DWUTAKT. TANIEC JAKO GRA ZESPOŁOWA terminy spotkań: 3, 10, 18, 24 kwietnia/ Weronika Pelczyńska
Regularne zajęcia z ruchu i świadomości ciała, mające na celu rozwijanie umiejętności oraz zwiększanie wiedzy o choreografii i tańcu. Zajęcia kierujemy do profesjonalnych aktorów scen tradycyjnych, performerów oraz ludzi teatru, chcących rozwijać swoje umiejętności pracy z ciałem i ruchem. Nie wymagamy wcześniejszego przygotowania tanecznego. Oferowany model pracy przewiduje czteromiesięczny cykl warsztatów prowadzonych przez choreografów zrzeszonych w warszawskim Centrum w Ruchu. W ramach programu, co miesiąc inny twórca podzieli się swoimi metodami pracy. Spotkania mają charakter lekcji otwartych.
wstęp na pojedyncze zajęcia 25 pln, karnet miesięczny 80 pln, zapisy: bilety@instytut-teatralny.pl
DWUTAKT. TANIEC JAKO GRA ZESPOŁOWA
Prowadząca: Weronika Pelczyńska
1. Czym jest dla Ciebie choreografia?
Choreografia jest świadomym tańcem i komponowaniem ruchu. Ponadto, jest zarówno dynamicznie rozwijającą się dyscypliną, jak również narzędziem do pracy z/ nad: ciałem, jakością ruchu, stanem i obrazem z uwzględnieniem przestrzeni, czasu oraz obserwatora. Jej głównym celem jest budowanie dróg komunikacji i logiki skojarzeń.
2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?
W pracy w teatrze cenię sobie otwartość na spotkanie z drugim człowieka, jak również wynikającą z tego możliwość ciągłego rozwoju. We współpracy z aktorem skupiam się na sensoryczności i fizyczności ciała. Wierzę, że dzięki ciągłej zmianie strategii poruszania, cielesnej aktywności, a także konsekwencji aktor(a)/ performer(ka) modyfikuje własne zachowania oraz sposoby myślenia, rozbudowując tym samym wachlarz swoich umiejętności.
3. Na czym chciałabyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?
Chciałabym skupić się na pracy z partnerem, ponieważ zdolność współdziałania z innymi ludźmi to jedna z trudniejszych umiejętności, której po prostu nie można nauczyć się samemu. Wymaga ona zarówno zaangażowania, jak i cierpliwości oraz otwartości na tzw. „tu i teraz”. Podczas zajęć skupimy się na indywidualnej pracy ciała w odniesieniu do działań innych osób. W oparciu o podstawy kontaktu improwizacji, partneringu oraz fizycznej manipulacji będziemy pracować jednocześnie nad koordynacją, rytmem i swobodą ciała w ruchu.
Ponadto, podczas zajęć chciałabym skupić się na doświadczaniu i odnajdywaniu sensów wynikających z pracy z ciałem, a nie na egzekwowaniu z góry „wymyślonych” lub „nazwanych” rozwiązań.
Weronika Pelczyńska
Niezależna choreografka i tancerka. Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu oraz Politechniki Warszawskiej. Stypendystka programu DanceWEB 2013 (ImPulsTanz, Wiedeń) oraz programu Carte Blanche 2013 (Modul-Dance, Słowenia). Jako tancerka, performerka współpracowała z zespołami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji i Chorwacji. Od 2011 roku prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne.
Współpracowała w ramach produkcji Komuny Warszawa, a także programu Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu. Ponadto, przygotowuje choreografię i ruch sceniczny dla teatrów dramatycznych, do filmów i do clipów video. Współpracuję w teatrze m.in. Agnieszką Glińską, Robertem Jaroszem, Anną Seniuk, Pawłem Passinim oraz w filmie m.in. z Barbarą Sass-Zdort, Zuzanną Solakiewicz, Bartkiem Prokopowiczem, Anetą Grzeszykowską, Krzysztofem Skoniecznym i Michałem Marczakiem. z Interesuje ją praca na pograniczu różnych obszarów sztuki.
Ciało jest dla niej obiektem kreacji, świadomej manipulacji i samodoskonalenia. Jest członkinią Centrum w Ruchu — zrzeszenia choreografów i performerów z siedzibą w Warszawie (www.centrumwruchu.pl).
Projekty
RUCH W INSTYTUCIE
Zajęcia z ruchu i świadomości ciała.