MIĘDZY CIAŁEM A GŁOSEM: ĆWICZENIA (W) RUCHU UWAGI

MIĘDZY CIAŁEM A GŁOSEM: ĆWICZENIA (W) RUCHU UWAGI

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery kolejne poniedziałki marca 2018 na warsztaty Katarzyny Sitarz MIĘDZY CIAŁEM A GŁOSEM: ĆWICZENIA (W) RUCHU UWAGI...
opublikowano 19 marca 2018

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery kolejne poniedziałki marca 2018 na warsztaty Katarzyny Sitarz MIĘDZY CIAŁEM A GŁOSEM: ĆWICZENIA (W) RUCHU UWAGI w ramach cyklu Ruch w Instytucie 2017/2018.

5, 12, 19, 26 marca 2018

Praktyki dotyczące relacji głosu, ciała, ruchu i wyobraźni oraz ich performatywnego potencjału. Wielopoziomowa obecność ciała i głosu w ruchu oraz ich zdolności komunikowania się. Rozwijanie uważności, percepcji i wrażliwości. Przyjemność jako bodziec do podejmowania decyzji (improwizacja i techniki somatyczne).

Ruch w Instytucie 2017/2018 to kontynuacja programu pilotażowego, który trwał od marca do czerwca 2017. W sezonie 2017/ 2018 proponujemy trzy cykle zajęć z Renatą Piotrowską-Auffret, Magdaleną Ptasznik i Tomaszem Przytyckim (wrzesień – listopad 2017), Izabelą Chlewińską, Urszulą Wojtkowiak i Katarzyną Sitarz (styczeń – marzec 2018), Anną Nowicką, Weroniką Pelczyńską i Marią Stokłosą (kwiecień – czerwiec 2018). Dwugodzinne zajęcia odbywać będą się w poniedziałki od 9:00 do 11:00.

BILETY:

Wstęp na pojedyncze zajęcia 30 pln*

KUP BILET

* cena nie dotyczy osób powyżej 60 roku życia. Osoby powyżej 60 roku życia będą mogły kupić bilet przed zajęciami w księgarni „Prospero” w Instytucie Teatralnym w cenie 15 zł.

INFORMACJE:

bilety@instytut-teatralny.pl (tel. +48 791 877 377)

ADRES:

Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa

O WARSZTATACH W PYTANIACH DO CHOREOGRAFKI I JEJ ODPOWIEDZIACH:

Prowadząca: Katarzyna Sitarz

1. Czym jest dla Ciebie choreografia?Współczesna sztuka choreograficzna jest dla mnie poszerzoną obserwacją i praktyką zjawisk oraz procesów wydarzających się wokół lub w nas, lecz niekoniecznie dostrzegalnych lub namacalnych w chwili doświadczania. Choreografia jest dla mnie pracą nad ‘polityką sensoryczną’ zarówno performera, jak i widza – współuczestnika. Jest świadomym ćwiczeniem percepcji, wyobraźni i wrażliwości oraz narzędziem generowania i formowania treści artystycznej wypowiedzi.

2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?Pracując w teatrze z aktorem/ performerem interesuje mnie jego indywidualny potencjał oraz wzbogacenie lub rozwinięcie potrzebnych mu narzędzi. Zakładając, że ciało każdego z nas jest inteligentnym, twórczym instrumentem, ogromnym rezonatorem i odbiornikiem jednocześnie, kluczowa jest dla mnie praca nad umiejętnością angażowania się, przenoszenia uwagi oraz komunikacji z widzem.

3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?Podczas zajęć zaproponuję zgłębiane przeze mnie praktyki dotyczące relacji głosu, ciała, ruchu i wyobraźni oraz ich performatywnego potencjału. Bazując na zadaniach i narzędziach improwizacyjnych oraz rozmaitych technikach somatycznych, będziemy badać możliwości wielopoziomowej obecności ciała i głosu w ruchu, jak również ich zdolności komunikowania się w wymiarach politycznym, społecznym, emocjonalnym i estetycznym. Na zajęciach będziemy rozwijać zdolność do obserwowania oraz odczuwania przyjemności jako bodźca do podejmowania decyzji.

Katarzyna Sitarz

Niezależna tancerka, performerka, choreografka i podróżniczka. Absolwentka Rotterdam Dance Academy w Holandii (Wydział Tańca i Choreografii). Studiowała Filologię słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz uczestniczyła w pierwszej edycji eksperymentalnego programu sztuk performatywnych SMASH Berlin. Stypendystka holenderskiego Ministra Kultury i Edukacji oraz polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu danceWEB 2010 w Wiedniu oraz Tanja Liedtke Foundation w Australii. Nominowana do programu The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative, pracowała z amerykańską choreografką Trishą Brown. Współpracowała m.in. z zespołem La Fura dels Baus i Kud Ljud, Teatrem MAAS w Rotterdamie, Rui Horta, Cecilią Moisio, Martą Ziółek, Marią Stokłosą czy improwizatorem Andrew Morrishem i Lisą Nelson. Regularnie tworzy, występuje i prowadzi warsztaty w Europie, Brazylii, Argentynie, USA, Kanadzie i Azji. Za wcześniejsze autorskie prace wyróżniona została nagrodami na 8th Solo Dance International Festival w Budapeszcie oraz 11th International Solo-Dance-Theater Festival w Stuttgarcie. Od wielu lat zgłębia tajniki tradycyjnego śpiewu a w szczególności białego głosu, który też eksploruje w swoich artystycznych działaniach. W 2016 roku w ramach programu rezydencyjnego Solo Projekt Plus w Art Stations Foundation w Poznaniu stworzyła solową pracę Per-sona, a obecnie wraz z Izabelą Chlewińską współtworzy instalację performatywną dla najmłodszych w Nowym Teatrze w Warszawie.

Projekty

zobacz wszystkie

RUCH W INSTYTUCIE 2017/2018

MIĘDZY CIAŁEM A GŁOSEM: ĆWICZENIA (W) RUCHU UWAGI

02.08

Zajęcia z ruchu i świadomości ciała.

czytaj dalej

Zobacz również