Liderzy Teatroteki Szkolnej to program szkoleniowy dla nauczycieli z całej Polski zainteresowanych wykorzystaniem metod teatralnych na lekcjach oraz w pracy z grupą dzieci lub młodzieży. Teatroteka Szkolna to portal zawierający materiały edukacyjne, wykorzystujące metody teatralne na lekcji i na zajęciach pozalekcyjnych. Celem programu Liderzy Teatroteki Szkolnej jest skupienie wokół portalu grupy nauczycieli, dla których teatr jest ważnym narzędziem pracy, którzy chcieliby poszerzyć wiedzę, wzmocnić swoje kompetencje w twórczej pracy z dziećmi i młodzieżą.
Udział w programie polega na uczestnictwie w dwóch sesjach w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (sesja I: 6-8 listopada 2015 r., sesja II: 8-10 kwietnia 2016 r.). W trakcie tych dwóch spotkań nauczyciele wezmą udział w warsztatach z pedagogiki teatru i edukacji twórczej mają szansę na pozyskanie inspiracji do pracy oraz będą przekładać swoje koncepcje na realne działania. Pomiędzy sesjami uczestnicy mają do zrealizowania własny projekt (cykl zajęć tematycznych lub warsztaty teatralne zakończone pokazem). Praca odbywa się w procesie konsultacji z pedagogami teatru. Druga sesja poświęcona będzie m.in. feedbackowi ze zrealizowanego samodzielnie projektu. Program ma zachęcić do korzystania z materiałów umieszczonych na portalu Teatroteka Szkolna, szerzenia informacji o portalu oraz dodawania własnych scenariuszy zajęć do treści zamieszczonych w serwisie.
Aby zgłosić swój udział w programie, należy przesłać CV oraz szkic scenariusza lekcji/zajęć dla grupy teatralnej na adres: kontakt@teatrotekaszkolna.pl do 26 października 2015 r.
O zakwalifikowaniu się do programu poinformujemy mailowo do dn. 27 października.
Program Liderzy Teatroteki Szkolnej zapewnia: zwrot kosztów podróży (na podstawie biletów), wyżywienie oraz nocleg.
Dodatkowe informacje: mszpak@instytut-teatralny.pl, tel. 22 501 70 20
TEATROTEKA SZKOLNA
TEATROTEKA SZKOLNA to ogólnodostępna i nowoczesna platforma internetowa skierowana do nauczycieli i animatorów kultury w Polsce. Serwis internetowy platformy edukacyjnej zawiera materiały dydaktyczne dla nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych i pedagogów przedszkolnych, pogrupowane wg poziomów nauczania, wykorzystywanych metod i podejmowanych tematów. Materiały te stanowią uzupełnienie podstawy programowej szkół o zagadnienia związane z teorią i praktyką teatralną, a także mogą być źródłem inspiracji do przedstawiania zagadnień z podstawy przy wykorzystaniu innego medium – medium teatru. Nauczyciele mają dostęp do scenariuszy zajęć według autorskich metodologii zaproszonych do współpracy praktyków, do materiałów wizualnych oraz fragmentów spektakli wprowadzających w obszar praktycznego działania teatralnego z uczniami.
PROGRAM:
SESJA I – PROGRAM:
6 listopada 2015 r (piątek)
15.30-16.00 Wprowadzenie do programu LIDERZY TEATROTEKI SZKOLNEJ (Magdalena Szpak, Instytut Teatralny) Przedstawienie i omówienie programu.
16.00-20.00 Słowa i gesty – warsztat inspiracji (Maria Parczewska, Laboratorium Edukacji Twórczej, Centrum Sztuki Współczesnej)
Żeby nie zdradzać zbyt wielu szczegółów użyję tylko kilku słów-kluczy ważnych w praktyce Laboratorium Edukacji Twórczej, które współtworzę od ponad 25 lat. Są to między innymi: doświadczanie i doświadczenie, relacje, indywidualność, uważność, refleksja, ekspresja, no i oczywiście radość z działania. Może ważne, by powiedzieć w tym miejscu, że aby brać udział w tych działaniach nie trzeba być uzdolnionym plastycznie. Niczego też nie oceniamy, bo to, co proponuję, wymyka się zewnętrznej ocenie. Będzie aktywnie, dynamicznie, ale i kameralnie. Mam nadzieję, że i miło, i ciekawie. Do zobaczenia wiec, Maria Parczewska.
20.00 – 21.00 Kolacja
7 listopada 2015 r (sobota)
9.00 –12.00 Od inspiracji do realizacji – warsztat z elementami coachingu (Anna Szapert)
Jak przekuwać ciekawe pomysły i inspiracje w działania? Jak skutecznie wprowadzać innowacje w naszym otoczeniu? Co nas motywuje i wspiera w osiąganiu celów? Ten wzbogacony elementami coachingu warsztat pozwoli uczestnikom wybrać i przygotować do realizacji najciekawsze innowacje edukacyjne. Zajrzymy w głąb mózgu żeby lepiej zrozumieć proces zmiany, nabywania i podtrzymywania nowych umiejętności. Przyjrzymy się naszym myślom i przekonaniom, zastanowimy się nad tym jak skonstruowana jest motywacja. Nauczymy się projektowania celów i określania zasobów.
13.00-14.00 Spektakl: Księga Niewidzialna w reż. Roberta Jarosza, Teatr Guliwer
14.30-15.30 Obiad
16.30-18.30 Warsztaty do spektaklu Krzyczcie, Chiny (Dominika Szulc, Teatr Powszechny im. Z. Hübnera, Magdalena Szpak, Instytut Teatralny)
Warsztaty wprowadzające do spektaklu w reż. Pawła Łysaka. Próba wejścia w język i tematykę przedstawienia poprzez projektowanie sytuacji twórczych.
19.00-21.30 Spektakl Krzyczcie, Chiny! w reż. Pawła Łysaka (Teatr Powszechny)
8 listopada 2015 r.
9.00 – 13.00 Od pomysłu do spektaklu – o budowaniu procesu teatralnego bez scenariusza (Magdalena Szpak, Justyna Czarnota, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego)W pracy teatralnej z amatorami, czyli także z naszymi uczniami, najważniejsze jest umożliwienie im twórczej pracy, czerpanie z tego, co ich interesuje, co wydaje im się istotne. Podczas warsztatu poznamy jedną z metod budowania spektaklu bez wykorzystania gotowego scenariusza.
13.30-14.30 Obiad
Wyjazd
PROWADZĄCY WARSZTATY:
Justyna Czarnota – pedagog teatru, pasjonatka teatru dla dzieci i młodzieży. Absolwentka filologii polskiej ze specjalnością nauczycielską i teatrologiczną Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i podyplomowych studiów „Literatura i książka dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności” na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2010 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie obecnie koordynuje program Lato w teatrze, a wcześniej pracowała jako tour manager projektów edukacyjnych skierowanych do dzieci: „Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana”, „Gdzie jest Pinokio?”, „Pippi Pończoszanka”. Członek Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Realizuje autorskie projekty z zakresu edukacji oraz upowszechniania kultury.
Maria Parczewska – psycholog, pedagog, projektant, od 1990r. kurator Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Po wielu latach praktyki terapeutycznej i plastycznej, od 1990r. współtworzy program edukacyjno – artystyczny Laboratorium Edukacji Twórczej CSW, który adresowany jest przede wszystkim do grup zawodowych związanych z: wychowaniem, nauczaniem, terapią, resocjalizacją, edukacją kulturową oraz artystyczną a także biznesem. Prowadzi warsztaty twórcze, wykłady, szkolenia specjalistyczne, współpracując z wieloma instytucjami, także europejskimi (Wielka Brytania, Szwecja, Finlandia, Niemcy, Rosja, Czechy, Litwa). Zrealizowała kilkadziesiąt projektów ogólnopolskich i międzynarodowych oraz kilka akcji miejskich obejmujących swym zasięgiem całą społeczność lokalną. Od 15 lat współtworzy i realizuje program specjalizacji Animacja kultury w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz współpracuje z Uniwersytetem Jagiellońskim i Akademią Teatralna w Warszawie. Jest autorką publikacji i artykułów z zakresu animacji kultury i kreatywności. Projektuje książki, plakaty i wydawnictwa artystyczne. Nagrody Ministra Kultury w dziedzinie edukacji twórczej (1993) i Zasłużony dla Kultury Rzeczpospolitej Polskiej (2005). Ma dwóch dorosłych synów.
Anna Szapert – certyfikowany coach, trenerka i edukatorka z ponad 10-letnim doświadczeniem. Terapeutka, tłumaczka, wykładowczyni akademicka. Jej klienci to zarówno artyści i przedsiębiorcy jak i najwyżsi urzędnicy państwowi czy menedżerowie międzynarodowych korporacji. Jest jedną z polskich pionierek coachingu językowego czyli metody umożliwiającej połączenie rozwoju kompetencji językowych oraz rozwoju osobistego. Pracuje po polsku i angielsku.Specjalizuje się w pracy nad obszarami: komunikacji, umiejętności interpersonalnych i budowania relacji, emocji i motywacji, neurodydaktyki oraz konfliktów.
