Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery kolejne poniedziałki kwietnia 2019 na warsztaty Katarzyny Sitarz Między ciałem a głosem: ćwiczenia (w) ruchu uwagi w ramach cyklu Ruch w Instytucie 2019.MIĘDZY CIAŁEM A GŁOSEM: ĆWICZENIA (W) RUCHU UWAGITerminy: 1, 8, 15, 29 kwietnia 2019Praktyki dotyczące relacji głosu, ciała, ruchu i wyobraźni. Wielopoziomowa obecność ciała i głosu w ruchu oraz ich zdolności komunikowania się. Rozwijanie uważności, percepcji i wrażliwości. Zajęcia są częścią projektu badawczego MIĘDZY CIAŁEM A GŁOSEM realizowanego w ramach Stpendium Badawczego Grażyny Kulczyk 2019. Ruch w Instytucie 2019 to kontynuacja programu, który rozpoczął się w marcu 2017 roku. W tej odsłonie proponujemy dwa cykle: kwiecień-czerwiec oraz wrzesień-grudzień.Zajęcia będą odbywać się w poniedziałki* od 9.00 do 11.00.*z wyjątkiem wtorku 12 listopada
—–Sprzedaż biletów odbywa się za pośrednictwem serwisu GoOut
BILETY
pojedyncze zajęcia – 30 zł (osoby powyżej 60 roku życia – 15 zł)karnet na miesiąc – 100 złKUP KARNETkarnet na cykl wiosenny– 290 zł (250 zł w przedsprzedaży)KUP KARNET
INFORMACJE
ruch@instytut-teatralny.pl
ADRES
Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa
O WARSZTATACH W PYTANIACH DO CHOREOGRAFKI I JEJ ODPOWIEDZIACH:
Prowadząca: Katarzyna Sitarz1. Czym jest dla Ciebie choreografia?Współczesna sztuka choreograficzna jest dla mnie poszerzoną obserwacją i praktyką zjawisk oraz procesów wydarzających się wokół lub w nas, lecz niekoniecznie dostrzegalnych lub namacalnych w chwili doświadczania. Choreografia jest dla mnie pracą nad „polityką sensoryczną” zarówno performera, jak i widza-współuczestnika oraz pytaniem o to, jak mogę na nią wpływać lub ją kształtować. Jest świadomym ćwiczeniem percepcji, wyobraźni i wrażliwości oraz narzędziem generowania i formowania treści artystycznej wypowiedzi.2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?Pracując w teatrze z aktorem/ performerem interesuje mnie jego indywidualny potencjał oraz wzbogacenie lub rozwinięcie potrzebnych mu narzędzi. Zakładając, że ciało każdego z nas jest inteligentnym, twórczym instrumentem, ogromnym rezonatorem i odbiornikiem jednocześnie, jak również przestrzenią ekspresji i rozwoju, narzędziem dostępnym dla każdego, bez względu na wiek, pochodzenie, status społeczny czy sytuację ekonomiczną, kluczowa jest dla mnie praca nad umiejętnością angażowania się, przenoszenia uwagi oraz komunikacji z widzem.3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?Podczas zajęć zaproponuję zgłębiane przeze mnie praktyki dotyczące relacji głosu, ciała, ruchu i wyobraźni oraz ich performatywnego potencjału poszerzone o rozwijającą się wiedzę o człowieku i mechanizmach, które na niego wpływają lub nim rządzą. Bazując na zadaniach i narzędziach improwizacyjnych oraz rozmaitych technikach somatycznych, będziemy badać możliwości wielopoziomowej obecności ciała i głosu w ruchu, ich zmienności i stałości, jak również zdolności komunikowania się w wymiarach politycznym, społecznym, emocjonalnym i estetycznym. Na zajęciach będziemy rozwijać zdolność do obserwowania i odczuwania przyjemności jako bodźca do podejmowania decyzji.
KATARZYNA SITARZ
Niezależna tancerka, performerka, choreografka. Absolwentka Rotterdam Dance Academy w Holandii. Studiowała filologię słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz uczestniczyła w pierwszej edycji eksperymentalnego programu sztuk performatywnych SMASH Berlin. Stypendystka holenderskiego Ministra Kultury i Edukacji oraz polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w programie danceWEB 2010 w Wiedniu oraz Tanja Liedtke Foundation w Australii. Nominowana do programu The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative, pracowała z amerykańską choreograf Trishą Brown. Współpracuje m.in. z zespołem Kud Ljud, Teatrem MAAS w Rotterdamie, Rui Horta, Cecilią Moisio, Izą Chlewińską czy improwizatorem Andrew Morrishem i Lisą Nelson. Regularnie tworzy, występuje i prowadzi warsztaty w Europie, goszcząc również w Brazylii, Argentynie, USA, Kanadzie i Azji. Od wielu lat zgłębia tajniki tradycyjnego śpiewu, w szczególności białego głosu, który też eksploruje w swoich artystycznych działaniach. W 2016 w ramach Solo Projekt Plus w Art Stations Foundation w Poznaniu stworzyła solową pracę Per-sona. Obecnie w ramach Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk 2019 kontynuuje badania dotyczące relacji ciała i głosu człowieka, zarówno na poziomie fizycznym, jak również naukowym i kulturowym.
Projekty
RUCH W INSTYTUCIE 2019
Zajęcia z ruchu i świadomości ciała.