fbpx
Wybrano najlepsze teatralne zdjęcia. Adaszek, Heller i Papuczys na podium

Wybrano najlepsze teatralne zdjęcia. Adaszek, Heller i Papuczys na podium

Autorami najlepszych teatralnych zdjęć sezonu 2017/2018 zostali Malwina Adaszek, Michał Heller i Tobiasz Papuczys – w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego...
opublikowano 7 grudnia 2018

Autorami najlepszych teatralnych zdjęć sezonu 2017/2018 zostali Malwina Adaszek, Michał Heller i Tobiasz Papuczys – w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego rozstrzygnięto IV edycję Konkursu Fotografii Teatralnej. Jury wybrało najlepsze fotografie spośród 1400 nadesłanych prac.Zdjęcie Malwiny Adaszek zwyciężyło w Kategorii A (teatralne zdjęcie sezonu). Przyznając nagrodę główną w wysokości 10 tys. złotych jurorzy – w składzie: Dariusz Kosiński, Magdalena Maciejewska, Chris Niedenthal, Agnieszka Olszewska i Agnieszka Wanicka – wskazali, że autorka w swoim zdjęciu „Przygotowania do spektaklu Kram z piosenkami. Obrazki śpiewające (w teatralnym magazynie)” z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie dokonała „obrazowej syntezy atmosfery teatralnej roku 2018”.Wybrano najlepsze teatralne zdjęcia. Adaszek, Heller i Papuczys na podiumW tym roku po raz pierwszy w Konkursie przyznano nagrody za II i III miejsce, a także wyróżnienia. II nagrodę w Kategorii A i 5 tys. złotych jury przyznało Martinowi Raphaëlowi Martiqowi za pracę „Aktorka” z Nowego Teatru w Warszawie (za „mistrzowsko wieloznaczny portret aktorski”), a III nagrodę (3 tys. złotych) Sylwii Jabłońskiej za „Azylantów” z Zakrzewskiego Domu Kultury (jury doceniło „uchwycenie rytmu teatralnej partycypacji”).Wśród „teatralnych zdjęć sezonu” wyróżniono również pracę Grzegorza Habryna „Rząd V – miejsce 13” z Teatru Nowego w Łodzi i Tobiasza Papuczysa – zdjęcie „Camille” z Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.W kategorii B, w której zgłaszano zestawy dokumentacyjne z przedstawień, przyznano dwie równorzędne, pierwsze nagrody w wysokości 7,5 tys. złotych każda. Otrzymali je dwaj fotografowie, których zestawy podkreślają, zdaniem jurorów, „tak wszechstronność autorów, jak wyjątkowe umiejętności w dokumentowaniu działań scenicznych”. Zwycięzcami w tej kategorii okazali się Tobiasz Papuczys i jego zestawy ze spektakli „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” ze Studia Matejka i Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, „Państwo”, Teatr Polski w Podziemiu, Wrocław i „Don K.” z Could Theater we Wrocławiu (w tym przypadku doceniono szczególnie „twórczą pracę nad uchwyceniem nietypowych projektów teatralnych”) oraz Michał Heller za dwa zestawy (próba i spektakl) dokumentujące „Doktora Żywago” z Opery i Filharmonii Podlaskiej – doceniono w nich „wielostronne oddanie ducha i dynamiki przedstawienia teatralnego”).Wybrano najlepsze teatralne zdjęcia. Adaszek, Heller i Papuczys na podiumWybrano najlepsze teatralne zdjęcia. Adaszek, Heller i Papuczys na podiumII nagroda w tej kategorii w wysokości 4 tys. złotych powędrowała do Dawida Ścigalskiego za zestaw ze spektaklu „W ogień”, reż. Wojtek Klemm (za „uchwycenie dynamiki przedstawienia i krążących wokół niego energii społecznych”), a wyróżnienie (1 tys. złotych) do Martina Raphaëla Martiqa za zestaw ze spektaklu „Wyjeżdżamy”, reż. Krzysztof Warlikowski. Dodatkowo Jury zauważyło zestaw Kacpra Kornasa, którego zdjęcia nie spełniły warunków regulaminowej dokumentacji spektaklu, ale zasłużyły na wyróżnienie „ze względu na zaangażowanie autora i znajomość historycznej techniki użytej do produkcji fotografii”.1400 fotografii, 16 finalistówIV edycja Konkursu Fotografii Teatralnej, zdaniem jurorów prowokowała do zadania sobie pytania „gdzie dzieje się teatr?”. – Oczywista wydawałaby się odpowiedź: na scenie. Ale liczne fotografie zgłoszone do Konkursu i wybrane do finałowej puli oczywistość tę podważają. Niektóre z nich wręcz zdają się sugerować, że dzisiejszy polski teatr równie intensywnie dzieje się i ujawnia swoją prawdę w oczekiwaniu za kulisami, w twarzy aktorki palącej papierosa w garderobie, a nawet między spoglądającymi na siebie widzami. Dzieje się też w miejscach nieteatralnych, przekształconych przez sztukę w przestrzenie przedstawień. Dzieje się w końcu w kadrach fotografii teatralnej będącej czymś więcej niż fotografowaniem teatru – wskazywali jurorzy.Uroczystemu ogłoszeniu nazwisk laureatów towarzyszyło spotkanie z fotografem Wojciechem Plewińskim oraz wernisaż wystawy prezentującej prace wszystkich finalistów IV edycji KFT. Wystawę będzie można oglądać do końca stycznia 2018.Na tegoroczną edycję Konkursu organizowanego od czterech lat przez Instytut nadesłano ponad 1400 zdjęć – o 400 więcej niż w roku ubiegłym. Zakwalifikowano 128 zestawów dokumentacyjnych i 89 fotografii w kategorii „teatralne zdjęcie sezonu”). W Konkursie wzięło udział łącznie 100 fotografów w wieku od 18 do 70 lat, prawie tyle samo kobiet, co mężczyzn. To pokazuje coraz większe upowszechnianie niszowej dziedziny, jaką jeszcze kilka lat temu była fotografia teatralna. O główne nagrody walczyło 16 fotografów.Konkurs Fotografii Teatralnej, który spotyka ze sobą najważniejsze i najciekawsze prace fotograficzne odsłaniające polskie życie teatralne, organizowany jest od 2015 roku. Ma on otwarty charakter. Każdy uczestnik może zgłosić prace w dwóch kategoriach. 7 grudnia rozpoczęła się V edycja KFT (zgłoszenia do 30 września 2019).

Zobacz również

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności