Konferencja naukowa poświęcona osobie i twórczości Jerzego Grzegorzewskiego. Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Teatr Collegium Nobilium), 16–17 maja 2022.
Organizator: kierunek Wiedza o Teatrze.
Prowadzenie: dr Weronika Szczawińska, dr Wojciech Świdziński, dr Mateusz Żurawski.
Konferencję dedykujemy pamięci Joanny Jopek.
Dzień I (poniedziałek 16 maja)
12.00–12.45 — OTWARCIE
13.00–15.00 — RELACJE
— Grzegorzewski i Beuys. Awangardowa matematyka,
Antonina Grzegorzewska (Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa).
— Powidoki życia w twórczości dramaturgicznej Antoniny Grzegorzewskiej,
Adrianna Wolińska (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
— Pracodawca. Relacje Grzegorzewskiego z pracownikami teatrów,
dr Paweł Płoski (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
16.15–17.15 — REWIZJE
— Co feministka zobaczy(ła) w spektaklach Grzegorzewskiego?,
dr Monika Kwaśniewska (Uniwersytet Jagielloński, Kraków).
— „Czesać historię pod włos”. Materialistka historyczna wraca do teatru Grzegorzewskiego,
Katarzyna Urbaniak (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
17.00–18.00 — REKONSTRUKCJE
— Magnetofon szpulowy, kosz motocyklowy i inne bambetle. Jak opisać chaos, którego nie widać?,
Aleksandra Bratkowska (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
— Wstęp do teorii rejestracji przedstawienia teatralnego. Przypadek „Duszyczki”,
dr Wojciech Świdziński (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
18.30–19.45 — GIACOMO JOYCE
Projekcja archiwalnej rejestracji spektaklu.
19.45–21.00 — SPEKTAKL, KTÓREGO NIE BYŁO
Rozmowa z udziałem prof. dr.hab. Jerzego Jarniewicza, Anny Ułas i Maryli Zielińskiej; prowadzenie dr Stanisław Godlewski.
Dzień II (wtorek 17 maja)
10.00–12.00 — REINTERPRETACJE
— Pierwsze poszukiwania. Cztery opracowania tekstów studenta Grzegorzewskiego,
Jan Karow (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
— „Usta milczą, pieśń rozbrzmiewa”. Inspiracje twórczością Becketta w teatrze Grzegorzewskiego,
Natalia Cierniak (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
— Obecności Artauda w teatrze Grzegorzewskiego,
Igor Tokarzewski (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
— Teatr w zwierciadle,
Dominik Gańko (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
12.00–13.30 — REKOMPOZYCJE
— Songi i żywioł muzyczny w spektaklach Grzegorzewskiego,
dr Magdalena Figzał-Janikowska (Uniwersytet Śląski, Katowice).
— Druga śmierć opery w teatrze Grzegorzewskiego,
dr Anna R. Burzyńska (Uniwersytet Jagielloński, Kraków).
— Radwan/Grzegorzewski. Katalog strategii, archiwum form,
Michał Zdunik (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
14.30–16.30 — RÓŻEWICZ
— „Jesteśmy mięsem jesteśmy potencjalną padliną”. Grzegorzewski i Różewicz pod kloszem,
dr hab. Marcin Bartnikowski (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
— Walczewski, Łomnicki i język. O warszawskiej „Pułapce” i wiedeńskiej „Falle” Grzegorzewskiego,
Iga Skolimowska (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
— Ocalić świat w spalonym teatrze,
Karolina Kosieradzka (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
— „Dojechałaś do końca, kochanie”. O starzeniu się teatru,
dr Mateusz Żurawski (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Warszawa).
17.00–18.30 — GRZEGORZEWSKI. URZECZOWIENIE
Rozmowa z uczestniczkami i uczestnikami warsztatu; prowadzenie: dr Weronika Szczawińska i Piotr Wawer jr.
19.00–20.15 — GIACOMO JOYCE
Projekcja archiwalnej rejestracji spektaklu (z audiodeskrypcją).