fbpx
KSIĄŻKA W TEATRZE: Przed Grotowskim. Przewodnik po Włoszech teatralnych

KSIĄŻKA W TEATRZE: Przed Grotowskim. Przewodnik po Włoszech teatralnych

Instytut Teatralny i Wydawnictwo Pasaże zapraszają na spotkanie z cyklu KSIĄŻKA W TEATRZE zatytułowane Wiara w instytucje. O stabilny system produkcji teatralnej we Włoszech...
opublikowano 7 marca 2018

Instytut Teatralny i Wydawnictwo Pasaże zapraszają na spotkanie z cyklu KSIĄŻKA W TEATRZE zatytułowane Wiara w instytucje. O stabilny system produkcji teatralnej we Włoszech w niestabilnych czasach. Punktem wyjścia do rozważań będzie dyskusja o książce Katarzyny Woźniak „Przed Grotowskim. Przewodnik po Włoszech teatralnych” Rozmowę z autorką poprowadzi Piotr Morawski.

U początków włoskiej neoawangardy nie było Jerzego Grotowskiego, chociaż data jego reżyserskiego debiutu z zespołem Teatru 13. Rzędów – rok 1959 – zbiega się w czasie z debiutami artystów związanych z rzymskim teatrem alternatywnym – Claudia Remondiniego, Carla Quartucciego i Carmela Benego – wyznaczającymi w historii włoskiego teatru symboliczny początek Nowego Teatru. Artyści neoawangardy odwoływali się przede wszystkim do Bertolta Brechta, odkrywanej właśnie spuścizny Antonina Artauda i futurystów. Nazwisko Grotowskiego w kontekście neoawangardy pojawia się zazwyczaj w pracach historyków młodszego pokolenia i narracjach samych artystów, którzy debiutowali w tym okresie, i należy tłumaczyć je błędem logicznym wynikającym z niezwykłej popularności, jaką polski reżyser zyskał po weneckim Biennale Teatru w 1975 i dzięki wymianom prac, prowadzonym na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku w Workcenter of Jerzy Grotowski w Vallicelle pod Pontederą. Właśnie specyficzna sytuacja instytucjonalna włoskiego środowiska szeroko rozumianych teatrów poszukujących przed osiedleniem się Grotowskiego w Vallicelle stanowi przedmiot moich zainteresowań i temat niniejszej książki, a jej tytuł – Przed Grotowskim – nawiązuje właśnie do okresu, kiedy narracja na temat znaczenia twórczości artysty dla włoskiego teatru poszukującego nie była jeszcze uprawomocniona jego późniejszymi działaniami na terenie Włoch.

PRZECZYTAJ RECENZJĘ KSIĄŻKI

WSTĘP WOLNY

ADRES:

Instytut Teatralnyim. Zbigniewa Raszewskiegoul. Jazdów 100-467 Warszawa

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności