Warsztaty SharedSpace

Warsztaty SharedSpace

Między 7 a 9 marca 2014 roku w Instytucie Teatralnym odbędą się międzynarodowe warsztaty w ramach projektu SharedSpace: Music Waether Politics. Będzie to już druga odsłona...
opublikowano 7 marca 2014

Między 7 a 9 marca 2014 roku w Instytucie Teatralnym odbędą się międzynarodowe warsztaty w ramach projektu SharedSpace: Music Waether Politics. Będzie to już druga odsłona spotkań dla młodych twórców, organizowanych przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego wspólnie z Praskim Quadriennale oraz Szwajcarską Fundacją dla Kultury „Pro Helvetia”.

Tematem warsztatów będzie analiza wpływu dźwięków i muzyki na proces kreowania przestrzeni dla potrzeb współczesnego teatru, performansu i sztuk wizualnych. Zajęcia poprowadzą doświadczeni twórcy i kuratorzy: Michał Libera (socjolog, producent, kurator i krytyk muzyczny), Eric Linder (muzyk, kurator, dyrektor artystyczny festiwalu ANTIGEL w Genewie), Marta Górnicka (reżyserka, wokalistka, twórczyni CHÓRU KOBIET) oraz Julia Bui-Ngoc (reżyserka filmowa i choreografka) wraz z Katarzyną Stefanowicz (performerka, choreografka, producentka) i Danielem Mońskim (muzyk, kompozytor muzyki teatralnej). W wiosennej sesji warsztatowej weźmie udział dwudziestu młodych artystów; scenografów, artystów sztuk wizualnych, kompozytorów, muzyków, performerów, reżyserów, oraz architektów i teoretyków z Anglii, Bośni i Hercegowiny, Czech, Macedonii, Polski, Rumunii, Słowacji i Włoch.

Projekty

zobacz wszystkie

SHAREDSPACE: Music Weather Politics

Warsztaty SharedSpace

05.05

Muzyka, pogoda i polityka to główne ramy tematyczne międzynarodowego projektu poświęconego scenografii.

czytaj dalej

Prowadzący:

Michał Libera – socjolog, producent, kurator i krytyk muzyczny. Współzałożyciel fundacji 4.99, organizator koncertów, warsztatów i prób m.in. Playback Play, plain. music, The Song Is You, Maszyny do słuchania, Opera Re//Mix. Współproducent serii płyt poświęconych Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia w wydawnictwie Bôłt Records, a także serii płyt konceptualno-popowych Populista. Kurator Polskiego Pawilonu wyróżnionego na 13-tej Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2012 roku. W latach 2007-2011 prowadził autorskie audycje na temat muzyki współczesnej w Polskim Radiu (Program II). Od roku 2010 redaktor serii muzycznej w wydawnictwie słowo/obraz terytoria. Eseje krytyczne publikował m.in. w pismach „Glissando”, „Res Publica”, „Kultura Współczesna”, „Recykling Idei”; ich zbiór pod tytułem Doskonale zwyczajna rzeczywistość. Socjologia, geografia albo metafizyka muzyki opublikowało wydawnictwo Krytyki Politycznej. Autor librett i dramaturg eksperymentalnych oper. Współpracuje m.in. z komuną//warszawa, Martinem Kuchenem, Ralfem Meinzem, Rinusem van Alebeekiem, Alessandro Facchinim czy Sebastianem Cichockim.

Eric Linder – muzyk, kurator, dyrektor artystyczny Festiwaul ANTIGEL w Genewie (Szwajcaria).  Pod pseudonimem Polar nagrał pięć płyt, w tym najgłośniejszy album „French Song” (2009 r.). Znany po obu stronach Atlantyku jako autor piosenek, Eric Linder udziela się też w dziedzinie sztuk scenicznych. Współpracował z zespołem tańca współczesnego „Compagnie 7273“ przy dwóch przedstawianiach, opracował ścieżkę dźwiękową do choreografii A5 Estelle Héritier, komponował muzykę do licznych inscenizacji autorstwa Maud Liardon i Perrine Valli, współpracował też dwukrotnie z Współczesnym Narodowym Baletem Koreańskim. W 2002 r. wraz z Die Regierung przygotował show „Halbtraum“ z okazji EXPO 02. Był autorem performance’u „Complaints Choir“ [ang. chór narzekań] wystawionego podczas festiwalu Bollwerk Belluard w 2006 r. W latach 1994-2005 odpowiadał za program muzyczny festiwalu Bâtie. Od 2011 r. kieruje festiwalem Antigel, prezentującym spektakle, koncerty i projekty artystyczne przedstawiane najczęściej w nietypowych miejscach. Linder był też autorem koncepcji oraz – wespół z władzami miasta – organizatorem obchodów szwajcarskiego święta narodowego na Plaine de Plainpalais w Genewie (sierpień 2012).

