Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza na warsztaty Weroniki Pelczyńskiej DWUTAKT. TANIEC JAKO GRA ZESPOŁOWA w ramach cyklu Ruch w Instytucie 2017/2018.
DWUTAKT. TANIEC JAKO GRA ZESPOŁOWA7, 14, 21, 28 maja 2018/ Weronika PelczyńskaPraca z partnerem w oparciu o podstawy improwizacji w kontakcie, partneringu oraz fizycznej manipulacji – koordynacja, rytm i swobodą ciała w ruchu.
Ruch w Instytucie 2017/2018 to kontynuacja programu pilotażowego, który trwał od marca do czerwca 2017. W sezonie 2017/ 2018 proponujemy trzy cykle zajęć z Renatą Piotrowską-Auffret, Magdaleną Ptasznik i Tomaszem Przytyckim (wrzesień – listopad 2017), Izabelą Chlewińską, Urszulą Wojtkowiak i Katarzyną Sitarz (styczeń – marzec 2018), Anną Nowicką, Weroniką Pelczyńską i Marią Stokłosą (kwiecień – czerwiec 2018). Dwugodzinne zajęcia odbywać będą się w poniedziałki od 9:00 do 11:00.
BILETY:
Wstęp na pojedyncze zajęcia 30 pln*
* cena nie dotyczy osób powyżej 60 roku życia. Osoby powyżej 60 roku życia będą mogły kupić bilet przed zajęciami w księgarni „Prospero” w Instytucie Teatralnym w cenie 15 zł.
INFORMACJE:
bilety@instytut-teatralny.pl (tel. +48 791 877 377)
ADRES:
Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa
O WARSZTATACH W PYTANIACH DO CHOREOGRAFKI I JEJ ODPOWIEDZIACH:
Prowadząca: Weronika Pelczyńska1. Czym jest dla Ciebie choreografia?Choreografia jest świadomym tańcem i komponowaniem ruchu. Jest zarówno dynamicznie rozwijającą się dyscypliną, jak i narzędziem do pracy z/ nad: ciałem, jakością ruchu, stanem i obrazem z uwzględnieniem przestrzeni, czasu oraz obserwatora. Jej głównym celem jest budowanie dróg komunikacji i logiki skojarzeń.2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?W pracy w teatrze cenię sobie otwartość na spotkanie z drugim człowieka, jak również wynikającą z tego możliwość rozwoju. We współpracy z aktorem skupiam się na sensoryczności ciała. Wierzę, że dzięki ciągłej zmianie strategii ruchu, cielesnej aktywności, a także konsekwencji, aktor(a)/ performer(ka) modyfikuje własne zachowania oraz sposoby myślenia, rozbudowując tym samym wachlarz swoich umiejętności.3. Na czym chciałabyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?Chciałabym skupić się na pracy z partnerem, ponieważ zdolność współdziałania z innymi ludźmi to jedna z trudniejszych umiejętności, której nie da się nauczyć samemu. Praca z partnerem wymaga zarówno zaangażowania, jak i cierpliwości oraz otwartości na tzw. ‘tu i teraz’. Podczas zajęć skupimy się na indywidualnej pracy ciała w odniesieniu do działań innych osób. W oparciu o podstawy kontaktu improwizacji, partneringu oraz fizycznej manipulacji, będziemy pracować jednocześnie nad koordynacją, rytmem i swobodą ciała w ruchu. Podczas zajęć chciałabym skupić się także na doświadczaniu i odnajdywaniu sensów wynikających z pracy z ciałem, a nie na egzekwowaniu z góry ‘wymyślonych’ lub ‘nazwanych’ rozwiązań.
Weronika Pelczyńska
Niezależna choreografka i tancerka. Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu oraz Politechniki Warszawskiej. Stypendystka programu DanceWEB 2013 (ImPulsTanz, Wiedeń) oraz programu Carte Blanche 2013 (Modul-Dance, Słowenia). Jako tancerka i performerka współpracowała z zespołami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji i Chorwacji. Od 2011 roku prowadzi indywidualne oraz kolektywne projekty artystyczne. Współpracowała w ramach produkcji Komuny Warszawa, a także w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu. Przygotowuje choreografię i ruch sceniczny dla teatrów dramatycznych, do filmów i clipów video. Współpracuje w teatrze m.in. Agnieszką Glińską, Robertem Jaroszem, Anną Seniuk, Pawłem Passinim; w filmie m.in. z Barbarą Sass-Zdort, Zuzanną Solakiewicz, Bartkiem Prokopowiczem, Anetą Grzeszykowską, Krzysztofem Skoniecznym i Michałem Marczakiem. Interesuje ją praca na pograniczu różnych obszarów sztuki. Ciało jest dla niej obiektem kreacji, świadomej manipulacji i samodoskonalenia. Jest członkinią Centrum w Ruchu — zrzeszenia choreografów i performerów z siedzibą w Warszawie.