Promocja książki „Robotnik. Performanse pamięci” pod red. Agaty Adamieckiej-Sitek, Doroty Sajewskiej i Doroty Sosnowskiej, wyd. Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut wydawniczy Prasa i Książka, Uniwersytet Warszawski. Współwydawane z Instytutem Książki i Prasy oraz IKP UW.
Prowadzenie: Przemysław Wielgosz
Udział wezmą: Agata Adamiecka-Sitek, Wiktor Marzec, Dorota Sosnowska
Tytułowa figura robotnika i związane z nią performanse pamięci przedstawione są z punktu widzenia kulturoznawstwa, filozofii, historii sztuki, teatrologii i muzykologii. Autorki i autorzy przyglądają się rzeczywistości fabryki i ulicy jako miejscom kształtowania się tożsamości proletariatu przemysłowego, figurom robotnicy i robotnika w projektach awangardy teatralnej i artystycznej. Analizują przy tym wielostronne praktyki kulturowe: od strajków i demonstracji przez film awangardowy, teatr polityczny, scenę kabaretową i socrealistyczne przedsięwzięcia kulturalne po projekty kuchni modernistycznej, sport robotniczy i sztukę proletariackią.
W ten sposób powstaje wielostronna, a zarazem fragmentaryczna i rozproszona perspektywa, która pozwala spod dokumentów, narracji i wizualnych przedstawień wyjrzeć wciąż problematycznej i nie dość rozpoznanej w kulturze polskiej figurze robotnika. Zamieszczone w tomie teksty same stają się swoistymi performansami pamięci, w ramach których autorzy starają się odtworzyć historię, której podstawowym medium pozostają ciało i gesty – uchwycone we fragmentarycznych relacjach, migawkowych obrazach, pojedynczych scenach.
WSTĘP WOLNY
ADRES:
Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa
ZAWARTOŚĆ KSIĄŻKI:
Wstęp: Symulacje i stymulacjeDorota Sajewska, Dorota Sosnowska
Dorota Sajewska Fabryka jako scena zbrodni. RekonstrukcjeAgata Adamiecka-Sitek Ludzkie maszyny i uliczne mięso – kabaret jako fabryka pragnieniaTadeusz Koczanowicz Gnijący świat i kultura jutra. Idee Proletkultu a ruch rewolucyjny w PolsceKatarzyna Dudzińska Jak „wypaczyć teatr”? Budowa teatru proletariackiego w „Dźwigni”Dorota Sosnowska Jak robić teatr robotniczy? „Brygada szlifierza Karhana” w Teatrze NowymSławomir Wieczorek „Pafawag tańczy z Konfekcją”. O Operze Robotniczej we WrocławiuKatarzyna Uchowicz WSM. Mieszkanie jako algorytmPrzemysław Strożek Sportowiec żołnierzem rewolucji. Propaganda Czerwonej Międzynarodówki Sportowej w projektach rosyjskiej i czeskiej awangardy lat 1921–1928Paweł Mościcki Gest filmowy w epoce jego reprodukcji technicznej