Słupsk czeka na wernisaż muralu Jakuba Woynarowskiego
1 października w Słupsku odsłonięty zostanie teatralny mural zaprojektowany przez Jakuba Woynarowskiego, a malowany m.in. przez prezydenta miasta Roberta Biedronia. Praca powstała z okazji przypadającego w tym roku jubileuszu 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE. Koordynatorem obchodów jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Praca autorstwa Jakuba Woynarowskiego – laureata Paszportu „Polityki” 2014 w dziedzinie sztuk wizualnych – przedstawia wielkich rozmiarów, umieszczone w centralnym punkcie, oko i nawiązuje bezpośrednio do konwencji graficznych z czasów kształtowania się modelu polskiego teatru publicznego. Jednak, jak zapewnia autor, pomimo odwołań do oświeceniowej ikonografii „wielkoformatowa kompozycja wyraża bardziej uniwersalne napięcia”.
Mural w Słupsku powstaje na ścianie kamienicy przy ul. Lutosławskiego 32 (początek wernisażu, na który zaproszeni zostali mieszkańcy miasta, 1 października o godz. 17:00). Pracę uroczyście odsłonią prezydent miasta Robert Biedroń, który wcześniej sam pomagał przy malowaniu i dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego Dorota Buchwald.
Mural we Wrocławiu
Mural uwolniony
W maju Instytut Teatralny udostępnił projekt Jakuba Woynarowskiego wszystkim, którzy chcieli się nim posługiwać. Instytut ogłosił też konkurs na symboliczne „uwolnienie muralu” w najlepszej dla niego przestrzeni i zadeklarował sfinansowanie przynajmniej jednej realizacji projektu. Ostatecznie udało się wesprzeć powstanie aż trzech prac, w tym dwóch według projektu Jakuba Woynarowskiego (trzecia praca powstała w Gorzowie Wielkopolskim, a jej autorem jest architekt Karol Zydor, którego projekt wygrał w zorganizowanym przez Teatr im. Juliusza Osterwy i Stowarzyszenie Sztuka Miasta konkursie).
Teatralne murale w Bydgoszczy, Słupsku oraz wcześniej w Gorzowie, są kolejnymi pracami z dziedziny street artu, które powstały w tym roku z okazji jubileuszu polskiego teatru publicznego. – Od początku bardzo zależało na tym, aby w tym szczególnym roku do debaty o teatrze włączyć twórców innych dziedzin. I to się udało – tłumaczy dyrektor Instytutu Dorota Buchwald. W Krakowie projekt muralu (który przybrał postać kurtyny dla Narodowego Starego Teatru) wykonał Mikołaj Małek, a praca odsłonięta została 12 lutego podczas inauguracji obchodów. 28 maja we Wrocławiu odbył się z kolei wernisaż muralu „Generalnie dramat” autorstwa kolektywu DWA ZETA (Karolina Zajączkowska i Sławek ZBIOK Czajkowski). Projekt zrealizowany został na ścianie Teatru Polskiego.
Mural w Gorzowie Wielkopolskim
Ostatni projekt autorstwa Jakuba Woynarowskiego stanowi interpretację towarzyszącego obchodom hasła „Przeżyjemy w teatrze”, które przypominać ma między innymi o tym, że zarówno w przeszłości, jak i dziś, to właśnie teatr jest ważnym miejscem dyskusji i refleksji na temat rzeczywistości.
Kolejnym przykładem włączania w święto polskiego teatru twórców innych dziedzin jest współpraca z czołowymi polskimi rysownikami, których prace pojawiły się wiosną w mediach elektronicznych oraz przestrzeniach miejskich i utworzyły galerię satyrycznych rysunków komentujących rzeczywistość za pomocą „teatralnych pojęć”. Stąd hasła: „Twoje rodzinne spotkania to jakiś dramat?”, „Moje życie seksualne to monodram”, „Fanatyzm to dramat” i inne, w których „język teatralny” splata się z codziennością. Do współpracy zaproszeni zostali między innymi Marek Raczkowski, Jan Koza, Andrzej Wieteszka, Rafał Szczepaniak, Magda Wolna i Przemysław „Trust” Truściński. Jesienią nowe rysunki znów zobaczyć będzie można w polskich miastach.
Organizatorem obchodów 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a koordynatorem wszystkich działań w ramach trwającego jubileuszu Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.