Ponad 2000 zdjęć, 170 fotografów, międzynarodowe jury. Wręczeniu nagród laureatom pierwszej edycji „Konkursu Fotografii Teatralnej” towarzyszyć będzie otwarcie wystawy prac uczestników Konkursu w Galerii Instytutu Teatralnego. W drugiej części wieczoru – premiera albumu fotografii teatralnej HUECKEL/TEATR, wystawa-slideshow Podglądanie duchów, fotografowanie ciał oraz spotkanie z udziałem Magdy Hueckel i Wojciecha Nowickiego.
WSTĘP WOLNY
ADRES:
Galeria Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa
Kalendarium
Wystawa laureatów i uczestników KONKURSU FOTOGRAFII TEATRALNEJ
Muzeum Łazienki Królewskie – Galeria Plenerowa
HUECKEL/TEATR
Premiera albumu fotografii teatralnej.
Wystawa prac finalistów
23 listopada 2015 – 23 stycznia 2016
Fotografowanie teatru to nie tylko nieustanna gra między aparatem a jego dysponentem, między konkretem scenicznym a ideą teatru, to przede wszystkim ciągłe balansowanie między postawą służebną wobec cudzego dzieła i autonomią fotografa-artysty.
Wystawa prac szesnaściorga finalistów pierwszej edycji Konkursu Fotografii Teatralnej prezentuje pojedyncze fotografie zgłoszone do kategorii „teatralne zdjęcie sezonu” oraz zestawy dokumentacyjne premier sezonu 2014/15. Zdjęcia ze spektakli teatrów dramatycznych, lalkowych i tańca, teatrów instytucjonalnych i grup amatorskich obok fotografii elementów scenografii i kostiumów oraz portretów aktorów podczas prób; fotografie, które utrwalają pracę wybitnych twórców kilku pokoleń, takich jak Grzegorz Jarzyna, Natalia Korczakowska, Pia Partum, Weronika Szczawińska, Cezary Studniak, Jerzy Zoń, Maciej Kuźmiński, ale także spektakle zrealizowane przez młodzież podczas integracyjnych warsztatów teatralnych, międzynarodowe koprodukcje oraz występy gościnne zagranicznych artystów – szczególne walory dokumentacyjne łączą się w nich z niezwykłą ekspresją i wyjątkową jakością estetyczną.
Z jednej strony teatralna fotografia, która inspiruje się modą i wykorzystuje rozmaite stylizacje, z drugiej – fotografia silnie osadzona w realiach dokumentu i w przynależnych mu radykalnych założeniach realizacyjnych. Obie konwencje, oprócz intencji rejestrowania i porządkowania utrwalanego dzieła, wykorzystują – choć w różnym stopniu i na różne sposoby – zarówno dyskursywne, jak i poetyckie możliwości interpretacyjne fotografii. Z tej wielości wyłania się koncepcja „nowego teatralnego widzenia i nowego widzenia teatru”. Czy jednego, czy trafnie i czy w pełni – te pytania pozostają otwarte.
Kuratorzy: Agnieszka Kubaś, Wojciech CicheckiOpracowanie graficzne: Maria Bukowska
Wystawa towarzyszy obchodom 250-lecia teatru publicznego w Polsce.