Spektakl „Beniowski. Ballada bez bohatera” w reżyserii Małgorzaty Warsickiej z główną nagrodą 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych i konkursu „Klasyka Żywa”. Twórcy przedstawienia wystawianego na deskach Teatru Nowego w Poznaniu zostali docenieni przez jurorów także w kategoriach indywidualnych – za adaptację oraz muzykę.
Od wtorku o miano najlepszego spektaklu 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych, które są jednocześnie finałem IV edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, walczyło siedem spektakli: „Beniowski. Ballada bez bohatera” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Małgorzata Warsicka), „Ferdydurke” z Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu (reż. Alina Moś-Kerger), „Garbus” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego (reż. Marek Fiedor), „Pan Tadeusz, czyli Ostatni Zajazd na Litwie” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Mikołaj Grabowski), „Śmierć białej pończochy” z Teatru Wybrzeże w Gdańsku (reż. Adam Orzechowski), „Wykład” z Teatru Wierszalin w Supraślu (reż. Piotr Tomaszuk) oraz „Zemsta” z Teatru „Maska” w Rzeszowie (reż. Paweł Aigner). Finałowe przedstawienia wyłoniono spośród 38 zgłoszeń konkursowych.
W tym roku Nagroda Główna im. Wojciecha Bogusławskiego – 60 tys. zł z przeznaczeniem na przygotowanie kolejnej „klasycznej” premiery – powędrowała do Teatru Nowego w Poznaniu i twórców spektaklu „Beniowski…”. Odbierający nagrodę dyrektor teatru, Piotr Kruszczyński, podkreślił, że nagroda dowodzi że w „dzisiejszych czasach warto oddawać głos kobietom”. Do reżyserki Małgorzaty Warsickiej oraz dramaturga Michała Pabiana trafiła także nagroda (po 5 tys. zł) za adaptację zwycięskiego spektaklu, a do Karola Nepelskiego – nagroda za muzykę (10 tys. zł) do „Beniowskiego…”.
Jury doceniło także Alinę Moś-Kerger, która otrzymała nagrodę za reżyserię (10 tys. zł) radomskiej „Ferdydurke” oraz twórców spektaklu „Śmierć białej pończochy” – Magdalena Gajewska odebrała nagrodę za scenografię, kostiumy i światło (10 tys. zł), a Magdalena Gorzelańczyk nagrodę (także 10 tys. zł) za rolę Jadwigi. Drugą równorzędną nagrodę aktorską otrzymała Anna Mierzwa za rolę Telimeny w spektaklu „Pan Tadeusz, czyli Ostatni Zajazd na Litwie”.
Festiwalowym przedstawieniom przyglądało się także jury dziennikarskie (w składzie: Agnieszka Zientarska, Grzegorz Chojnowski, Henryk Mazurkiewicz), które przyznało dwie nagrody: dla spektaklu „Śmierć białej pończochy” oraz indywidualną dla – nagrodzonej również przez jury główne – Magdaleny Gorzelańczyk za kreację aktorską w tym przedstawieniu.
Najlepszy festiwalowy spektakl wybierali także widzowie. W tym roku najwięcej głosów i tym samym nagrodę publiczności otrzymał „Wykład” w reżyserii Piotra Tomaszuka z Teatru Wierszalin w Supraślu.
Podczas gali finałowej dziękowano organizatorom, sponsorom, artystom. Pełniąca obowiązki Dyrektora Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, Elżbieta Wrotnowska-Gmyz w szczególności podziękowała dyrektorowi Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Norbertowi Rakowskiemu. „Teatr jest jedyną z instytucji opolskich, gdzie emocje są tak żywe” – powiedziała na koniec Agnieszka Kamińska, Dyrektor Departamentu Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego.
Pełna treść werdyktu znajduje się na stronie klasykazywa.pl.
44. Opolskie Konfrontacje Teatralne / Klasyka Żywa to najważniejsze i największe wydarzenie, podczas którego jurorskiej ocenie poddawane są teatralne realizacje klasycznych tekstów. W tym roku OKT trwały sześć dni, a widzowie mogli w tym czasie nie tylko zobaczyć najlepsze ubiegłoroczne wystawienia polskich klasyków, ale także wziąć udział w spotkaniach i rozmowach z artystami oraz w licznych wydarzeniach towarzyszących.
Podobnie jak w ubiegłym roku, festiwal był okazją do zwiedzania Opola śladami jego teatralnych tajemnic w ramach Spacerownika Teatralnego oraz obejrzenia najlepszych teatralnych zdjęć sezonu na plenerowej wystawie prac finalistów i laureatów IV edycji Konkursu Fotografii Teatralnej (organizatorem obu projektów jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego). W Teatrze im. Kochanowskiego zobaczyć można było także wystawę plakatów teatralnych „40/250. Plakaty i premiery” oraz wziąć udział w koncertach muzyki współczesnej, które odbywały się na koniec każdego festiwalowego dnia.
Opolskie Konfrontacje Teatralne organizowane są przez Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego (który jest dodatkowo koordynatorem konkursu „Klasyka Żywa”) we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków budżetu Województwa Opolskiego.