Kategoria performansu zrobiła w ostatnich dziesięcioleciach olbrzymią karierę. Powszechnie mówi się o „zwrocie performatywnym” we współczesnej humanistyce, a w swojej głośnej książce „Performuj albo… Od dyscypliny do performansu” Jon McKenzie wprost nazwał epokę, w której żyjemy, „erą globalnego performansu”. Uznał go tym samym za naczelną ideę panującej obecnie cywilizacji. Wydaje się jednak, że korzenie performatywnego pokładu sięgają głębiej, aż do początków epoki nowoczesnej – można je odnaleźć w XVIII-wiecznej Europie. Za performatywny manifest uznać można jedno z najważniejszych dzieł tej epoki, osobliwym trafem niemalże nieznane w Polsce: „Wilhelm Meister” Johanna Wolfganga Goethego.
prowadzenie: Tomasz Kubikowski
FILOZOFIE TEATRU
„Filozofie teatru” to cykl wykładów poświęconych rozpoznaniu relacji, w jakie z teatrem, dramatycznością i performatywnością wchodzi współczesna myśl filozoficzna. Jest to przepływ intensywny i wielostronny: filozofia chętnie posługuje się językiem teatru czy sztuk performatywnych, teatr stanowi pozostającą w nieustannym ruchu filozoficzną metaforę. Praktyka myśli i praktyka sceny splatają się, przenikają i współ-pracują. Cykl wykładów „Filozofie teatru” służy oświetleniu tej sceny, na której spotykają się pojęcia i ciała, na której filozof występuje jako performer, a spektakl jest zdarzeniem myśli.
Program:
23 stycznia 2014, g. 18:00Tomasz Kubikowski „Móc się jawić. Początki ery performansu”
27 lutego 2014, g. 18:00Anna Burzyńska „Jacques Derrida: filozof jako performer”
27 marca 2014, g. 18:00Jakub Majmurek „W stronę nowego pojęcia spektaklu?”
24 kwietnia 2014, g. 18:00Jakub Momro „Ekspozycja. Teatr (w) dekonstrukcji”
12 czerwca 2014, g. 18:00Łucja Iwanczewska „Teatr Kantem – odgrywania historycznej teraźniejszości”