W przeglądzie głównym 41. OKT „Klasyka Polska” znalazły się spektakle wytypowane przez Jury I edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, zainicjowanego w związku z obchodami 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE w 2015 roku. Pierwszego dnia Konfrontacji (5 kwietnia) pokazany został „Fantazy” Teatru Powszechnego w Warszawie w reżyserii Michała Zadary, a dzień później „Samuel Zborowski” Teatru Polskiego w Bydgoszczy w reżyserii Pawła Wodzińskiego.
W kolejnych dniach festiwalowa publiczność zobaczyła „Cara Samozwańca, czyli polskie na Moskwie gody” Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy w reżyserii Jacka Głomba, „Faraona” Teatru Wybrzeże w Gdańsku w reżyserii Adama Nalepy, „Remusa Miejskiego” Teatru Miniatura w Gdańsku w reżyserii Remigiusza Brzyka, a ostatniego dnia (10 kwietnia) – „Grażynę” Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie w reżyserii Radosława Rychcika.
W programie 41. OKT znalazło się także wiele zdarzeń towarzyszących, w tym trzy dodatkowe spektakle: [ˈdʑadɨ] Opolskiego Teatru Lalki i Aktora w reżyserii Pawła Passiniego, „Rodzina” Fundacji HI ART! z Warszawy w reżyserii Agaty Dyczko oraz „Maria Stuart” PWST w Krakowie w reżyserii Szymona Kaczmarka.
Podczas sześciu festiwalowych dni widzowie mogli również wysłuchać czytań klasyki na żywo w Radiu Opole, obejrzeć ekranizacje polskiej młodej dramaturgii teatralnej w ramach Teatroteki WFDiF (Miss HIV Macieja Kowalewskiego, w reżyserii Krzysztofa Czeczota, Nad Mariusza Bielińskiego, w reżyserii autora i Walentynę Julii Kijowskiej, Wojciecha Farugi, w reżyserii Wojciecha Farugi), wybrać się na koncerty młodych twórców – reprezentantów różnych nurtów muzycznych oraz na dyskusje i spotkania z artystami. 9 kwietnia odbył się panel z udziałem Mai Komorowskiej Jerzy Grotowski w Opolu – remiks, a w ostatni dzień festiwalowy dyskusja Interpretacja klasyki – perspektywy z udziałem dyrektorów teatrów i reżyserów.
Organizatorem Opolskich Konfrontacji Teatralnych był Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, a współorganizatorem w tym roku Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Sfinansowane zostały ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, budżetu województwa opolskiego i Urzędu Miasta Opola.
WERDYKT JURY SPOŁECZNEGO 41. OPOLSKICH KONFRONTACJI TEATRALNYCH „KLASYKA POLSKA”:
Jury społeczne przyznało dwie nagrody i jedno wyróżnienie.
Pierwsza nagroda w wysokości 3.000 zł dla GRZEGORZA ARTMANA aktora Teatru Polskiego w Bydgoszczy za najciekawszą i złożoną kreację aktorską.
Druga nagroda w wysokości 2.000 zł dla MACIEJA CHOJNACKIEGO z Teatru Wybrzeże w Gdańsku za najlepszą scenografię w spektaklu „Faraon”.
Wyróżnienie otrzymał CHÓR Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.
Pięcioosobowe jury obradowało w składzie:
Wojciech Bimek
Jolanta Gębczak
Olga Papacz
Elżbieta Szczepanik
Rafał Wałęka
Uznanie jury dziennikarzy otrzymali:
KAROLINA BACIA za rolę Diany w spektaklu „Fantazy” w reż. Michała Zadary.
GRZEGORZ ARTMAN za rolę Lucyfera w spektaklu „Samuel Zborowski” w reż. Pawła Wodzińskiego.
ROBERT URBAŃSKI za adaptację „Cara Samozwańca” w reż. Jacka Głomba.
Czteroosobowe jury dziennikarzy obradowało w składzie:
Justyna Przyborowicz Radio Opole
Iwona Kłopocka NTO
Beata Kustra Didaskalia
Henryk Mazurkiewicz teatralny.pl