46. Opolskie Konfrontacje Teatralne / „Klasyka Żywa” wracają na wiosnę!
Przez 10 dni Opole gościć będzie najciekawsze spektakle oparte o klasykę polskiej literatury. Publiczność festiwalowa będzie miała okazję w jednym miejscu zobaczyć najlepsze klasyczne realizacje z różnych polskich scen oraz wziąć udział w wydarzeniach towarzyszących.

 

Po jesiennej, podwójnej edycji festiwalu, Opolskie Konfrontacje Teatralne wracają znów wiosną. 46. OKT, będące finałem VII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, odbędą się w dniach 27 maja – 5 czerwca 2022 roku.

Podczas przeglądu pokazane zostanie sześć tytułów: „Balladyna” w reżyserii Konrada Dworakowskiego z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu, dwa spektakle z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie: „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” (reż. Cezary Tomaszewski) oraz „Dziady” (reż. Maja Kleczewska), „Kurka wodna albo urojenie” w reżyserii Igora Gorzkowskiego z Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, „Lalka” w reżyserii Radosława Rychcika z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie oraz „Lilla Weneda” w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

Wyboru najlepszych spektakli polskiej klasyki z 2021 roku, spośród 35 zgłoszonych do Konkursu przedstawień, dokonała Komisja Artystyczna w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Ewa Konstancja Bułhak, Zenon Butkiewicz, Tadeusz Kornaś, Beata Popczyk-Szczęsna, Karol Suszczyński, Maryla Zielińska.

– Tak jak poprzednie Opolskie Konfrontacje Teatralne upłynęły w cieniu pandemii, tak tegoroczne przychodzi nam organizować w cieniu brutalnej rosyjskiej napaści na Ukrainę. – mówi Patryk Kencki, przewodniczący Komisji Artystycznej Konkursu. – Ufamy, że kontakt ze szlachetnymi dziełami literatury i teatru przypomni nam, jak ważną rolę w społecznym życiu odgrywa kultura. Zwłaszcza, że większość z utworów prezentowanych podczas tegorocznego festiwalu powstała w czasach, gdy nasze społeczeństwo zmagało się z narzuconą z zewnątrz przemocą i walczyło, by odzyskać wolność. Uświadomienie sobie tych faktów z pewnością skłoni nas wszystkich do okazania solidarności tym, którzy dziś muszą toczyć taką walkę.

– Wszyscy mocno przeżywamy to, co się dzieje – mówi dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, Elżbieta Wrotnowska-Gmyz. – Trudno o tym nie wspomnieć, ponieważ wojna w Ukrainie przewartościowuje interpretacje i przesuwa akcenty. Jestem ciekawa jak ten – w połowie romantyczny – repertuar wybrzmi w Roku Romantyzmu, i jakie znaczenia zostaną przez publiczność uznane za najważniejsze.

Podczas przeglądu zaproszone spektakle powalczą o Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego – przyznawaną teatrom z przeznaczeniem na przygotowanie kolejnej klasycznej premiery – oraz inne nagrody regulaminowe, m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę. Laureatów wyłoni Jury, którego skład ogłoszony zostanie w maju.

– Dzisiaj, w dobie toczącej się wojny niezwykle trudno jest cieszyć się świętem teatru – dodaje dyrektor Teatru im. Kochanowskiego i zarazem dyrektor festiwalu, Norbert Rakowski. – Jednak 46. edycja Opolskich Konfrontacji, organizowana w nowym terminie i nowych wnętrzach naszego teatru, to zdecydowany „powiew lata”. Niezwykle satysfakcjonujące są również uczciwe decyzje komisji konkursowej, która wyłoniła kandydatów do finału konkursu. Dzięki temu mamy bardzo różnorodny, rzetelny i atrakcyjny program festiwalu na wysokim poziomie artystycznym. Myślę, że nasi goście będą mogli w Kochanowskim spędzić czas miło i pożytecznie.

Wśród festiwalowych wydarzeń nie zabraknie również różnorodnych wydarzeń towarzyszących. Po każdym pokazie w foyer teatru będą odbywać się rozmowy z twórcami i aktorami prezentowanych tytułów. Dodatkowo wśród atrakcji znajdą się koncerty, zaplanowano również warsztaty wokół przedstawień, wykład „O języku klasyki we współczesnym teatrze polskim”, rozmowę o „kulisach klasyki”, a także wprowadzenia do spektakli, które będą odbywać się 45 min. przed prezentacjami. Centrum Edukacji Kulturalnej przygotowało także specjalną ofertę dla szkół i uczelni pt. „Plan lekcji_klasycznie”. Festiwal wzbogaci także cykl warsztatów dla rodzin z dziećmi.

 


Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

Konkurs „Klasyka Żywa” organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego główny cel to zwiększenie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów oraz wzmacnianie zainteresowania nimi dzisiejszych twórców i odbiorców teatru, a także przywracanie do repertuaru wartościowych dzieł dramatu polskiego, zapomnianych lub rzadko wystawianych.

Bilety dostępne na stronie: teatropole.pl

KONTAKT DLA MEDIÓW:
Katarzyna Pilarska
tel. 733 916 116
klasyka@instytut-teatralny.pl

Powiązane

Zobacz również