ODDECH, ZAMKNIĘTE OCZY, EKSPLOZJA: ĆWICZENIACHOREOGRAFICZNE

ODDECH, ZAMKNIĘTE OCZY, EKSPLOZJA: ĆWICZENIACHOREOGRAFICZNE

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery kolejne poniedziałki września 2019 na warsztaty Marty Ziółek (w zastępstwie za Magdę...
opublikowano 16 września 2019

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery kolejne poniedziałki września 2019 na warsztaty Marty Ziółek (w zastępstwie za Magdę Ptasznik) Oddech, zamknięte oczy, eksplozja: ćwiczeniachoreograficzne w ramach cyklu Ruch w Instytucie 2019.

ODDECH, ZAMKNIĘTE OCZY, EKSPLOZJA: ĆWICZENIACHOREOGRAFICZNETerminy zajęć: 9, 16, 23, 30 września 2019ODDECH, ZAMKNIĘTE OCZY, EKSPLOZJA: ĆWICZENIACHOREOGRAFICZNEHybrydowa technika wzmacniająca świadomość ciała, jego siłę, energię i uważność. Holistyczne spotkanie ze sobą i swoim ciałem oraz transowa praktyka taneczna. Praca z oddechem, głosem i emocjami – rusz się, reaguj, czuj i doświadczaj.

Ruch w Instytucie 2019 to kontynuacja programu, który rozpoczął się  w marcu 2017 roku. W tej odsłonie proponujemy dwa cykle: kwiecień-czerwiec oraz wrzesień-grudzień.Zajęcia będą odbywać się w poniedziałki* od 9.00 do 11.00.*z wyjątkiem wtorku 12 listopada

—–Sprzedaż biletów odbywa się za pośrednictwem serwisu GoOut

BILETY

pojedyncze zajęcia – 30 zł (osoby powyżej 60 roku życia – 15 zł)karnet na miesiąc – 100 złkarnet na cykl jesienny – 370 zł (320 zł w przedsprzedaży)KUP KARNET

INFORMACJE

ruch@instytut-teatralny.pl

ADRES

Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa

O WARSZTATACH W PYTANIACH DO CHOREOGRAFKI I JEJ ODPOWIEDZIACH:

1. Czym jest dla Ciebie choreografia?Jest dla mnie sposobem powoływania do życia światów, kreacją, montażem, poprzez ciało i w ciele. Choreografia oferuje metody wytwarzania sytuacji, działań, akcji, które mają potencjał produkowania zdarzeń. Ta zdarzeniowość jest tu dla mnie kluczowa, przywołuje ona tradycje performansu, fluxusu, body artu i działania sytuacjonistów, ma potencjał polityczny. Moje zainteresowanie choreografią osadzone jest w cielesnym doświadczeniu i osobistej perspektywie twórczej, nieobojetnej genderowo. Inspirujący stał się dla mnie punkty wyjścia Nancy K Miller, która proponuje termin arachnologia. Istotna staje się tutaj podmiotowość kobiety autorki,  przywrócenie jej wartości i obecności w pracy. Rozumiem to jako autorskie, cielesne zakotwiczenie w choreografii. Działanie artystki, choreografki bliskie jest działaniu wiedźmy (tej która wie), to dosłownie, za Charlie Ashwell, wytwarza rodzaj tańca pośród i z wieloma ośrodkami, niezależnie czy to idee, działania, bądź myśli. Tancerka zawsze ma potencjał bycia zagrożeniem wobec systemu, bo jest jak wirus, którego nie rozumiemy, ale który działa, nie deklaruje. “Nie chodzi o to, dlaczego tańczę: chodzi o to, że tańczę i to jest polityczne.” (Deborah Hay).

2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?W teatrze dramatycznym najważniejsza jest dla mnie praca nad osadzeniem w ciele, cielesnością, ruchem jako odrębnym językiem i komunikatem. Istotna jest dla mnie praca, która czerpie ze specyfiki i warunków indywidualnych ciał, pozwalających na świadome używanie swojego ciała jako elementu współistniejącego z tekstem. Ruch i cielesność stanowi dla mnie równoważny do innych element składowy inscenizacji, odnosi to nas do tradycji teatru rosyjskiego, biomechaniki Meyerholda, czy też pracy Grotowskiego. Bliska jest mi tradycja teatru brechtowskiego. Chciałabym poprzez swoją prace pokazywać możliwości zmiany podejścia w tworzeniu postaci – zwrócenie uwagi, że cielesność może być początkiem tego procesu, że ruch w swojej materialności i formie, jest odrębnym językiem i znaczy, że można działać odrębnie na tekście i ruchu.

3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?Warsztaty są zaproszeniem do podróży przez doświadczenie żywego i ciągle zmieniającego się terytorium ciała i do eksperymentalnej pracy z anatomią w procesie warsztatowym. Pracą nad równoważeniem spojrzenia z zewnątrz i wewnętrznego doświadczenia ciała. Cały cykl będzie opierał się na hybrydowej technice, wzmacniającej świadomość ciała, jego siłę, energie i uważności.Będziemy czerpać z anatomii doświadczalnej, jogi kundalini, street dance, fitnessu oraz technik somatycznych. Zajęcia  z jednej strony zakładają  wykorzystanie technik automasażu, pozwalających na uważne spotkanie ze sobą i swoim ciałem, z drugiej strony czerpiąc z tańca i sztuk walki, oferują transową praktykę taneczną, ćwiczenia ogólnorozwojowe. Zajęciom towarzyszyć będzie praktyka oddechowa oraz praca z głosem, umożliwiające pracę z emocjami przez ruch.  Rusz się, reaguj, czuj i doświadczaj. Część ćwiczeń wykorzystywać będzie umiejętność manewrowania kijem.

MARTA ZIÓŁEK

Absolwentka wydziału choreografii w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie i Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim.W swojej pracy skupia się na badaniu nowych form ekspresji i ucieleśnień, operuje językiem nowych technologii i popkultury, interesują ją nowe rytuały i performatyka tożsamości.Dotychczas współpracowała z takimi choreografami i teoretykami, jak B. Cvejić, DD Dorvillier, D. Hay, M. La Ribot, T. Harrell, B. Lachambre, A. Liv Young, X. Le Roy, S. Lochart. Swoje choreografie pokazywała między innymi w Holandii, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Izraelu, Szwajcarii, w Stanach Zjednoczonych.W Polsce przy spektaklach współpracowała z Anną Karasińską, Krzysztofem Garbaczewskim, Leną Frankiewicz, Gosią Wdowik a także przy filmie z Michałem Marczakiem, Krzysztofem Skoniecznym, Łukaszem Rondudą.W 2011 była stypendystką Dance Web na ImpulsTanzFestival w Wiedniu. W 2012 uczestniczyła w europejskiej platformie „Europe in Motion”, przeznaczonej dla młodych wschodzących choreografów. W 2013 została stypendystką the Amsterdam Fund for the Arts. Za pracę „Zrób Siebie” wyprodukowaną przez Komunę Warszawa została wyróżniona nagrodą za reżyserię na Festiwalu Interpretacje w Katowicach.Bada granice pomiędzy sztukami wizualnymi, performansem, filmem i choreografią, której obszar konsekwentnie stara się poszerzać w swoich projektach.

Projekty

zobacz wszystkie

RUCH W INSTYTUCIE 2019

ODDECH, ZAMKNIĘTE OCZY, EKSPLOZJA: ĆWICZENIACHOREOGRAFICZNE

20.08

Zajęcia z ruchu i świadomości ciała.

czytaj dalej

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
poniedziałek 16.09.2019
09:00
09:00 ODDECH, ZAMKNIĘTE OCZY, EKSPLOZJA: ĆWICZENIACHOREOGRAFICZNE

Zobacz również