Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zapraszają 27 marca o godz. 17:00 na spotkanie z cyklu „Książka w teatrze” wokół publikacji „Inne nō” Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej. Wydarzenie odbędzie się w formule online i będzie transmitowane z Muzeum Manggha. Rozmowę, z udziałem Autorki oraz gości: Beaty Kubiak Ho-Chi i Jakuba Karpoluka, poprowadzą Wioletta Laskowska-Smoczyńska (Muzeum Manggha) i Anna Hausner (Instytut Teatralny).
Najbliższe spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” będzie miało niecodzienny charakter przynajmniej z dwóch powodów: po pierwsze, odbędzie się ono w Międzynarodowy Dzień Teatru, który obchodzony jest na całym świecie od 60 lat; po drugie, będzie to pierwsza w historii cyklu rozmowa poza salą teatralną Instytutu Teatralnego.
Spotkamy się w krakowskim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, wydawcą książki „Inne nō” Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej, opublikowanej we współpracy z Instytutem Teatralnym. Transmisję z wydarzenia przeprowadzimy na fanpage’ach obu instytucji w serwisie Facebook. Nagranie zostanie także opublikowane na kanale YouTube Instytutu Teatralnego oraz Muzeum Manggha.
O publikacji
Książka Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej „Inne nō” przedstawia nieznany dotychczas poza wąskim gronem specjalistów w Japonii obszar twórczości dramatycznej nō w okresie od przełomu cywilizacyjnego Meiji (koniec XIX wieku), przez cały wiek XX, aż po pierwszą dekadę wieku XXI. Nie ma jak dotąd w żadnym języku zbiorowego opracowania tego zagadnienia, a niniejsza książka to wprowadzenie do tematu, wymagającego z pewnością dalszych badań. W książce znajdziemy także historię tekstów dramatycznych nō na przestrzeni dziejów.
Dramaty nō stanowiły często reakcję na ważne wydarzenia w świecie i nie ograniczały się jedynie do przypominania wątków z literatury klasycznej oraz wydarzeń z odległej historii. W książce Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej ze szczególną uwagą opisane zostały dramaty czerpiące inspirację z historii i literatury zachodniej, w tym powstałe w językach obcych, głównie angielskim, których autorami są nie Japończycy. W tym kontekście autorka poświęca uwagę także własnym – pokazywanym w Polsce i w Japonii – a zarazem pierwszym polskim sztukom nō. Po raz pierwszy ukazują się one w formie drukowanej.
O AUTORCE
Jadwiga Rodowicz-Czechowska
Japonistka, w przeszłości związana z Uniwersytetem Warszawskim, Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych oraz Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Była Ambasador RP w Japonii.
W Polsce ukazały się trzy jej książki: „Pięć wcieleń kobiety w teatrze nō” (1993), „Aktor
doskonały. Traktaty Zeamiego o sztuce nō” (2000) oraz „Boski Dwumian. Przenikanie rzeczywistości w teatrze nō” (2009), a także liczne artykuły i przekłady dramatów nō. Jest autorką pierwszych polskich sztuk w konwencji nō: „Stroiciel fortepianu” („Chōritsushi”, 2010) i „Ukojenie dusz” („Chinkon”, 2016; pokazy we Wrocławiu i w Tokio).
Odznaczona w 2005 orderem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, w 2012 Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz w 2013 japońskim Orderem Wschodzącego Słońca Złota i Srebrną Gwiazdą.
Obecnie pracuje jako kuratorka z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku; odpowiada za projekty związane z osobą Bronisława Piłsudskiego. Prowadzi także zajęcia na wydziale Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza; czasami także reżyseruje („Umiłowanie” w Teatrze Pieśń Kozła we Wrocławiu w 2015 oraz „Dziady polsko-japońskie [Soreisai]”; Wrocław, Tokio, Kioto, 2019).