Magdalena Szpak – specjalistka ds. pedagogiki teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Prezeska Stowarzyszenia Pedagogów Teatru (SPT). Pedagog teatru w Teatrze im. Bogusławskiego Kaliszu. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej oraz Podyplomowego Studium Menedżerów Kultury Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Uczestniczka programu „European Diploma in Cultural Project Management” –prowadzonego przez brukselską Fundację Marcela Hictera. Ukończyła szkolenie z metod pedagogiki teatralnej „TiSZ Aneks – suplement dla specjalistów ds. pedagogiki teatru”, organizowane przez Instytut Teatralny. Inicjuje projekty, szkoli nauczycieli i edukatorów wykorzystujących metody teatralne w pracy z amatorami. Prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży. Koordynatorka portalu „Teatroteka Szkolna”. Wykłada na studiach podyplomowych „Pedagogika Teatru” na Uniwersytecie Warszawskim.
Dominika Szulc – koordynatorka projektów edukacyjnych w Teatrze Powszechnym w Warszawie, gdzie pracuje też warsztatowo: z dziećmi, młodzieżą i nauczycielami, członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Studiowała w Łodzi, Gdańsku i Warszawie różne dyscypliny kulturoznawstwa (spec. teatrologiczna, animacja kultury) oraz filologię słowiańską. W ramach stażu działała w Stowarzyszeniu Artystycznym KUD SREDINA w Lublanie. Uczestniczyła w Szkole Pedagogów Teatru przy Instytucie Teatralnym. Współpracowała przy projektach teatralnych i animacyjnych, m.in. podczas „Akcji Labirynt”, „Teatralnego Spięcia’, „Festiwalu Wybrzeże Sztuki”, „Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego”, „Festiwalu Teatrów Wiejskich ZWYKI”, „Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych”, „Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych Dziatwa”, projektu „(RE)aktywuj się społecznie!” oraz programu „Ossa Kids”. Od 2 lat, wspólnie z Aleksandrą Antoniuk, zaraża teatrem społeczność Lipia – małej wioski w okolicach Grójca; od niedawna angażuje się w projekty sąsiedzkie; od dawna marzy o podjęciu działań lokalnych w rodzinnej miejscowości – Rawie Mazowieckiej.
O SPEKTAKLACH:
Księga niewidzialna
Reżyseria: Robert JaroszScenografia: Martyna DworakowskaMuzyka: Adam ŚwitałaMultimedia: Wojciech KaniewskiPedagog teatru: Justyna Czarnota
Co oznacza, że czegoś nie widać? Że tego w ogóle nie ma? A może właśnie jest, a my ignorujemy to, czego nie możemy dostrzec? Ukrytą przed naszym wzrokiem książkę spróbujemy zmierzyć, zważyć, poczuć, wsłuchać się w jej melodię. Zapraszamy do miejsca, w którym codzienne prawa nie obowiązują. By rozwiązać zagadkę niewidzialnej księgi, trzeba uruchomić zupełnie inną wrażliwość!
Spektakl powstał w ramach projektu Laboratorium Teatralno-Pedagogiczne dofinansowanego z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Spektaklowi towarzyszą warsztaty inspirowane „Czarną książką kolorów” Meneny Cottin, organizowane przez Multimedialną Bibliotekę dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI w Warszawie.
Krzyczcie, Chiny!
wg Siergieja Tretiakowareżyseria: Paweł Łysakdramaturgia – Sebastian Majewskikonsultant – Sławomir Sierakowskiscenografia – Barbara Hanicka
Sztuka opowiada o buncie przewoźników w porcie chińskim przeciwko brytyjskim eksploatatorom. Polska premiera tekstu Tretiakowa, w reżyserii Leona Schillera, odbyła się w lwowskim teatrze w 1932 roku. Przedstawienie spotkało się z radykalną krytyką konserwatywnej prasy i entuzjazmem widowni.
W dobie rosnących rozwarstwień społecznych oraz coraz powszechniejszego nawoływania do zmiany, Krzyczcie, Chiny! okazują się niezwykle aktualnym dramatem. Są zapisem walki o godność, ale też stawiają na nowo pytanie o nasze zaangażowanie w sprawy publiczne.