fbpx
Książka w teatrze | „Eldorada”

Książka w teatrze | „Eldorada”

Każdy bohater Mayenburga goni za swoim Eldorado, tracąc po drodze wszystko, co miało w jego życiu znaczenie.
opublikowano 26 października 2022
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Agencja Dramatu i Teatru ADiT oraz Goethe-Institut Warschau zapraszają 9 listopada o godz. 18:00 na spotkanie z cyklu „Książka w teatrze” poświęcone antologii sztuk Mariusa von Mayenburga „Eldorada” w przekładach Karoliny Bikont. Wstęp wolny.

 

Każdy bohater Mayenburga goni za swoim Eldorado, tracąc po drodze wszystko, co miało w jego życiu znaczenie. Ostatnią fantasmagorią ludzkości jest planeta Mars. Tam też nie uda się dotrzeć, bo my, ludzie, mamy w naszym kodzie zapisaną samozagładę, ile byśmy nie medytowali, ile byśmy pokojowych wegańskich superfoodsów nie zeżarli, i tak się nie wyzwolimy z roli, jaką we wszechświecie gra człowiek. W „Eldorado” Aschenbrenner wyraża nadzieję, że kiedyś ludzkość odbuduje się na czerwonej planecie. W „Turyście” wakacje to tylko przeniesienie koszmaru codzienności w dzikie realia pola biwakowego. „Konsternacja” pokazuje, co się dzieje, kiedy mieszają nam się poziomy rzeczywistości. Ucieczkę w sztukę ośmiesza cyniczny, choć wybitnie inteligentny Haulupa w „Sztuce plastiku”. Po „Bumie” nie ma już wątpliwości, kto rządzi światem. W „Marsie” wraca wiara, ale wiara jest matką głupich.

– Karolina Bikont, tłumaczka

W sztukach Mayenburga widać wyraźną tendencję restytucji dramatu społecznego. Poruszają one palące problemy współczesnego egoistycznego, konsumpcyjnego i nasyconego agresją świata, dając szczególnie wgląd w często dramatyczne realia życia młodego pokolenia. Jako jeden z nielicznych tworzących obecnie dramatopisarzy niemieckojęzycznych sięga Mayenburg również po tematykę historyczną, stawiając przy tym ważkie pytania o pamięć, odpowiedzialność i tożsamość. Choć dramatopisarz nie unika w swoich tekstach wyrafinowanych eksperymentów formalnych, zachowuje tradycyjną dramatyczną strukturę, dystansując się tym samym od wszechobecnej dziś estetyki postdramatycznej.

– prof. Artur Pełka, fragment wstępu do „Eldorad”

Rozmowę z tłumaczką Karoliną Bikont i autorem wstępu prof. Arturem Pełką poprowadzi dr Agnieszka Jezierska-Wiśniewska z Instytutu Germanistyki UW. Fragmenty książki przeczyta Adam Woronowicz. Na wydarzenie jest wstęp wolny.

Książka powstała przy wsparciu Goethe Institut w Warszawie.


 

Cykl spotkań KSIĄŻKA W TEATRZE poświęcony jest najnowszym publikacjom o szeroko pojętej tematyce teatralnej.

Twórcy teatralni, znawcy i miłośnicy teatru, wspólnie z publicznością, rozmawiają o najświeższych wydawnictwach dotyczących historii i teorii teatru, krytyki teatralnej, performatyki, scenografii, wspomnień i biografii ludzi teatru, a także najnowszej dramaturgii.

Spotkaniom często towarzyszy krótki program artystyczny: czytanie fragmentów omawianych tekstów przez wybitnych aktorów, spektakle, piosenki, pokazy slajdów. Przed każdym ze spotkań można kupić omawianą książkę w promocyjnej cenie.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest Narodową Instytucją Kultury finansowaną ze środków budżetu Państwa.

(Przeczytaj więcej na ten temat)

minione daty

Data Godzina Wydarzenie Wstęp
środa 09.11.2022
18:00
18:00
Wstęp wolny

Powiązane

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności