„Książę”, film Karola Radziszewskiego na podstawie scenariusza Doroty Sajewskiej, wzbudził kontrowersje i ataki na twórców – tym samym dowiódł skuteczności artystycznych strategii rozmontowywania mitu otaczającego Jerzego Grotowskiego, po które sięgnęli autorzy. Spektakl dokamerowy, jak określili swoją pracę, jest szczególną formą dokumentalnej fantazji, w której źródła są wprawiane w ruch, używane, otwarcie zawłaszczane. Wprowadzenie do archiwum ciała, a raczej wielu różnych ciał, i ponowne odegranie ikonicznych obrazów czy fraz zakrzepłych wokół Grotowskiego i Ryszarda Cieślaka – „księcia zawodu”, stwarza możliwość zmiany perspektywy, ujawnienia tego, co nieobecne w oficjalnej narracji, zepchnięte na jej marginesy. Jednym z tych obszarów jest seksualność aktorów i samego Grotowskiego, zuniwersalizowana, wyjęta ze społecznego kontekstu i wpisana w duchowe poszukiwania reżysera. Karol Radziszewski wchodzi z kamerą w przestrzeń tego archiwum jako artysta queerowy, by jawnie zainscenizować w serii powtórzeń własne fantazje i stworzyć możliwość manifestacji tego, co poza normą i poza kanoniczną narracją.
Czytelnym gestem przekraczania oficjalnej opowieści o fenomenie teatru Grotowskiego jest także oddanie w filmie głosu Teresie Nawrot – zawodowej aktorce, która stała się asystentką Grotowskiego, ale nigdy nie zagrała u niego żadnej roli. Obok „Księcia Niezłomnego” przywołany jest tu spektakl „Thanatos polski”, stworzony przez aktorów Teatru Laboratorium po tym, jak Grotowski porzucił teatr przedstawień. To w „Thanatosie…” Nawrot zagrała swoją pierwszą i jedyną w Teatrze Laboratorium rolę.
Oskarżenia, jakie padały po premierze „Księcia”, dotyczyły przede wszystkim niedopuszczalnych manipulacji na źródłach i materiałach biograficznych, do których posunęli się twórcy. A przecież ujawnienie czy wręcz wystawienie mechanizmów konstrukcji przekazu, a także napięć w obszarze władzy, jakie zachodzą między reżyserem i aktorem, jest podstawową zasadą tej narracji.
Po projekcji filmu zapraszamy na dyskusję. O powodach i konsekwencjach powstania „Księcia”, o strategiach queerowania Grotowskiego i pożytkach z wejścia ciała w archiwum z Karolem Radziszewskim i Dorotą Sajewską rozmawiać będą Agata Adamiecka-Sitek, Dariusz Kosiński i Grzegorz Niziołek.
WSTĘP WOLNY
BRAK WOLNYCH MIEJSC
obowiązkowa rezerwacja miejsc
Z uwagi na duże zainteresowanie spotkaniem wokół filmu „Książę”, postanowiliśmy wprowadzić rezerwację miejsc na to wydarzenie.
Rezerwacji można dokonać na adres: bilety@instytut-teatralny.pl, tel. 22 501 70 02 (czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8:30 – 16:00)
Liczba miejsc ograniczona.
PROGRAM:
28 stycznia 2014 r.g. 18:00 – projekcja filmug. 19:15 – dyskusja
ADRES:
Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa