17.05.2019
Piąty Dzień Teatru Publicznego chcemy świętować pod znakiem SUKCESU. Przede wszystkim sukcesu wszystkich teatrów publicznych, które pracują pełną parą, na najwyższych obrotach, realizując swoją misję. Mamy w teatrach coraz więcej widzów w różnym wieku, nowe premiery, ożywioną klasykę i najświeższe propozycje młodych dramatopisarzy. To jest też sukces akcji „Bilet do teatru za grosze”, realizowanej po raz piąty. Tegoroczne 350 groszy odwołuje się też do sukcesu ekonomicznego, jaki stale działający teatr publiczny przynosi miejscu, w którym działa. Trzeba przypominać, że 1 złotówka dotacji dla teatru wygenerowała w 2017 roku tzw. efekt ekonomiczny w wysokości 3,68 zł.
W tym roku z okazji Dnia Teatru Publicznego chcemy zacząć gromadzić wiedzę o tym, jakie są czynniki wpływające na sukces Teatru. Teatru dużą literą, bo chodzi o sukces Państwa Teatru, pojedynczego teatru, bardzo określonego teatru. W każdym miejscu może to być zupełnie inaczej zdefiniowane.
„Od kilku lat, intensywnie współpracując z Instytutem Teatralnym – pisze prof. Rafał Kasprzak, którego zespół podjął się realizacji pilotażowego badania czynników sukcesu Teatru – staramy się my, ekonomiści, zrozumieć teatr jako specjalną instytucję, instytucję artystyczną, funkcjonującą w całym systemie społeczno-ekonomicznym. Dwa lata temu przygotowaliśmy wspólnie badanie ekonomiczne, dzięki któremu wiemy, ile teatr «daje» lokalnej gospodarce. Badanie to można powtarzać co roku, mnożąc argumenty na rzecz skutecznego teatralnego lobbingu, bo według wszelkich prognoz efekt ekonomicznego oddziaływania Teatru może tylko wzrastać. W tym roku chcemy poszerzyć perspektywę i spróbować dowiedzieć się od Państwa: widzów, pracowników teatrów i profesjonalnych recenzentów, jakie czynniki determinują sukces konkretnego Teatru (dlatego piszemy go dużą literą). Każdy z nas inaczej postrzega sukces Teatru i czynniki na niego wpływające. Ambicją interdyscyplinarnego zespołu badaczy i badaczek z SGH oraz z innych polskich uczelni – ekonomistów, antropologów, socjologów, badaczy kultury – jest poznanie czynników decydujących – zdaniem osób badanych – o tym sukcesie. Przecież każdy z nas czuje podświadomie, że część obszarów aktywności sprzyja, a część hamuje jego osiągnięcie. Mamy nadzieję, że dzięki odpowiedziom i zgromadzonej wiedzy będziemy jeszcze lepiej mogli zrozumieć tę skomplikowaną materię. Nasze badanie ma charakter pilotażowy, jest początkiem drogi poznawania teatru od tej strony. Ale każda wielka droga rozpoczyna się od małych kroków.”
Badanie towarzyszące akcji „Bilet do teatru za 350 groszy” przy okazji Dnia Teatru Publicznego ma formę zindywidualizowanej internetowej ankiety dla trzech grup oceniających. Od 18 maja ankieta dostępna jest pod adresem www.ocenteatr.pl oraz na stronach wybranych teatrów biorących udział w akcji.
—-
W tegorocznej akcji „Bilet do teatru za 350 groszy” bierze udział blisko 100 teatrów publicznych z 40 polskich miast. Sprzedaż biletów – prowadzona tylko w kasach – rozpoczęła się 18 maja, ale spektakle będą grane przez cały tydzień – aż do 24 maja.