fbpx
Książę

Książę

"Książę", film Karola Radziszewskiego na podstawie scenariusza Doroty Sajewskiej, wzbudził kontrowersje i ataki na twórców – tym samym dowiódł skuteczności artystycznych...
opublikowano 28 stycznia 2015

„Książę”, film Karola Radziszewskiego na podstawie scenariusza Doroty Sajewskiej, wzbudził kontrowersje i ataki na twórców – tym samym dowiódł skuteczności artystycznych strategii rozmontowywania mitu otaczającego Jerzego Grotowskiego, po które sięgnęli autorzy. Spektakl dokamerowy, jak określili swoją pracę, jest szczególną formą dokumentalnej fantazji, w której źródła są wprawiane w ruch, używane, otwarcie zawłaszczane. Wprowadzenie do archiwum ciała, a raczej wielu różnych ciał, i ponowne odegranie ikonicznych obrazów czy fraz zakrzepłych wokół Grotowskiego i Ryszarda Cieślaka – „księcia zawodu”, stwarza możliwość zmiany perspektywy, ujawnienia tego, co nieobecne w oficjalnej narracji, zepchnięte na jej marginesy. Jednym z tych obszarów jest seksualność aktorów i samego Grotowskiego, zuniwersalizowana, wyjęta ze społecznego kontekstu i wpisana w duchowe poszukiwania reżysera. Karol Radziszewski wchodzi z kamerą w przestrzeń tego archiwum jako artysta queerowy, by jawnie zainscenizować w serii powtórzeń własne fantazje i stworzyć możliwość manifestacji tego, co poza normą i poza kanoniczną narracją.

Czytelnym  gestem przekraczania oficjalnej opowieści o fenomenie teatru Grotowskiego jest także oddanie w filmie głosu Teresie Nawrot – zawodowej aktorce, która stała się asystentką Grotowskiego, ale nigdy nie zagrała u niego żadnej roli. Obok „Księcia Niezłomnego” przywołany jest tu spektakl „Thanatos polski”, stworzony przez aktorów Teatru Laboratorium po tym, jak Grotowski porzucił teatr przedstawień. To w „Thanatosie…”  Nawrot zagrała swoją pierwszą i jedyną w Teatrze Laboratorium rolę.

Oskarżenia, jakie padały po premierze „Księcia”, dotyczyły przede wszystkim niedopuszczalnych manipulacji na źródłach i materiałach biograficznych, do których posunęli się twórcy. A przecież ujawnienie czy wręcz wystawienie mechanizmów konstrukcji przekazu, a także napięć w obszarze władzy, jakie zachodzą między reżyserem i aktorem, jest podstawową zasadą tej narracji.

Po projekcji filmu zapraszamy na dyskusję. O powodach i konsekwencjach powstania „Księcia”, o strategiach queerowania Grotowskiego i pożytkach z wejścia ciała w archiwum z Karolem Radziszewskim i Dorotą Sajewską rozmawiać będą Agata Adamiecka-Sitek, Dariusz Kosiński i Grzegorz Niziołek. 

WSTĘP WOLNY

BRAK WOLNYCH MIEJSC

obowiązkowa rezerwacja miejsc

Z uwagi na duże zainteresowanie spotkaniem wokół filmu „Książę”, postanowiliśmy wprowadzić rezerwację miejsc na to wydarzenie.

Rezerwacji można dokonać na adres: bilety@instytut-teatralny.pl, tel. 22 501 70 02 (czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8:30 – 16:00)

Liczba miejsc ograniczona.

PROGRAM:

28 stycznia 2014 r.g. 18:00 – projekcja filmug. 19:15 – dyskusja

ADRES:

Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa

ZOBACZ TRAILER

Książę | reż. Karol Radziszewski | galeria

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności