Zapraszamy na seminarium Czy kultura się opłaca?, które odbędzie się 22 marca 2018 od 10:00 do 15:00. Seminarium, którego celem jest dostrzeżenie potencjału (także ekonomicznego) inwestowania w instytucje kultury, kierujemy do ich przedstawicieli oraz do przedstawicieli samorządów/organizatorów instytucji artystycznych.
PROGRAM:10:00 – powitanie, otwarcie seminarium10:15 – dr hab. Rafał Kasprzak, Szkoła Główna Handlowa, „Badanie oddziaływania ekonomicznego kultury – kierunki, wyzwania oraz możliwości zastosowania”10:45 – dr Kamila Lewandowska – „Ocena jakości w teatrach: przykłady zagraniczne”11:15 – Jacek Głomb, Dyrektor Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy „Rola teatru w budowaniu społeczności lokalnej”11:45 – przerwa kawowa12:15 – Piotr Duda, Dyrektor Festiwalu Języka Polskiego w Szczebrzeszynie, „Jak namówić samorządy do współpracy?”13:00 – Karolina Kępczyk, Dyrektor Europejskiego Centrum Bajki w Pacanowie, „Jak obecnie zarządzać instytucją kultury?”13:30 – dyskusja14:00 – 14:30 – zakończenie spotkania
WSTĘP WOLNY
ADRES:
Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego od 2015 roku organizuje Dzień Teatru Publicznego i akcję „Bilet za grosze”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na rolę i misję teatru publicznego w Polsce oraz niwelowanie barier utrudniających dostęp do teatru, w tym także bariery ekonomicznej. W 2017 roku w akcji wzięło udział 99 teatrów publicznych, zagranych zostało 100 spektakli, które obejrzało 27 599 widzów. Każdego roku staramy się też zaprojektować i zorganizować różnorodne badania socjologiczno-teatrologiczne.
W 2016 roku efektem takich badań była publikacja „My jesteśmy kulturalna kolejka, a nie żadne chamstwo”, przygotowana przez Fundację Obserwatorium Żywej Kultury-Sieć Badawczą. Wnioski i rekomendacje w niej zawarte byłu niezwykle cenne w kontekście budowania widowni każdej instytucji, ale też identyfikowania jej potrzeb. W 2017 przeprowadziliśmy badania innego rodzaju – prof. SGH Rafał Kasprzak zaproponował sprawdzenie oddziaływania społeczno-ekonomicznego teatru: w jaki sposób i w jakim stopniu istnienie i funkcjonowanie instytucji kultury, jaką jest teatr, wpływa ekonomicznie na region – miasto, powiat czy województwo.
Badanie wykazało, że każda złotówka dotacji generuje zysk dla lokalnych przedsiębiorstw w wysokości 3,36 zł, z czego 2,86 zł zostaje w tym samym województwie, w którym zlokalizowany jest teatr.
Wynik ten okazał się na tyle obiecujący, że tegoroczną edycję „Biletu za grosze” postanowiliśmy poświęcić temu tematowi: pokazać i naukowo udowodnić, że teatr to jedyna w swoim rodzaju, dochodowa inwestycja. I to nie tylko w kapitał społeczny, ale także w gospodarkę.
Publiczność 2016 : My jesteśmy kulturalna kolejka, a nie żadne chamstwo. Raport
Aktualności
Publiczność 2016 – wnioski z raportu, prezentacja [wideo]
Nagranie z prezentacji raportu oraz wnioski z badania publiczności teatrów biorących udział w akcji „Bilet za 400 groszy”.