Fotografii Teatralnej – V edycja Konkurs Fotografii Teatralnej – IV edycja Konkurs Fotografii Teatralnej – III edycja Konkurs Fotografii Teatralnej – II edycja Konkurs Fotografii Teatralnej – I edycja Konkurs – Najlepsza praca magisterska Konkurs na najlepszą mgr | 2021/2022 Konkurs na najlepszą mgr | 2020/2021 Konkurs na najlepszą mgr | 2019/2020 Konkurs na najlepszą mgr | 2018/2019 Konkurs na najlepszą mgr | 2017/2018 Konkurs na najlepszą mgr | 2016/2017 Konkurs na najlepszą mgr | 2015/2016 Konkurs na najlepszą mgr | 2014/2015 Konkurs na najlepszą mgr | 2013/2014 Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” IX KONKURS „KLASYKA ŻYWA” VIII Konkurs „Klasyka Żywa” VII Konkurs „Klasyka Żywa” VI Konkurs „Klasyka Żywa” V Konkurs „Klasyka Żywa” IV Konkurs „Klasyka Żywa” III Konkurs „Klasyka Żywa” II Konkurs „Klasyka Żywa” I Konkurs „Klasyka Żywa” DIG IT: nowy konkurs Instytutu Teatralnego dla działań online Konkurs Wydawniczy Instytutu Teatralnego Publikacje Emil František Burian | „Teatr dynamiczny. Wybór pism o teatrze, muzyce i polityce” „Antygona” | Klasyka w powieści graficznej Look Around. Sense Around, Touch Around, Hear Around „Romeo i Julia” | Klasyka w powieści graficznej „Ubu Król czyli Polacy” | Klasyka w powieści graficznej „Współczesny dramat grecki. Antologia” Małgorzata Sikorska-Miszczuk | „Brylant” Artur Pałyga | „Gotki” Agnieszka Wójtowicz | „Grotowski polityczny” Antoni Winch | „Somnambulizm i inne dramaty” Kazimierz Braun | „Piramida. Wspomnienia nie tylko teatralne” „Nie Samym Teatrem. Teatr niezależny we Wrocławiu 1983-1987” Ewa Michnik, Marek Grotowski | „Wrocławskie megaopery Ewy Michnik” Grzegorz Kozak | „Hübner” „Gra w reżyserię. Od kształcenia do tworzenia” Jana Maciejowskiego „Reduta. Źródła i komentarze” Juliusz Osterwa | „Dzienniki wypraw 1938-1939” „Reducie na stulecie. Studia i rozpoznania” Ishbel Szatrawska | „Wolny strzelec” Protesilas i Laodamia Anna Wakulik | „Grupa krwi” Amanita Muskaria | Ciemna Woda Antonina Grzegorzewska | La Pasionaria WST x 40 + Warszawskie Spotkania Teatralne 1965-2021 Ewa Guderian-Czaplińska | „Szara strefa awangardy i inne szkice” „Teatr w pandemii” Zbigniew Majchrowski | „Krypta Gustawa” „Mrożek i nowoczesność” Polska awangarda teatralna 1919–1939. Antologia „Łeś Kurbas. Pisma teatralne” | Odzyskana Awangarda Ewa Bułhak | „Legenda Grzegorzewskiego” Reclaimed Avant-garde: Space and Stages of Avant-garde Theatre in Central-Eastern Europe Awangarda teatralna w Europie Środkowo-Wschodniej. Wybór tekstów źródłowych Bartek Warzecha / Przedstawienia „Tomek Tyndyk / Teatr” „HUECKEL/TEATR” Wystawianie Maria i Edmund Wiercińscy Wiercińscy | Korespondencja „Nowe historie 02. Wymowa faktów” „Nowe historie 1. Ustanawianie historii” „Poetyka kulturowa polskiego Szekspira” „Raszewski dzisiaj czytany” „Architektura teatralna w Polsce” Theatralski (Jerzy Timoszewicz) | Świstki teatralne wszystkie…. i więcej W labiryncie przestrzeni i obrazów Od dekoracji do konstrukcji Tadeusz Byrski | „W pogoni za teatrem” Barbara Osterloff | „Pejzaż. Rozmowy z Mają Komorowską dawne i nowe” „Faktomontaże Leona Schillera” Joanna Krakowska | „Demokracja. Przedstawienia” Joanna Krakowska | „PRL. Przedstawienia” Krystyna Duniec | „Dwudziestolecie. Przedstawienia” Ewa Partyga | „Wiek XIX. Przedstawienia” Piotr Morawski | „Oświecenie. Przedstawienia” Jerzy Grzegorzewski | „Improwizacje. Scenariusze autorskie z lat 1994–2005” Jerzy Grzegorzewski | „Rekonstrukcje. Wybrane adaptacje prozy z lat 1963-2005” Jerzy Grzegorzewski | „Warjacje. Scenariusze autorskie z lat 1978–1991” Erwin Axer | „Notatki z pracy” Stefan Niedziałkowski | „Teatr Sztuki Mimu/Mime Art Theatre” „Nikt mnie nie zna, czyli Fredro niekanoniczny” „Poza kanonem. Wyspiański” Adriana Świątek | „Huculskie peregrynacje weselne” Tomasz Kubikowski | „Zjadanie psów” Andrzej Wirth | „Byle dalej. Autobiografia mówiona i materiały” Julia Rowntree | „Zrób to inaczej. Przewodnik po sztuce, biznesie i aktywności obywatelskiej” „System organizacji teatrów w Europie” „Struktura teatru a struktura spektaklu” Dragan Klaić | „Gra w nowych dekoracjach. Teatr publiczny pomiędzy rynkiem a demokracją” Hanna Trzeciak | „Ekonomika teatru” „Kolektywy teatralne, artystyczne i badawcze” „Choreografia: polityczność” Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera | W pułapce przeciwieństw. Ideologie tożsamości „Teatr a Kościół” „Rodzaju żeńskiego. Antologia dramatów” „(Nie)świadomość teatru. Wypowiedzi i rozmowy” „Agora. Statystyki” „Wątroba. Słownik polskiego teatru po 1997 roku” Katarzyna Kułakowska | „Błaźnice. Kobiety kontrkultury teatralnej w Polsce” „Post-Apocalypsis” 20/20. Ogólnopolski Konkurs Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej 1994-2014 Frederic Martel | „Theater. O zmierzchu teatru w Ameryce” Leon Schiller | „Pastorałka” Eleonora Kalkowska | „Sprawa Jakubowskiego. Doniesienia drobne” Wojciech Krukowski | „Tyle lat, co Polska Ludowa albo 45 lat od wtorku” „Akademia Ruchu. Teatr” Tomasz Plata | „Pośmiertne życie romantyzmu” „Piknik Golgota Polska. Sztuka – religia – demokracja” Raporty i badania Obecność teatrów w przestrzeni online w trakcie pandemii | Raport z badań Pracownice i pracownicy teatrów w pandemii | Raport z badań W poszukiwaniu strategii. Działania instytucji teatralnych w czasie pandemii. | Raport z badań Krytyka teatralna w Polsce w czasie pandemii COVID-19 | Raport z badań Kiedy skończy się kwarantanna i będzie można wrócić do teatru, ja wrócę | Raport z badań Dopóki jawi się przede mną kolejna premiera, będę walczyć | Raport z badań Tego się jedną pandemią tak łatwo nie przerwie | Raport z badań My jesteśmy kulturalna kolejka, a nie żadne chamstwo | Raport z badań Bycie w objeździe oczami „trupy teatralnej ze stolicy” Teatr w kulturze familijnej Edukacja teatralna w szkołach podstawowych | Raport z badań Struktura teatru a struktura spektaklu | dr Kamila Lewandowska Badanie publiczności teatrów w stolicy Rzemieślnicy teatralni 2013 | Raport Instytutu Teatralnego Klasowe zróżnicowanie stylów życia a stosunek do teatru Współpraca z zagranicą Platforma badawcza TACE – Theatre Architecture in Central Europe Pedagogika teatru Lato w teatrze Lato w teatrze – „Jak przestałem być idealny” Lato w teatrze – „Jak wytresować dziewczynkę?” Lato w teatrze – „Piotruś Pan” Lato w teatrze – „Pippi Pończoszanka” Teatroteka Szkolna Pedagogika Teatru – studia podyplomowe Konkurs im. Jana Dormana Materiały edukacyjne i publikacje „Jak przestałem być idealny”. Broszury edukacyjne Ćwiczenia z dobrostanu – zeszyt dla nauczycielek i nauczycieli Refleksyjnik – o tworzeniu teatru z uczennicami i uczniami Pedagogika teatru. Kierunki, refleksje, perspektywy Gra w teatr z Dormanem | broszura edukacyjna Z domu do Nibylandii i z powrotem Gdzie jest Pinokio? Wakacje z cyrkiem Pippi Pończoszanka Biblioteka i Czytelnia Recenzje Katalog Zbiory Nabytki Biblioteki i Czytelni Bibliografie Teatralia w książkach Bibliografia poloników Bibliografia publikacji pokonferencyjnych Twórczość literacka ludzi teatru Motywy teatralne w beletrystyce Książka w teatrze Informacje praktyczne Kontakt Księgarnia Prospero Nasze strony Archiwalne Як я перестав бути ідеальним АРТ-РЕЗИДЕНЦІЇ ТЕАТРАЛЬНОГО ІНСТИТУТУ УКРАЇНА – БІЛОРУСЬ Rezydencje artystyczne Instytutu Teatralnego | II edycja | Ukraina-Białoruś Rezydencje artystyczne. Białoruś | I edycja Od-czytywanie Norwida. Dramaty Mały Instytut Teatralny Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana Twórcy i niepełnosprawność | cykl spotkań Program „DYBUK na stulecie”. Rocznica prapremiery dramatu Szymona An-skiego CYRK: GENEALOGIE, IMAGINARIA, TRANSLACJE. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Performanse plastyczne Władysława Hasiora „Dzieje się obok” | Przegląd współczesnego słowackiego teatru C I A Ł O P R Z E S T R Z E Ń I T TEATROTEKA Teatr staropolski. Re:konstrukcje Ruch w Instytucie Ruch w Instytucie 2017 Ruch w Instytucie 2017/2018 Ruch w Instytucie 2018/2019 Ruch w Instytucie 2019 Demokracja. Przedstawienia – po roku 1989 Desant UA! Pierwszy przegląd teatrów ukraińskich 1968/PRL/TEATR – konferencja naukowa o teatrze po 1968 Egoiści. Kultura Zrzuty i trzecia droga w kulturze polskiej lat 80. European Route of Historic Theatres 25/250 Spektakle TeatruTV Filozofie teatru Grupa Robocza Mnemonium i zagadka Szekspira | Jerzy Juk-Kowarski Moja historia – cykl rozmów z artystami teatru NEKROPERFORMANS. Kulturowa rekonstrukcja teatru Wielkiej Wojny Nikt mnie nie zna. Dramaty Nikt mnie nie zna | Fredro Nikt mnie nie zna. Dramaty Oświeconych | Czytania Nikt mnie nie zna. Dramaty Oświeconych | Seminarium Nikt mnie nie zna. Wyspiański Nowe historie. Raszewski dzisiaj czytany Nowy teatr białoruski Partycypacje, emancypacje, transformacje. Teatr intelektualnej wspólnoty Performanse i przedstawienia wolności w kulturze współczesnej Reducie na stulecie Scena niepodległych kobiet Świat czyta Kochanowskiego | WAW-NY-LA-LDN-MAD-ATH Szkoła Konstruktorów Lalkowych Teatr publiczny. Przedstawienia Teatr publiczny. Przedstawienia | Wiek XIX NOWY CYRK | 2023 Projekt wpisuje się w podejmowane od dłuższego czasu w Instytucie działania wspierające debatę i wzmacniające wiedzę o sztuce cyrkowej. Rok Aleksandra Fredry Najbardziej znany polski komediopisarz Aleksander hrabia Fredro 20 czerwca obchodziłby swoje 230 urodziny. „Sofokles na nowo odczytany” | cykl czytań Instytut Teatralny rozpoczyna cykl „Sofokles na nowo odczytany”, poświęcony mniej i bardziej znanym dramatom antycznego dramatopisarza. Dramaty polskie. Wybrał Zbigniew Raszewski W 2023 roku mija 20 lat od powstania Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Z tej okazji, wraz z Programem II Polskiego Radia, zapraszamy na cykl audycji. Cykl „My z niego wszyscy” W cyklu znajdą się teksty polskich dramatów XX-wiecznych, podejmujących wątki romantyczne. Teatr polski poza Polską Teatr polski poza Polską jest zjawiskiem wielowarstwowym i nieopisanym, które zasługuje na uwagę i poznanie. Lato w teatrze | 16. edycja programu Lato w teatrze to program grantowy skierowany do teatrów, samorządowych instytucji kultury oraz organizacji pozarządowych. Praskie Quadriennale PQ to największe na świecie wydarzenie poświęcone projektowaniu przestrzeni na potrzeby sztuk performatywnych. Rezydencje Artystyczne Instytutu Teatralnego | edycja III Trzecia edycja Programu Rezydencji Artystycznych dla twórczyń i twórców z Białorusi i Ukrainy Słowem o musicalu | cykl wykładów Cykl o teorii, historii i współczesności musicalu w Polsce i na świecie. Wirtualne Archiwum Janusza Warmińskiego Celem projektu jest digitalizowanie, porządkowanie i prezentowanie prac Janusza Warmińskiego – aktora, reżysera, dyrektora teatru, dramatopisarza. Nowa Siła Krytyczna Nowa Siła Krytyczna to projekt prowadzony w latach 2006-2014 i wznowiony w roku 2016. Skierowany jest do młodych ludzi, którzy chcą pisać recenzje teatralne. „MONITOR” Encyklopedii Teatru Polskiego "Monitor" Encyklopedii Teatru Polskiego to półrocznik adresowany do użytkowników ETP oraz do społeczności badaczy teatru. Wirtualne Archiwum Józefa Szajny Wirtualne Archiwum Józefa Szajny powstało z inicjatywy Pracowni Dokumentacji Teatru Instytutu Teatralnego w związku z jubileuszem stulecia urodzin artysty. Для України Awangarda teatralna Europy Środkowo-Wschodniej i jej obecność w teatrze współczesnym Kurs wiodący Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań 2022/2023 Mono w Instytucie Cykl „Mono w Instytucie” stawia sobie za cel wykreowanie na teatralnej mapie Warszawy miejsca prezentacji dokonań polskiego i światowego monodramu. DRAMATOPISANIE Rozpoczęty w 2020 program stypendialny służący wspieraniu polskiej dramaturgii współczesnej. Romantyzm. Od-czytywanie W cyklu „Romantyzm. Od-czytywanie” chcemy przypomnieć w formie czytań scenicznych zarówno kanoniczne teksty polskiego dramatu romantycznego, jak i te niemal zupełnie zapomniane. PRL: teatr studencki i inny Cykl wykładów Tadeusza Kornasia poświęcony działalności polskich teatrów studenckich oraz „poszukujących” w okresie PRL-u. TEATR POLSKA Program zainicjowany w 2009 roku w celu ułatwienia dostępu do oferty polskich teatrów w ośrodkach mających utrudniony dostęp do kultury. OFF Polska Rozpoczęty w maju 2021 program dla teatrów offowych, niezależnych, alternatywnych. Piękni Czterdziestoletni Comiesięczne spotkania z twórcami, którzy wchodzili do zawodu już po transformacji ustrojowej. Rozmowy z przedstawicielami generacji, której działania zmieniły i zmieniają oblicze polskiego teatru. Książka w teatrze Cykl spotkań poświęcony najnowszym publikacjom o szeroko pojętej tematyce teatralnej. Nie-Boskie komedie | Cykl czytań scenicznych Cykl czytań scenicznych "Nie-boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego. NOWY CYRK Projekt wpisuje się w podejmowane od dłuższego czasu w Instytucie działania wspierające debatę i wzmacniające wiedzę o sztuce cyrkowej. Przestrzenie Sztuki Rozpoczęty w 2020 program powołania interdyscyplinarnych centrów kultury, prowadzonych we współpracy instytucji centralnych, władz samorządowych, organizacji pozarządowych i samych artystów. NOWE FORMY ISTNIENIA. Jak zmieniał się teatr w pandemii? Wyniki szeroko zakrojonych badań dotyczących życia teatralnego w Polsce. Klasyka w powieści graficznej Pilotażowy program nowej edukacji kulturalnej dla uczniów liceów oparty na powieściach graficznych. I znów prolog? Webinarium, inaugurujące projekt „I znów prolog? Posttraumatyczny dramat i teatr w Europie Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej w świetle transformacji systemowej (1989/1991-2020). Program „Placówka” Konkurs na projekt teatralny, którego celem jest umożliwienie artystom i grupom twórczym prowadzenie poszukiwań nad nowymi formami i językiem teatralnym. 33. Kongres SIBMAS Warszawa, 7-10 czerwca 2022. Odzyskana awangarda Projekt Odzyskana awangarda ma na celu przypomnienie dorobku awangardy teatralnej Europy Środkowo-Wschodniej. Nówka Sztuka Przegląd najciekawszych realizacji współczesnego, polskiego dramatu. Spacerownik Teatralny Spacery szlakiem teatrów oraz artystów teatralnych po specjalnie przygotowanych trasach. Propozycje plenerowe oraz aplikacja. Dotknij teatru Ogólnopolski projekt organizowany z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Wystawy w Google Art&Culture Jedyne w swoim rodzaju interaktywne spotkanie z wielką sztuką sceniczną. Z okazji 250-lecia teatru publicznego w Polsce Instytut Teatralny przygotował cztery wirtualne wystawy.