Marta Górnicka – reżyserka, wokalistka, autorka filmu Łaknąć. Próba zapisu wg Sarah Kane (prem. na festiwalu Odkryte/Zakryte w Teatrze Dramatycznym m. st. Warszawy). Współpracowała m.in. z Robertem Wilsonem i Swietłaną Butskają. Na swoim koncie ma również płytę wydaną dla Polskiego Radia z songami Astora Piazzolli i spektakle solowe. Prowadziła autorskie warsztaty w Salzburgu, Tokio, Kijowie, Rzymie i Londynie. Od grudnia 2009 współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, reżyserując CHÓR KOBIET – nowoczesny chór tragiczny i tworząc autorską formę teatru chórowego. Spektakle TU MÓWI CHÓR: tylko 6 do 8 godzin, tylko 6 do 8 godzin… (prem. 13 czerwca 2010) i MAGNIFICAT (prem. 27 czerwca 2011) prezentowane były na wielu międzynarodowych festiwalach teatralnych m.in w Niemczech, Francji, Indiach, Szwajcarii, Japonii, Irlandii, Czechach, Holandii, w Bośni i Hercegowinie, Belgii oraz na Ukrainie. Spektakl MAGNIFICAT otrzymał Główną Nagrodę Jury XLVII Przeglądu Teatrów Małych Form KONTAPUNKT 2012, Główną Nagrodę Jury dla Marty Górnickiej za reżyserię oraz Nagrodę Publiczności dla najlepszego spektaklu na 3. Koszalińskich Konfrontacjach Młodych „m-teatr” 2012. Spektakl MAGNIFICAT otrzymał także prestiżową nagrodę Srebrnego Wieńca Laurowego dla najlepszego spektaklu Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego MESS w Sarajewie w kategorii Future MESS oraz dwie specjalne nagrody, przyznane przez dziennikarzy Radia Sarajevo i Magazynu „Dani” – „Hrabri Novi Svijet”. Marta Górnicka jest laureatką głównej nagrody za reżyserię spektaklu MAGNIFICAT na festiwalu teatralnym „FastForward” – Europejskim Festiwalu Młodych Reżyserów w Brunszwiku (Niemcy). Trzeci spektakl Marty Górnickiej REQUIEMASZYNA (prem. 24.03.2013) powstał w koprodukcji  z La Filature – Scene Nationale, Mulhouse, Theatre National de Strasbourg, Le Maillon – Theatre de Strasbourg, Ringlokschuppen, Mulheim an der Ruhr.

Julia Bui-Ngoc – reżyserka filmowa i choreografka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, współpracowała z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice. Jej performensy i videoinstalacje można było zobaczyć m.in. w Muzeum Narodowym w Pradze, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Readymade Film Fest w Los Angeles, na Sorbonie w Paryżu. Występowała i prowadziła warsztaty m.in. na Columbia University (Nowy Jork), Yale University, Teatrze LaMaMa (Nowy Jork), Hebel Theatre (Berlin), Centrum im. Meyerholda (Moskwa), Barbican Center (Londyn). Jest twórczynią Szkoły Tańca z Wachlarzami Bojowymi, a także wielokrotną mistrzynią Francji w chińskich sztukach walki (kung-fu wu-shu). Wraz siostrą tworzy duet artystyczny „Siostry Bui”.

Katarzyna Stefanowicz – performerka, choreografka, producentka. Tworzy na styku tańca, teatru oraz sztuki współczesnej. Przez wiele lat współpracowała z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzienice. Swoje prace pokazywała między innymi w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatrze Praga, OPT Gardzienice oraz na festiwalach i scenach w Polsce, Niemczech, Belgii, Ukrainie, Słowacji, Czechach. Pasjonuje się improwizacją, sztuką interaktywną oraz site-specific.

Daniel Moński – muzyk kolektywów Masala SoundSystem, Trifonidis Roots Trio, Sama Yoon oraz MundoMono, w których gra na instrumentach perkusyjnych (darabuka, daf, bendir, cajon, tabla, dhol) oraz śpiewa alikwotowo (kargyra, hoomey, sygyt). Kompozytor i współkompozytor muzyki teatralnej.

SharedSpace: Music

Zobacz również