Instytut Teatralny zaprasza 17 czerwca o godz. 18:00 i 20:00 na spektakl „niesamowita słowiańszczyzna”, który wyreżyserowali: Katya Egorova, Tati Lemesheva i Henryk Mazurkiewicz. Spektakl z elementami muzycznymi korzysta z narzędzi teatru dokumentalnego, aby opowiedzieć o sytuacji między czterema narodami: Polską, Rosją, Ukrainą i Białorusią. Bilety w cenie 40zł ulgowe i 50 zł normalne dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.
Katya jest Rosjanką, Tati jest Ukrainką, a Henryk jest Białorusinem. Publiczność składa się głównie z Polek i Polaków. Ktoś pośród nich mógłby znaleźć się na scenie zamiast naszej trójki, ale powszechne obawy spełniły się – odebraliśmy Wam/Im tę pracę również!
Peron, na którym się znajdujemy, spowija wczesnozimowe, ponure światło, które przytłacza swoją realnością. Mgła rozmywa przestrzeń, podczas gdy wkraczamy w opowieść splątaną wirami ciepłych i cierpkich wspomnień. To światło prowadzi nas przez te wspomnienia.
Nasz spektakl to autorska i bardzo osobista inicjatywa wynikająca z głębokiej wewnętrznej potrzeby wyrażenia-wyszeptania-wykrzyczenia-wypłakania-wyrzucenia z siebie czegoś istotnego o sobie i o nas, czyli o Słowianach. Przygotowaliśmy serię „niesamowitych” scen, sytuacji, zwierzeń, nagrań, piosenek i szans na interakcję z widownią. Jest to barwna i poruszająca mozaika, która wprowadza w samo sedno tego, co obecnie dzieje się między czterema naszymi narodami. Dlatego, chociaż zamierzamy „jechać po bandzie”, ani przez sekundę nie zapomnimy o przesłaniu, które każdy z nas pragnie przekazać dzięki temu nietypowemu przedsięwzięciu. Nawet jeśli będzie to tak proste, jak stwierdzenie, że trochę wstyd nie widzieć nic o swoim sąsiedzie, a mimo nienawiści do własnego rządu, nadal można kochać swoją Ojczyznę.
Opowiadamy o tym, co dzieje się tu i teraz, lecz zdajemy sobie sprawę, że owe tu i teraz ma swoje „przed”, korzenie i przesłanki. Dlatego postaramy się, dotykając najbardziej kontrowersyjnych tematów, nie popadać w publicystyczną doraźność. Będzie to możliwe dzięki temu, że pracujemy metodą performance as research, a także jesteśmy blisko teatru dokumentalnego. Niesamowitą słowiańszczyznę warto więc potraktować jako raport ze stanu naszych prywatnych poszukiwań i badań. Wierzymy jednocześnie w siłę sztuki, w jej niepowtarzalny język i sposób oddziaływania na widza.
Spektakl zdobył główną nagrodę Nurtu Off podczas 44. Przeglądu Piosenki Aktorskiej za „czystość teatralnej formy, za odważne osobiste podejście do tematów budzących kontrowersje, za umiejętność dialogowania z widzem na rzecz budowania połączeń, a nie podziałów”.
Spektakl „niesamowita słowiańszczyzna” | Otwarta Scena IT
scenariusz i reżyseria: Katya Egorova, Tati Lemesheva, Henryk Mazurkiewicz
piaskografia: Alexandra Konofalskaya
projekt oświetlenia: Daniel „QMAN” Kuźma
asystent techniczny: Ada Świerżewska
głosów użyczyli: Jacek Zawadzki i Aleksandra Kugacz-Semerci
muzyka: Bibianna Szokalska, Martyn Gill, Tati Lemesheva
nagrania i realizacja dźwięku: Wojtek Dziedzicki
projekcje: Tati Lemesheva, Alina Vaneskehyan
montaż wideo: Tati Lemesheva
sonda uliczna: Nadia Kościuk, Oliwia Stasiak
zdjęcia z drona: Damian Piestrak
zdjęcia z kamery: Ada Świerżewska, Tati Lemesheva, Katya Egorova
konsultacje: Dominika Laszkiewicz
obsada: Katya Egorova, Tati Lemesheva, Henryk Mazurkiewicz, Maksymilian Stryjski
W spektaklu wykorzystano covery następujących utworów: „У мене немає дому” Один в каное, „Вернуться в Россию – стихами” R.A.SVET, „Месяц” Palina feat. Ketevan
czas trwania: ok. 60 minut
premiera: 18 marca 2024 (44. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu – Nurt Off)
ostrzeżenie: W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe oraz zdjęcia wojenne.
Dofinansowano ze środków Centrum Mieroszewskiego w ramach III Otwartego Konkursu.
Biogramy twórców
Henryk Mazurkiewicz (Białorusin)
Absolwent Instytutu Filozofii oraz Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Specjalizuje się w antropologii filozoficznej i kulturowej. Krytyk teatralny. Członek redakcji portalu Teatralny.pl. Członek Komisji 25. i 27. Edycji Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Współorganizator Festiwalu Niezależnej Kultury Białoruskiej we Wrocławiu.
Katya Egorova (Rosjanka)
Rosyjska aktorka i performerka, absolwentka Moskiewskiego Instytutu Teatralnego im. Borisa Szczukina, który ukończyła w 2018 roku. Jako członkini Teatru ZAR jest częścią większości projektów zespołu, m.in. Złowionych, Back to Beckett, Medeas: On Getting Across i Maids. Materials. Ze spektaklem Teatru ZAR Anhelli. Skowyt występowała na Olimpiadzie Teatralnej w Japonii i Rosji. Uczestniczyła w takich międzynarodowych projektach jak Actors Hub (2018) czy Atelier de l’acteur w Paryżu. Współpracowała z IPAC we Francji.
Tati Lemesheva (Ukrainka)
Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych im. Ivana Kotlarewskiego w Charkowie na wydziale Aktorstwa i reżyserii teatru lalek. Aktorka, performerka, instruktorka warsztatów teatralnych i ruchowych. Współtworzyła wrocławski Teatr Czterech w Pawilonie Czterech Kopuł. W Teatrze na Bruku działała jako aktorka oraz instruktor warsztatów teatralnych. Obecnie współpracuje z niezależnymi teatrami i prowadzi autorskie warsztaty „O czym jestem?”.