fbpx
Nowe wystawy w Galerii IT

Nowe wystawy w Galerii IT

Projekty scenografii i kostiumów do opery „Dziecko i czary” autorstwa Aleksandry Gąsior powstały w ramach pracy magisterskiej na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk...
opublikowano 28 lutego 2019

Projekty scenografii i kostiumów do opery „Dziecko i czary” autorstwa Aleksandry Gąsior powstały w ramach pracy magisterskiej na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem dr hab. Doroty Kołodyńskiej i dr Martyny Kander. Praca otrzymała wyróżnienie rektora ASP, dzięki czemu wzięła udział w dziesiątej edycji wystawy ,,Coming out” – najlepsze dyplomy ASP”. Otrzymała także wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie scenograficznym o nagrodę im. Jerzego Moskala w 2018 roku.

Dziecko i czary to opera-feeria ukazująca świat przedmiotów i zwierząt oczyma wyobraźni dziecka. W swoim projekcie autorka przedstawia go nie tylko jako groteskowy, lecz także tajemniczy i mroczny. Obrazy przywołują chwile dzieciństwa głęboko skrywane w podświadomości dorosłego człowieka – gdy ciemność nocy uruchamiała wyobrażenia niczym z sennych koszmarów. Koncepcja scenografii i kostiumów nawiązuje do surrealizmu, bazującego na absurdalnych i groteskowych skojarzeniach, nierzeczywistych wizjach. Scenografia to na pozór klasyczne wnętrze o XIX-wiecznym charakterze. Iluzję przestrzeni tworzy przekłamana perspektywa ścian, podłoga o wzorze szachownicy, brak okien, czy zniekształcające rzeczywistość lustra. Z biegiem akcji pokój ulega dekonstrukcji, tworząc ekspresjonistyczny kolaż. Z czeluści wyłaniają się postaci o psychodelicznych formach. Kostiumy przedmiotów sugerują zwrot ku sztuce Juana Miro, René Magritte’a, Salvadora Dali, Karla Blossfeldta. Z kolei postaci z ogrodu bazują na męskich strojach niemieckich z XV wieku o charakterze militarnym. Kaftany, kryzy, bufiaste pludry i zbroje przywodzą na myśl świat fauny i flory. Grupa pojawiających się na scenie dziwnych, tajemniczych postaci imituje kunstkammer – gabinet osobliwości.

Aleksandra Gąsior – absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (2016) oraz Wydziału Scenografii (2018) ASP w Warszawie. Zajmuje się projektowaniem scenografii i kostiumów teatralnych. Współpracowała między innymi z Teatrem Dramatycznym m.st. Warszawy, Operą Śląską w Bytomiu, WFDiF w Warszawie, Warszawską Operą Kameralną, Wrocławskim Teatrem Współczesnym. Wyróżniona w konkursach: o nagrodę scenograficzną im. Jerzego Moskala (2016, 2018), Głównego Konserwatora Zabytków i Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków (2016), Instytutu Teatralnego im. Raszewskiego na pracę magisterską z zakresu wiedzy o teatrze (2017).

W foyer Instytutu Teatralnego oglądać można z kolei wystawę W tańcu – prezentującą pastele autorstwa Barbary Bojanowskiej-Jasionowskiej.Barbara Bojanowska-Jasionowska jest absolwentką Wydziału Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w klasie profesora Jana Cybisa. Przez wiele lat związana z Centralnym Biurem Wzornictwa w Warszawie. Artystka o niezwykłej wrażliwości, wyczuciu koloru i rozpoznawalnym stylu. Pracuje nieprzerwanie od roku 1961. Wypowiada się w malarstwie olejnym, akwareli i pasteli. Prezentowane prace to pastele z lat 2003-2017, przedstawiają jeden z najbardziej ulubionych przez artystkę tematów – balet klasyczny i taniec.

Nowe wystawy w Galerii ITBarbara Bojanowska-Jasionowska, fot. ze zbiorów rodzinyWstęp wolny.Obie wystawy można oglądać do 23 sierpnia.

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności