W dniach 21-24 października 2025 na Uniwersytecie Complutense w Madrycie odbędą się warsztaty poświęcone polskiej dramaturgii współczesnej w ramach projektu „Hiszpańska mozaika polskiego dramatu”.
Ze studentami Instytutu Teatru, gdzie powstał pionierski w Hiszpanii kierunek Studiów Teatralnych, spotkają się autorzy dramatów – Antonina Grzegorzewska, Tadeusz Słobodzianek i Piotr Tomaszuk. Będą im towarzyszyli Piotr Olkusz, redaktor naczelny miesięcznika „Dialog”, który opowie o tym, co dzieje się obecnie w polskim teatrze i dramacie oraz Jarosław Bielski, współzałożyciel madryckiej sceny Réplika Teatro, który przeanalizuje ze studentami teksty z perspektywy reżysera i aktora. Uczestnicy warsztatów będą pracowali z dramatami polskimi przełożonymi na język hiszpański – przetłumaczyli je Pau Freixa Terradas i Paula Blanco Barnés. Będą to utwory: „Mozaika z term” Piotra Tomaszuka, „Cerber z Beaubourg. Seans dramatyczny w VIII scenach” Tadeusza Słobodzianka oraz „Tauryda. Apartado 679” Antoniny Grzegorzewskiej, które wraz z innymi sztukami tych autorów ukażą się w Hiszpanii w latach 2025-2026 nakładem madryckiego wydawnictwa Punto de Vista Editores.
Sztuka Piotra Tomaszuka to nowość, została napisana w 2024 roku na konkurs znanej madryckiej firmy Secuencia 3, zajmującej się produkcją i promocją teatru. Na konkurs wpłynęło 128 sztuk z 10 krajów, a „Mozaika z term” (tłum. Paula Blanco Barnés) znalazła się w rundzie finałowej. Protagonistą jest Reżyser, który wpada w pułapkę napisanego własnoręcznie scenariusza.
„Cerber z Beaubourg” Słobodzianka (tłum. Pau Freixa Terradas) również został napisany niedawno, w 2022 roku, i w formie czytania scenicznego zaprezentowany widzom Teatru Dramatycznego w Warszawie (reż. Anna Wieczur). Jego bohaterem jest Artysta, pod którym nietrudno rozpoznać Tadeusza Kantora.
Natomiast „Tauryda. Apartado 679” (tłum. Paula Blanco Barnés) miała swoją sceniczną odsłonę w Szczecinie – premiera w Teatrze Współczesnym, w reżyserii autorki, odbyła się w 2012 roku. Inspiracją dla tej sztuki jest mitologia, a protagonistką współczesna Ifigenia, która mieszka w Andaluzji, gdzie przez wiele lat mieszkała także Antonina Grzegorzewska.
Ideą warsztatów jest bycie razem w teatralnej intensywności – wszyscy uczestnicy ze strony polskiej będą obecni każdego dnia, aby rozmawiać nie tylko o swoich tekstach, ale także dzielić się spostrzeżeniami na temat utworów kolegów, czy dodać swoją opinię o stanie współczesnego dramatu i teatru. Ważne jest, aby hiszpańscy studenci poznali dramatopisarzy z krwi i kości, mieli okazję porozmawiać z nimi osobiście na temat ich sztuk, powiedzieć czy i dlaczego widzą dla nich miejsce w hiszpańskiej przestrzeni kulturowej, co ich ciekawi, a co jest nie do końca zrozumiałe. Wybrane teksty są w dużej mierze uniwersalne, a zawarte w nich pragnienia, np. potrzeba uznania, instynkt przetrwania czy chęć zostawienia za sobą przeszłości, mają szansę stać się dobrym punktem wyjścia do ożywionych debat w gronie pasjonatów teatru z różnych pokoleń.
