fbpx
DRAMATY OŚWIECONYCH. CZYTANIA

DRAMATY OŚWIECONYCH. CZYTANIA

NIKT MNIE NIE ZNA, NIKT NIE PRZYJDZIE: DRAMATY OŚWIECONYCHJÓZEF WYBICKI SZLACHCIC MIESZCZANIN, REŻ. GRZEGORZ LASZUKSztuka Wybickiego powstała w ostatniej chwili polskiej...
opublikowano 23 czerwca 2016

NIKT MNIE NIE ZNA, NIKT NIE PRZYJDZIE: DRAMATY OŚWIECONYCH

JÓZEF WYBICKI SZLACHCIC MIESZCZANIN, REŻ. GRZEGORZ LASZUK

Sztuka Wybickiego powstała w ostatniej chwili polskiej nadziei. Potem już zawsze było: gorzej-źle-niedobrze-krew-cierpienie-powstanie-zdrada-upadek-gorzej-źle-niedobrze-krew-cierpienie-powstanie-zdrada-upadek… Czas wrócić do tamtego momentu! A gdyby historia potoczyła się inaczej? A może istotnie potoczyła się inaczej, tyle że w polskich głowach i sercach wciąż nie ma miejsca na jasne barwy? Szlachcic mieszczanin, czyli optymizm!

Występują: Joanna Halszka Sokołowska, Anna Wojnarowska, Adrian Cognac, Grzegorz Laszuk

WSTĘP WOLNY

ADRES:

Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa

DRAMATY OŚWIECONYCH. CZYTANIA

NIKT MNIE NIE ZNANIKT NIE PRZYJDZIE

Trzeba powiedzieć to jasno – nie są to teksty arcydzielne. Nie przeszły do historii, wystawiane po wielokroć w teatrach całej Polski. Ale nie o to chodzi. Podobnie, jak nie o to, by przypominając dramaty sprzed przeszło dwóch stuleci, rozwodzić się na temat tradycji czy źródeł polskiego teatru, sam ich wiek uznając za wartość. Nie. To bowiem w oświeceniu wykuwał się kształt świata, w jakim wciąż żyjemy, uczestnicząc być może w jego schyłku. Mówiąc o tej zaprzeszłej rzeczywistości, mówimy więc tak naprawdę o tym, co jest dzisiaj. O naszym tu i teraz i o nas samych. O naszych marzeniach, nadziejach, frustracjach i obsesjach.

Za każdym z wybranych tekstów stoi konkretna sprawa. Każdy z nich powstał jako tekst interwencyjny, każdy jest dowodem zaangażowania teatru w sprawy społeczne. A tematy podejmowane przez oświeceniowy teatr są uderzająco podobne do tych, z którymi mierzymy się dziś. Są wśród nich: uprzedzenia, ksenofobia i lęk przed innością, wykluczenie ekonomiczne, emancypacja rozmaitych grup, napięcia społeczne. Dlatego może warto sprawdzić – nie tyle czy same teksty są aktualne, bo te akurat starzeją się szybko – lecz czy da się z nich wyczytać to, czym chcemy zajmować się w teatrze dzisiaj.

Szlachcic Mieszczanin – trailer

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności