fbpx
LILIJE Adama Mickiewicza

LILIJE Adama Mickiewicza

koncert na głosy, sztylet, łopatę, sampler i perkusję
opublikowano 1 października 2020

Jednym spośród najpopularniejszych utworów z Mickiewiczowskiego tomu „Ballady i romanse” jest ballada „Lilije”. Udramatyzowane przez Iwonę Rusek czytanie utworu odbędzie się 11 października o godz. 17.00 w siedzibie Instytutu Teatralnego.

Debiut Adama Mickiewicza, jakim był tom zatytułowany „Ballady i romanse”, rozpoczął nową epokę w polskiej literaturze i kulturze. Ludowość, baśniowość, a przy tym uwypuklenie przez poetę wątków i motywów słowiańskich, sprawiło, że teksty weszły do kanonu i stały się niedoścignionym wzorem zarówno pod względem formy, jak i treści.

Przedstawiony do czytania scenariusz stanowi bezpośrednie nawiązanie do „Lilii” oraz rozwinięcie tych fragmentów, które zostały przez wieszcza albo pominięte, albo jedynie zasugerowane. Uzupełniając tekst autorka czerpała ze słowiańskiej mitologii i folkloru. Całość została napisana wierszem w rytmie i stylistyce bliskiej epoce Romantyzmu. W balladzie upostaciowione zostają kwiaty i to za ich sprawą dokonuje się straszliwa zemsta, dziś zaczynamy odczuwać skutki swoich błędów, gdy udręczona ginie nasza ukochana Matka Ziemia, a cierpią przy tym ludzie i zwierzęta. Podczas czytania powiązane będą dwie sfery: wizualna oraz dźwiękowa. Na warstwę dźwiękową składać będą się trzy źródła: głosy aktorów, efekty oraz muzyka na żywo. Za budowę warstwy wizualnej odpowiedzialna będzie Justyna Stoszek autorka i prekursorka projektu Forest Forever. Zilustruje balladę slajdami w oparciu o swoje malarstwo.

Spotkanie odbędzie się w sali teatralnej Instytutu zgodnie z zachowaniem wszystkich wymogów nowej dyscypliny sanitarnej i wytycznych w zakresie minimalizowania zagrożenia dla odwiedzających. Na wydarzenie obowiązują bezpłatne zaproszenia, które można pobrać za pośrednictwem naszej strony internetowej. Szczegółowe informacje o tym, co mogą Państwo zrobić przed przyjściem do IT dla zwiększenia własnego bezpieczeństwa oraz o tym, co my robimy w tym zakresie dla Państwa, znajdą Państwo w mailach z potwierdzeniem rezerwacji miejsca.


OBSADA
Polny Wiatr– Kamil Przystał
Pan – Fabian Kocięcki
Pani – Joanna Halinowska
Rodzanica 1- Beata Jewiarz
Rodzanica 2- Julia Łukowiak
Rodzanica 3- Agata Sasinowska
Brat 1 – Mateusz Weber
Brat 2 – Sebastian Grygo
Pustelnik – Antoni Ostrouch


Ewa Małecki

Absolwentka wiedzy o kulturze w Katedrze Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Reżyseruje spektakle, czytania sceniczne, słuchowiska oraz formy wizualne. Do tej pory współpracowała między innymi z Teatrem Polskiego Radia, Teatrem Dramatycznym m. st. Warszawy, Teatrem Śląskim, Teatrem Nowym w Poznaniu, Teatrem Studio w Warszawie, Muzeum Narodowym w Warszawie. Jej debiut reżyserski w pracy z kamerą, spektakl na podstawie dramatu Moniki Siary Widok z mojego balkonu, wyprodukowany w WFDiF, był nagrodzony za reżyserię podczas TEATROTEKAFEST 2019 oraz został uhonorowany Gold Remi na WORLDFEST HOUSTON 2020, a Wojciech Majcherek na łamach czasopisma „Teatr” (9/2019) uznał go za najciekawszy debiut reżyserski sezonu. Interesuje ją psychologia, przede wszystkim mechanizmy obronne oraz teoria postpamięci i przepracowywania osobistych i grupowych (rodzinnych, klasowych, narodowościowych) traum. Do spektakli wprowadza elementy teatru fizycznego oraz tańca. Jej ulubiona poetyka to realizm magiczny.


Grzegorz Łapiński

Kompozytor, producent muzyczny oraz multiinstrumentalista. Studiował kompozycję muzyki filmowej i teatralnej w Universitat fur Music und Darstellende Kunst w Wiedniu oraz kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Zdobywca pierwszej nagrody w międzynarodowym konkursie kompozycji muzyki ilustracyjnej Sounds of Matter 2018 w Wiedniu oraz półfinalista konkursu kompozycji muzyki filmowej Cine Film Scoring Competition 2014 w Waszyngtonie. Jego kompozycja Nucleation została wybrana do reprezentowania części muzycznej 4th International Conference Europe’s Transformation – Growth In Transition – Where People Matter w Wiedniu, natomiast utwór Constellations wykonywany był podczas serii koncertów w USA. Jako kompozytor muzyki teatralnej i filmowej swoje doświadczenie zdobywał tworząc muzykę do spektakli oraz filmów: Warszawski Wrzesień Iwony E. Rusek w reż. Ewy Małecki (Teatr Polskiego Radia- 2019); Jestem Tutaj w reż. Agaty Minowskiej (film zdobył nagrodę specjalną w Konkursie Filmów Krótkometrażowych Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – 2019); Sobótka w reż. W. Gawrycha (widowisko muzyczne – 2019); Widok z Mojego Balkonu w reż. Ewy Małecki (Teatroteka Fest 2019); We Mnie w reż. Marii Wider (film zdobył wyróżnienie w Konkursie Filmów Krótkometrażowych Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – 2019); 3 Kolory w reż. Marka Frankowskiego (spektakl multimedialny stworzony na potrzeby festiwalu Westerplatte-Światłocienie 2019); Nigdy Więcej Wojny (spektakl multimedialny stworzony na potrzeby festiwalu Westerplatte-Światłocienie 2018); Podróż do Wnętrza Pokoju w reż. Ewy Małecki (Teatr Śląski w Katowicach 2016) oraz Walizka w reż. Ewy Małecki (Teatr Collegium Nobilium – 2016). Główny nurt twórczości kompozytora skupia się na muzyce kreowanej za pomocą komputera i syntezatorów, wzbogacanej o kameralne składy instrumentalne, a jego utwory cechuje zamiłowanie do szeroko pojętej melodyki, łączonej ze światem przesterów, beatu i różnego rodzaju przekształceń dźwięku.


Justyna Stoszek

Edukację artystyczną rozpoczęła w Liceum Sztuk Plastycznych w Rzeszowie (specjalność snycerstwo, dyplom z rzeźby). Akademię Sztuk Pięknych ukończyła w 1999 roku. Studiowała pod kierunkiem profesorów Adama Wsiołkowskiego i Andrzeja Bednarczyka (dyplom z malarstwa). Artystka jest prekursorką roślinnych instalacji w szkle, autorką książki „Wieczny Las. Poza pogonią wielkich miast „. Swoje serce oddaje lasom i naturze. Zwraca naszą uwagę na symbiozę w jakiej żyjemy z przyrodą. Od 2007 roku tworzy FOREST FOREVER – miniaturowe lasy sadzone w szkle. Ostatni projekt artystki, to ogólnopolska wystawa w przestrzeni miejskiej „GODZINA DLA ZIEMI ” 30 marca 2019.Zorganizowana dzięki współpracy z AMS. Obrazy artystki są prezentowane (od 22 marca), w wersji animowanej na wielkoformatowych billboardach oraz na citylightach i słupach reklamowych.


Iwona E. Rusek

Dr hab. Iwona E. Rusek jest badaczką polskiego romantyzmu i Modernizmu. W jej dorobku znajduje się krytyczne opracowanie powieści Fachowiec Wacława Berenta (BN, Wrocław 2018), monografie powieści tego pisarza (Pragnienie – symbol – mit. Studium o „Próchnie” Wacława Berenta, Warszawa 2013; Poznaj samego siebie. O „Fachowcu” Wacława Berenta, Warszawa 2014; Życia lampy niewygasłe. Studium o „Oziminie” Wacława Berenta, Warszawa 2017), a także redakcje tomów zbiorowych. Iwona E. Rusek jest członkiem redakcji Naukowej Serii Wydawniczej „Czarny Romantyzm”, a także ekspertem w magazynie literackim Czytelnia nadawanym w Drugim Programie Polskiego Radia. W latach 2009–2012, z ramienia Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie, Instytutu im. J. Grotowskiego we Wrocławiu oraz Fondazione Pontedera Teatro, brała udział w projekcie Dzieł zebranych Jerzego Grotowskiego. Była konsultantem merytorycznym wydanych w 2012 roku Tekstów zebranych twórcy. Scenariusze autorstwa Iwony E. Rusek są realizowane w Teatrze Polskiego Radia (m.in. Odyseja Xięcia, reż. D. Błaszczyk, Baśń o cudownej koronie Pani Wisły oraz złej wiedźmie Patrzałce, reż. Jacek Raginis Królikiewicz, Widziałem śmierć wszystkiego, co kocham, reż. Wawrzyniec Kostrzewski, Warszawski wrzesień, reż. Ewa Małecki), wyróżniane (słuchowisko Odyseja Xięcia zdobyło pierwsze miejsce w plebiscycie „Słuchowisko na Lato” Dwójki w 2014 roku), nominowane do nagród (w latach 2015, 2017, 2018 nominacje do nagrody głównej festiwalu „Dwa Teatry”), a także nagradzane: Grand Prix XVII Festiwalu Dwa Teatry – Sopot 2017 za adaptację dramatu Lilla Weneda J. Słowackiego. W 2019 badaczka otrzymała stypendium Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów Zaiks na napisanie scenariusza słuchowiska o Stefanie Wiecheckim.


Dr hab. Leszek Lorent

Jest adiunktem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz kierownikiem Studium Muzyki Nowej. Artysta otrzymał liczne stypendia m.in: Prezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Banku Société Générale, Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS, Stypendium Młoda Polska, Stypendium dla wybitnych młodych naukowców Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Nagrodę Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina za osiągnięcia naukowe.Regularnie bierze udział w festiwalach: Warszawska Jesień, Festiwal Aujourd’hui Musiques w Perpignan, Flaneries Musicales w Remis, Festiwal Novelum w Tuluzie, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody, Musica Polonica Nova. Jako solista występował z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Sinfonią Iuventus, Orchestre Perpignan Méditerranée, Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki. Leszek Lorent ma na swoim koncie prawykonania dzieł wielu współczesnych kompozytorów, m.in.: Marcina Błażewicza, Dariusza Przybylskiego, Ignacego Zalewskiego, Miłosza Bembinowa, Tomasza Opałki, Aleksandry Gryki, Pawła Hendricha. Specjalizuje się w wykonywaniu utworów multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego. Jako specjalista tej dziedziny sztuki bierze udział w wielu konferencjach i sesjach badawczych w kraju i za granicą, niejednokrotnie będąc ich pomysłodawcą i kierownikiem naukowym, zasiada w jury konkursów muzyki współczesnej.

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
niedziela 11.10.2020
17:00
17:00 Rezerwuj

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności