Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Piękni czterdziestoletni”. W listopadzie Michał Smolis spotka się z aktorką teatralną i filmową – Marią Seweryn. Na transmisję rozmowy zapraszamy 20 października, o godz. 19.00.
Z powodu pandemii wirusa SARS-CoV-2 najbliższą rozmowę przenosimy do internetu. O godz. 19:00 na kanale YouTube oraz na fanpage’u Instytutu Teatralnego opublikujemy zapis wideo spotkania z Marią Seweryn.
Piękni czterdziestoletni
Cykl „Piękni czterdziestoletni” to comiesięczne spotkania z twórcami, których sceniczny debiut przypadł na przełom XX i XXI wieku. To rozmowy z pokoleniem artystów, wchodzących do zawodu już po transformacji ustrojowej, z przedstawicielami generacji, której dokonania zmieniły i zmieniają oblicze polskiego teatru.
Maria Seweryn
Absolwentka warszawskiej Akademii Teatralnej (1998). Aktorka, reżyserka, pedagożka. Aktorka Teatru Powszechnego w Warszawie (1998–1999). Od 2005 roku była jednym z fundatorów Fundacji Krystyny Jandy na Rzecz Kultury, a w latach 2009–2016 była członkiem zarządu tej Fundacji, współtworząc i kierując Teatrami Polonia i OCH-Teatrem. Współpracowała z warszawskimi teatrami: Towarzystwem Teatralnym Warszawa, Rozmaitości, Rampą, Komedią, Starą ProchOFFnią, Kompanią Teatralną Warszawa, Centrum Artystyczne M25, Na Woli, Przestrzenią Wymiany Działań „Arteria”, WARSawy, Syreną oraz teatrami: Współczesnym w Szczecinie, Polskim w Bielsku-Białej, im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Miejskim w Gdyni, Teatrem STU w Krakowie. Wystąpiła w przedstawieniach w reżyserii, m.in.: Laco Adamika, Pawła Łysaka, Krzysztofa Warlikowskiego, Krystyny Jandy, Anny Augustynowicz, Piotra Łazarkiewicza, Macieja Kowalewskiego, Andrieja Konczałowskiego, Przemysława Wojcieszka, Andrzeja Seweryna, Kasi Adamik i Olgi Chajdas, Adama Sajnuka, Wojciecha Malajkata. Zagrała, m.in.: Arycję w „Fedrze” Racine’a (1998), Lulu w „Shopping and Fucking” Ravenhilla (1999), Rosencrantza w „Hamlecie” Shakespeare’a (1999), Olgę w „Ogniu w głowie” Mayenburga (1999), Lisę Morrison w „Opowiadaniach zebranych” Marguliesa (2001), Nadię w „Polaroidach” Ravenhilla (2002), Julię w „norway.today” Bauersimy (2002), rolę tytułową w „Pannie Julii” Strindberga (2003, 2005), rolę w „Miss Hiv” Kowalewskiego (2005), Reganę w „Królu Learze” Shakespeare’a (2006), rolę w „Darkroomie” Jeger (2006), Dorotę Basińską w „Bombie” Kowalewskiego (2006), Maszę w „Trzech siostrach” Czechowa (2006), Justynę w „Lamencie na Placu Konstytucji” Bizio (2007), Catherine w „Dowodzie” Auburna (2008), Kretynika w „Bogu” Allena (2008), Stevie w „Koza albo kim jest Sylvia” Albee’ego (2010), Mary Smith w „Mayday” i „Mayday 2” Cooneya (2012, 2013), Gillian Moore w „Pocztówkach z Europy” McKeevera (2012), Marianne w „Konstelacjach” Payne’a (2013), Kławdię Chauchat w „Czarodziejskiej górze” wg Manna (2015), Panią Dobrójską w „Ślubach panieńskich” Fredry (2017), Ritę w „Casa Valentina” Fiersteina (2018), Ellę w „Boże mój!” Gov (2019), Marię w „8 kobietach” Thomasa (2019). Wyreżyserowała, m.in.: „Alicję Alicję” Conroy (2013), „Ślad” Dzido (2014), „Stosunki prawne” Turkiewicza (2014). Wystąpiła w przedstawieniach Teatru Telewizji, m.in.: „Gorący oddech pustyni”, „Zazdrość”, „Tartuffe czyli obłudnik”, „Gra miłości i przypadku”, „Przypadek Klary”, „Martwa królewna”, „Fotoplastikon”, „Rosyjskie konfitury”, „Gry operacyjne” oraz filmach, m.in.: „Kolejność uczuć”, „Wielki tydzień”, „Matka swojej matki”, „Julia wraca do domu”, „Geburtig”, „Wichry Kołymy”, „Boisko bezdomnych”, „0_1_0”, „Zwerbowana miłość”, „Dzień kobiet”, „Śniegu już nigdy nie będzie” i serialach telewizyjnych: „Męskie-żeńskie”, „Glina”, „Wiedźmy, „Ekipa”. Laureatka nagrody im. Zbyszka Cybulskiego, nagrody w plebiscycie Radia „Zet” za najlepszy debiut aktorski ostatnich pięciu lat (1994), III miejsca w plebiscycie publiczności na najlepszą aktorkę Spotkań, za rolę w „Opowiadaniach zebranych” na XL Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych, nagrody za rolę w „Polaroidach” na II Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu, wyróżnienie za rolę w spektaklu „Opowiadania zebrane” na XLII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych; otrzymała też tytuł „Młodego Lidera” przyznany przez Kapitułę Konkursu „Teraz Polska”.
Projekt graficzny: Elipsy