fbpx
MAGNIFICAT – reż. Marta Górnicka

MAGNIFICAT – reż. Marta Górnicka

CHÓR KOBIET konfrontuje się z najważniejszym obrazem kobiecości w Kościele – postacią Najświętszej Marii Panny. Z jego ideologiczną i estetyczną władzą. Z...
opublikowano 12 kwietnia 2015

CHÓR KOBIET konfrontuje się z najważniejszym obrazem kobiecości w Kościele – postacią Najświętszej Marii Panny. Z jego ideologiczną i estetyczną władzą. Z magnetyczną siłą tej świętej ikony kobiecości.

Cytaty z Biblii, przepisy kulinarne, teksty Jelinek, Mickiewicza i fragmenty Bachantek Eurypidesa chór miksuje z dźwiękiem komputera, trzaskiem migawek i fleszy, cytatami z gazet. Rytmizowana mowa i popowe frazy sprzęgają się z tradycyjnymi formami muzyki sakralnej. Nuty Magnificatu są samplowane, stają się podkładem dla tekstów kultury i reklam. Powstaje ideologiczno-dźwiękowy remiks. Matka Boska schodzi ze świętych obrazów.

„Drugi Projekt CHÓRU KOBIET jest wypowiedzią na temat kobiety w systemie władzy Kościoła. Bez świętych i nie-świętych słów. To postoperowa forma, z której rodzi się wielogłosowy, popkulturowy MAGNIFICAT.”Marta Górnicka

CHÓR KOBIET to nowoczesna forma teatru chórowego. Zespól tworzy 25 kobiet różnych zawodów i w różnym wieku. Spektakle CHÓRU były prezentowane na festiwalach teatralnych m.in. w Czechach, Francji, Irlandii, Japonii, Niemczech, Szwajcarii i na Ukrainie.

WSTĘP WOLNY

REZERWACJA:

Bilety można rezerwować pisząc na adres: bilety@instytut-teatralny.pl lub pod numerem telefonu tel. +48 791 877 377

ADRES:

Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa

Fragment wywiadu z Martą Górnicką, „Wprost”, 6 czerwca 2011:

– Kim, a może czym dla ciebie jest Matka Boska?- Mitem, który nas kształtuje, i który stawia przed każdą kobietą tak gigantyczne zadanie, że żadna z nas nie może mu sprostać. Dziewica, niepokalana, a jednocześnie matka, która rodzi syna. Oczywiście, że syna! Królowa i Matka Wszechświata, ale też zakładniczka wspólnotowych fantazji. Matka Boska jest doskonałym narzędziem ideologicznej kontroli nad kobietami, składaną im codziennie paradoksalną propozycją nie do odrzucenia i nie do wykonania. „Wywyższenie przez poniżenie”, w służbie Ojca i Syna. Matka Boska to cudowny obrazek – półprzymknięte oczy, alabastrowa cera, anielskie, milczące usta. Która jej się oprze? W moim przedstawieniu ten święty obraz wreszcie zaczyna mówić własnym głosem, roznosi ulotki, pojawia się na klockach Lego. Nie mówi już wysokim głosikiem, ale chrypi jak Lord Vader. Matka Boska krzyczy, śmieje się, a nawet rzęzi.[…] Chciałam napisać kolejne libretto dla CHK, rodzaj społecznego eseju, o władzy kościoła nad kobiecym ciałem. Uruchamiam tutaj kilka tematów równocześnie: gender, ciało, ideologiczna tresura, język jako narzędzie kontroli i różni bogowie tego świata. Tym razem chciałam rozbroić obraz kobiety, który jest zaklęty w obrazie Matki Boskiej w Polsce. Zobaczyć co się kryje pod błękitną sukienką.

ZOBACZ TRAILER

TWÓRCY

koncept, libretto, reżyseria: Marta Górnickapartytura: IENchoreografia: Anna Godowskawspółpraca naukowa, literacka: Agata Adamieckawspółpraca: Marta Sulewskakoncepcja estetyczna: Anna Maria Karczmarskainspicjent: Marek Susdorfprodukcja: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

W projekcie udział biorą: Ewa Chomicka, Paulina Drzastwa, Violetta Glińska, Alicja Herod, Natalia Jarosiewicz, Anna Jagłowska, Barbara Jurczyńska, Ewa Konstanciak, Ewa Kossak, Agnieszka Makowska, Marta Martewicz, Kamila Michalska, Maria Jolanta Nałęcz Jawecka, Magdalena Nowakowska, Natalia Obrębska, Magda Roma Przybylska, Anna Rączkowska, Anna Rusiecka, Paulina Sacharczuk, Natalia Samojlik, Kaja Stępkowska,  Karolina Więch, Anna Wodzyńska, Anna Wojnarowska.

CHÓR KOBIET – MAGNIFICAT

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności